Nieuws Marketing
Pakkenmakers OppoSuits blijven verbazen
Het wereldwijde succes van pakkenbedrijf OppoSuits dient anderen als voorbeeld. De bedenkers voelen trots én ongemak, zo schrijft het AD.

Het dit jaar geïntroduceerde Pac-Man pak loopt als een tierelier, zeggen Jasper Castelein, Jelle van der Zwet (beiden 31) en Guus Bakker (38), het trio achter OppoSuits. Nog veel beter dan bestsellers als de Testival (het testbeeld van tv) en de 'foute' kerstpakken die zijn geïnspireerd op de lelijke sweaters die bijvoorbeeld Colin Firth droeg in de eerste Bridget Jones-film.
Er valt nog veel meer te kiezen bij OppoSuits: de Cashanova (bankbiljetten), de Poker Face (speelkaarten), de Skulleton (doodshoofden). Pakken met Batman of Superman erop. Of, ook net nieuw, Darth Vader uit Star Wars. Alles bij elkaar zijn er inmiddels wel zo'n zestig verschillende designs en OppoSuits verkoopt honderdduizenden pakken per jaar. Hoeveel precies, dat wil het trio niet zeggen. Ook over de omzet en winst zwijgen zij. Bedrijfsgeheim.
KeukentafelAmper vier jaar geleden gaven de oprichters alledrie hun prima baan op voor een onzeker avontuur. Dat begon achter een keukentafel en daarna in een piepklein pandje in Roelofarendsveen. Nu hebben de heren al een flink deel van de oude veiling aan het Zuideinde in gebruik. ,,We zeiden al gekscherend tegen onze buurman van restaurant Wagenaar dat we zijn pand ook wel erg mooi vinden'', knipoogt Bakker.
Er is veel veranderd, zegt hij. Wereldwijd heeft OppoSuits nu zo'n 40 mensen in dienst, er zijn uitvalsbases in onder meer Edinburgh, New York en Shanghai. Hier tonen klokken aan de wand hoe laat het daar is. Onder één klok staat niet de naam van een wereldstad, maar 'De Veen', zoals hun dorp in de volksmond heet. ,,Ik kan nog steeds op de fiets naar mijn werk, heerlijk toch'', vervolgt Bakker. ,,De basis is hetzelfde gebleven. We zijn gewoon een paar gasten die gekke pakken bedenken. Pakken die mensen een positief gevoel geven. Het komt voor dat mensen die ons pak dragen, op feesten een vip-behandeling krijgen. Soms mag iemand zelfs even een partyboot besturen.''
JongensboekHun leven lijkt wel een jongensboek: drie vrienden die met een origineel plan en door slim zaken doen de wereld veroveren. Maar succes went ook, bekent Castelein. ,,Bij de eerste grote order die we in de wacht sleepten, sprongen we een gat in het dak en regelden we meteen een flinke fles champagne. Nu is onze reactie veel ingetogener.'' Bakker: ,,We zeggen soms juist tegen elkaar dat we onze successen wel moeten blijven vieren.''
,,Wij hebben in amper drie jaar meegemaakt waar anderen misschien wel dertig jaar over doen'', vervolgt Bakker. ,,Je kunt er een heel boek over schrijven en ik denk dat het er voor 2020 ook wel gaat komen.''
Zo'n boek zou een ongelooflijke inspiratiebron kunnen zijn voor anderen. Nu al geven de mannen van OppoSuits zo'n vijfmaal per jaar lezingen, vooral aan studenten en beginnende ondernemers. Morgen is Bakker te gast bij de Rabobank in Alphen. Daar wordt ook een filmpje van enkele minuten getoond: het verhaal van het jongensboek. ,,We zijn ook weleens benaderd voor een documentaire, maar daarvoor hebben we geen tijd'', geeft Castelein aan. Van der Zwet is wel een keer dagenlang met camera gevolgd voor tv-programma Valerio International.
TweedehandsAlle aandacht maakt de oprichters van OppoSuits 'megatrots', maar het voelt volgens Castelein ook ongemakkelijk. ,,Veel mensen vragen, wanneer we niet op ons werk zijn, hoe het gaat met de pakken. Oprechte belangstelling. Maar het hoeft niet altijd over ons te gaan.''
Andere bedrijven probeerden het succes van OppoSuits te kopiëren. Ze denken snel te verdienen. Dat is absoluut niet de opzet van de drie Veense vrienden. Bakker: ,,Jelle heeft geen auto, Jasper rijdt een tweedehands van 15 jaar oud en ik neem als het moet de wagen van mijn vriendin. Al het geld dat we verdienen stoppen wij terug in ons bedrijf. We zijn ervan overtuigd dat we nog lang niet aan onze top zitten.''
Toekomst: dames willen ook een pakMet de herenpakken is OppoSuits de Amerikaanse markt aan het veroveren. ,,We liggen in duizenden winkels en doen veel via internet. Meer dan de helft van onze business doen we daar’’, vertelt Jelle van der Zwet.
Het bedrijf blijft vernieuwen en kwam met Suitmeister (pakken van 45 euro, de gebruikelijke prijs is 75 of 80 euro) en zomerpakken. ,,Die gaan het straks goed doen in Australië.’’ Ook in China wil OppoSuits aan de slag. ,,Maar daar zijn ze er nu niet klaar voor. Over een jaartje wellicht’’, zegt Guus Bakker. ,,Ook op de vraag naar pakken voor vrouwen willen we inspelen. Nog even geduld.’’