Nieuws Marketing

Pasar Malam walhalla voor ondernemers

Het zijn niet alleen de bezoekers die zich graag onderdompelen in de vertrouwde Indonesische en Molukse cultuur. Ook voor ondernemers is de Pasar Malam, dat avondmarkt betekent, een ontmoetingsplaats. De Tong Tong Fair van 28 mei tot en met 5 juni op het Haagse Malieveld in Den Haag behoort tot de grootste.

Van onze redactie 24 maart 2016

Pasar malam 1

Nederland telt bijna honderd Pasar Malams in wisselende bezettingen en omvang. De Pasar Malam in Ahoy in het paasweekend is- met naar schatting 5000 bezoekers - een van de kleinere. De Tong Tong Fair van 28 mei tot en met 5 juni op het Haagse Malieveld in Den Haag behoort tot de grootste. De Weduwe van Indië (Den Haag red.) zucht al een tijd door het afbrokkelen van haar culinaire erfgoed, in de vorige eeuw meegebracht door inwoners van de archipel. De afgelopen jaren sloten in Den Haag veel Indonesische restaurants met het wegvallen van de eerste generatie als trouwe klant. De Pasar Malam is echter nog steeds een populair fenomeen.

Zo Hollands als stamppotMarcel Neervoort (33) uit Vlaardingen en zijn zakenpartner Hans van der Meer (31) uit Rotterdam mogen dan zo Hollands zijn als stamppot peen en uien, zij zijn de nieuwe stuwende organisatiekrachten achter de Pasar Malam in Ahoy in Rotterdam en in juli en augustus in Dordrecht.

Dankzij een gunstige lening van een geldschieter die het goed met hen voorheeft, kregen de twee voldoende startkapitaal bij elkaar om - samen met een flink portie gunnen van Wout Nijland Productions - als zzp'ers de organisatie op zich te nemen.

Ze werkten eerder al voor Nijland en deden zo de nodige ervaring op. Marcel en Hans gaan verder onder de naam W.N. Productions. "Van Wout Nijland, die met pensioen gaat, hebben we zijn sterke backoffice kunnen overnemen met gegevens van honderden standhouders en e-mailadressen van tienduizenden bezoekers. Dat geeft ons als beginnende ondernemers een geweldige voorsprong,'' zegt Marcel. "We gaan ons wel meer op social media richten. Ook zijn we voor het eerst een online-ticketverkoop gestart.''

Geoliede machineHun eerste beurs in Ahoy als zelfstandige ondernemers is 'spannend, keihard werken, maar vooral leuk,' aldus Marcel. "Vooral omdat er veel bij komt kijken en ons team draait als een geoliede machine. Dat betekent dagen van 's morgens tot 's avonds laat van alles regelen, vooraf en tijdens de opbouw. Uiteraard met de richtlijnen en vergunningen die er al zijn vanuit Ahoy. Het is aan ons erop toe te zien dat alles klopt en ordelijk, hygiënisch en veilig verloopt bij onze standhouders. Zijn de gasflessen in orde, wordt er gewerkt volgens de geldende voedselveiligheidsregels, voldoen we aan de normering van veilig werken?'' somt hij op.

Daarbij komt het maken van afspraken met de 75 standbouwers die natuurlijk allemaal een goede plek willen op de 4200 m2 grote beursvloer. "En intussen overleggen we met de podiumbouwer en beveiliging. We kennen al veel standhouders en dat maakt het extra gezellig.''

Betere 'buit'Tijdens zijn kleuterjaren ontpopt Marcel Neervoort zich al als ondernemer in de dop. Hij vertrekt met een zak knikkers naar het schoolplein en komt terug met een blinkend autootje als betere 'buit'. Tijdens zijn baan bij McDonald's wil hij ook weten hoe de apparatuur werkt, zodat hij kan bijspringen als deze kapot gaat. Bij het vroegere Free Recordshop-imperium, waar hij werkte als eventmanager marketing, leert hij samenwer- ken met artiesten als Jan Smit, Nick en Simon en Ali B.

Om de Pasar Malams te blijven verjongen, heeft Marcel samen met zakenpartner Hans contact gelegd met de com- munity Indo's be like (bijna 50.000 likes), dat een jongerenevent houdt in Ahoy aansluitend op de Pasar Malam.

Daar zal ongetwijfeld ook de 22-jarige Rizki Fernandez na afloop bij aanschuiven. Als hij klaar is tenminste met buffelen in Ahoy. Samen met zijn moeder Nungky, afkomstig uit Jakarta, staat hij aan het roer van het restaurant Indonesia Djaja, de grootste op de Pasar Malam met zestig tafels op twee verschillende plekken in Ahoy.

"We werken met een twintigtal oproepkrachten, die de terrassen en keukens bezetten. Zwaar werk, maar leuk om te doen. We proberen altijd bij de entrees te staan met ons restaurant, zodat mensen ons direct zien. Met Marcel en Hans hebben we dat prima kunnen regelen. Ik heb een opleiding media- en vormgeving gevolgd en verzorg nu voor ons bedrijf de reclame, spandoeken, vlaggen en de menukaarten. De satés zullen wel weer hard gaan, schatten we in. We verkopen er duizenden per dag.''

Het werken op de Pasar Malam is voor Rizki een echte familiezaak: begonnen door oma en overgenomen door moeder Nungky. En vader Fernandez? "Die werkt bij DAF in Eindhoven voor ons pensioen,'' grapt hij.

Hemelbed van bomboeGeen Pasar Malam zonder de ondernemers Ger en Marieke Busser en hun opvallende assortiment bamboeproducten. Ze namen vijf jaar geleden het al 20 jaar bestaande bedrijf Bamboe Design over. "Voor ons bedrijf is het nodig een vrij grote stand vrij te houden in Ahoy, omdat we onder meer grote meubelen verkopen. Met de organisatie komen we daar altijd uit,'' zegt Ger tevreden.

De stand richten ze in als een gezellige huiskamer, zodat bezoekers een goede indruk krijgen. "Veel mensen denken bij bamboe aan een terras of tuinmeubels, maar er is veel meer. Ook importeren we prachtige bedden en bankstellen. We hebben bijvoorbeeld een hemelbed van bamboe uit Bali met een elektrische bedbodem. We kijken er weer naar uit. De onderlinge broederschap op de Pasar Malam is bijzonder.''

Intussen beëindigd Marcel tevreden een telefoongesprek. "Ook de oudste ondernemer, de beroemde 83-jarige portrettekenaar Sako Sugata, is weer van de partij. Als je die aan het werk ziet, word je meteen vrolijk,'' belooft hij.