Nieuws Marketing

Een persbericht schrijven? Met deze tips moet het je lukken

Een goede manier om gratis reclame te maken voor je bedrijf, is het versturen van een persbericht. Maar doe dat wel op de juiste manier. Bedrijven die een rommeltje maken van hun persberichten, kunnen op een zwarte lijst terecht komen met als gevolg dat geen enkel bericht meer bij een redactie komt.

Joke Heikens 2 maart 2019

Persbericht schrijven tips lukken

Een persbericht is bedoeld voor nieuws, echt hard nieuws dat puur over jouw bedrijf gaat. De voorjaarscollectie in een modezaak is geen hard nieuws, het komt tenslotte ieder jaar terug. Dat er een nieuwe directeur komt of dat iemand 25 jaar voor de zaak werkt, is wel nieuws. Denk er goed over na of een persbericht op z'n plaats is.

Hoofdletters

Als je een persbericht maakt, zet dan in hoofdletters bovenaan PERSBERICHT. Dan is dat meteen voor iedereen duidelijk. Een persbericht zou nieuws moeten bevatten en dus krijgt het meer aandacht binnen een redactie. Als je start met schrijven, begin dan direct met de aanleiding voor het bericht. Meteen 'pats-boem', dit is het nieuws. Begin niet met een aanloop, redacteuren vinden dat niet interessant en willen meteen tot de kern komen. Een voorbeeld: 'Meneer Jansen is dit jaar 25 jaar in dienst.’ Dat jullie daar als bedrijf blij mee zijn, spreekt voor zich. Dat kun je later in de tekst vermelden, maar eerst gaat het om de feiten. Om wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Geef antwoord op die vragen.

Top-down

Je persbericht past bij voorkeur op één pagina. Weet dat een redactie weinig tijd heeft en dat je daarom het belangrijkste nieuws bovenin moet zetten. Idealiter wordt je persbericht zo in de krant of online gezet, maar daar is niet altijd plek voor. Dan moet er iets sneuvelen en dat is altijd de onderste tekst. Zorg er daarom voor dat je tekst ‘oprolbaar’ is, dus dat er een alinea onderaan afgeknipt kan worden zonder dat er belangrijke informatie sneuvelt.

Contact

Zorg ervoor dat het duidelijk is wat er in je persbericht staat. Als er een viering is voor meneer Jansen, laat dan weten waar en wanneer, zodat de pers langs kan komen voor een verslag en foto’s. Ook is het noodzakelijk dat iemand bereikbaar is. Onderaan de tekst van het persbericht zet je een lange streep en meteen daaronder in kleine, cursieve letters: Niet voor publicatie. De redactie weet dan dat dit niet voor in de krant of op de website bedoeld is. Hier zet je dan ook de contactgegevens neer van iemand die er meer over kan vertellen. Zorg dat die persoon ook daadwerkelijk bereikbaar is.

Onder embargo

Als het om nieuws gaat wat nog geheim moet blijven, stuur het dan onder embargo en zet dat met grote letters onder het woord PERSBERICHT, dus EMBARGO. Zet erbij tot wanneer dit embargo geldt en zorg ervoor dat dit een redelijk korte termijn is. Als je nu een persbericht verstuurt wat nog twee weken geheim moet blijven, dan is dat te ver van tevoren. Zorg er ook voor dat je een goede reden hebt voor dat embargo.

Neem bijvoorbeeld de uitreiking van een award. Het persbericht met daarin de naam van de winnares heeft een embargo tot half tien die avond omdat op dat moment de prijs wordt uitgereikt. Dat is prima. Met zo’n bericht geef je media namelijk wel de mogelijkheid om het nieuws voor de volgende dag in de krant te zetten. Ook als iemand een lintje krijgt zonder dat hij of zij daarvan weet, is dat een goede reden voor een embargo. Maar zomaar een embargo stellen zonder goede reden, is slechte reclame voor je bedrijf.

Op tijd

Stuur een persbericht niet te lang van tevoren op, maar ook weer niet te kort. ’s Ochtends een e-mail versturen met het bericht dat een minister 's middags jouw bedrijf komt bezoeken, is te laat. Geef journalisten de kans om erbij te zijn. Het is prima om zelf ook nog een persbericht te versturen nadat die minister is geweest. Hierin kun je een kort verslag over het bezoek zetten. Doe dit echter niet uitsluitend.

Foto’s

Sluit je persbericht af met de naam en het nummer van de contactpersonen. Vermeld daarbij dat men van harte welkom is, maar vraag of ze zich wel eerst willen aanmelden. Ook kun je daar linkjes naar foto’s of ander materiaal neerzetten. Zorg ervoor dat deze foto’s gebruikt mogen worden, dus dat ze rechtenvrij zijn, eventueel met de vermelding van de fotograaf erbij. Veel succes!