Marketing

Pinokkio moet Efteling richting 5 miljoen helpen

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Ieder Italiaans kind kent de avonturen van Pinokkio. Kijk maar in Rome of Florence, hij staat in iedere speelgoedwinkel in de etalage,'' zegt ontwerper Alessio Castellani van de Efteling. ,,Het verhaal leert kinderen dat ze niet mogen jokken, dat ze naar school moeten, en verantwoordelijkheid moeten tonen. En het is natuurlijk het verhaal van de liefde van een vader voor zijn zoon.''

De tekenfilm van Walt Disney maakte het verhaal van de houten pop die jongen wilde zijn wereldberoemd. De Italiaanse schrijver Carlo Collodi schreef De avonturen van Pinokkio al in 1883. Voor wie het niet kent: Poppenmaker Geppetto wil zo graag een zoon dat hij Pinokkio maakt. Een fee brengt de pop tot leven, maar de naïeve en ondeugende jongen - beroemd omdat zijn neus groeit als hij jokt - moet nog veel leren. Hij valt voor de verleidingen in zijn jonge leven tot hij uiteindelijk met zijn vader Gepetto wordt herenigd in de maag van een monstervis.

De Efteling heeft drie scènes uit het boek gebouwd. De ouders mogen de rest invullen voor hun kinderen. ,,Ruik eens, die monstervis meurt echt uit zijn bek. Daar ben ik zo trots op,'' zegt mede-ontwerper Robert-Jaap Jansen. Er komt een walm van rotte garnalen uit de mond van de vis die Pinokkio en zijn vader heeft opgeslokt. Die geur moet de fantasie van de kinderen nog meer prikkelen.

Lees verder onder de advertentie

Anton Pieck

Het sprookje is vormgegeven in de geest van Anton Pieck, de beroemde illustrator die de Efteling zijn unieke uitstraling gaf. Castellani en Jansen bladerden door zijn archief van 1500 oude prenten en doken in oude en nieuwe versies van het originele sprookje uit 1883. Het resultaat oogt of het sprookje er al decennia staat.

In Geppetto's werkplaats bewegen poppen en dansen de muizen op tafel. Geen touchscreens, geen app's, geen hologrammen. De kinderen moeten draaien aan hendels, trekken aan touwtjes en ten slotte de monstervis verleiden met een vis aan een hengel om Pinokkio naar buiten te krijgen.

Lees verder onder de advertentie

Pinokkio oogt zo vernuftig en eenvoudig als de naastgelegen Rode Schoentjes die al decennia dansen. ,,Het Sprookjebos is voor ons cultureel erfgoed en zo willen we het ook behandelen,'' zegt Efteling-directeur Fons Jurgens. ,,Een kind van tegenwoordig vindt dit even leuk als een kind van 40 jaar geleden. Er gebeurt iets als ze de hengel pakken. Dit is echt.''

Pinokkio is het 29ste sprookje in het Sprookjesbos. Vorig jaar werd achtbaan Baron 1898 in gebruik genomen. Volgend jaar opent Symbolica, een nieuwe dark ride zoals de Fata Morgana en Droomvlucht.

Eeuwigheid

Lees verder onder de advertentie

Achter al die nieuwe attracties zit een plan. Het pretpark trok vorig jaar 4,7 miljoen bezoekers en in 2020 moeten dat er 5 miljoen zijn, uit binnen- en buitenland. Die trek je niet met tweederangs vermaak. Het zo eenvoudig ogende sprookje van Pinokkio kostte 2 miljoen euro. Jurgens: ,,Want wij bouwen voor de eeuwigheid. De materialen die we gebruiken gaan wel 70 jaar mee. Over 50 jaar zullen opa's hier hun kleinkinderen het verhaal van Pinokkio vertellen zoals zij dat dit jaar van hun ouders horen.''