Nieuws Marketing

Plantaardige hamburgers op basis van zeewier

Op festivals is The Dutch Weed Burger al een hit. De burgers op basis van zeewier zijn ook te koop in een groeiend aantal horecagelegenheden, inmiddels 110, zegt medeoprichter Mark Kulsdom (40) in Het Parool. Hij spreekt over een ‘on-Hollands succesverhaal’.

Richard Mooyman | Foto: Mark van der Zouw 13 juni 2016

Weedburger

Bij Bagels&Beans is binnenkort een bagelvariant verkrijgbaar. En op festivals introduceert het bedrijf op korte termijn een nieuwe snack in de vorm van plantaardige kibbeling: Wish and Chips. "We zeggen niet: je moet geen vlees eten. We zetten er iets tegenover dat lekker en goed is. Zo zorgen we voor instant gedragsverandering."Activisme en ondernemen De voormalige dierenactivist – die ooit in een Deense cel belandde – is ondernemer geworden. Zijn missie is onveranderd: de wereld laten overstappen op plantaardig voedsel, om verdere verwoesting van de planeet en dierenleed te voorkomen. "Activisme en ondernemen zijn een beetje hetzelfde. Alleen vergeet een activist om zichzelf te betalen." De zeewierburger vloeit voort uit een documentaire die Kulsdom in New York maakte met Lisette Kreischer, auteur van veganistische kookboeken. "In plaats van vleeseters te confronteren met slachthuizen, deelden we zeewierburgers uit om te laten zien hoe lekker plantaardig voedsel kan zijn."Wietburger De twee kregen via Facebook de vraag of de burger ergens te koop was. Ze kochten een pan en begonnen te bakken op festivals. "We hadden geen geld, geen plan, niets eigenlijk. Ik was best groen achter de oren." Sommige festivalgangers dachten een burger te eten met wiet, in plaats van zeewier uitteelt in de Oosterschelde. Kulsdom liet ze graag in die waan. "Ze waren enthousiast.” De twee gingen op zoek naar 50.000 euro voor een foodtruck en troffen via via iemand die het dubbele wilde investeren. Ook stapte een ambitieuze partner in, maar dat liep mis. "Die partner wilde snel groot worden, wij voelden meer voor organische groei."Arrogant Een internationale hotelketen wilde de burgers op het menu zetten, maar Kulsdom vond de inkoper superarrogant. "Hij vroeg vooral om korting. En dat terwijl kleine restauranthouders wel de echte prijs betalen. Nou, dan niet." De ambities zijn toch weer naar boven bijgesteld, mede door een programma voor start-ups bij Impact Hub. Dat leverde ook nieuwe contacten op met potentiële investeerders. "We zoeken een echte impact investor, geen kortetermijndenker van de oude stempel die over een paar jaar wil cashen." The Dutch Weed Burger is ondertussen bezig seaweedsticks te ontwikkelen. "Dat gaat de opvolger worden van vissticks, ook vol omegavetzuren. We zijn van plan het volledige marktaandeel van kapitein Iglo over te nemen."