Nieuws Marketing
Presentatrice Zarayda Groenhart traint ondernemers
Je bedrijf in de spotlight zetten en weten wat je doelgroep is. Dat is wat presentatrice en internetondernemer Zarayda Groenhart (34) wil leren aan 10.000 ondernemers die op 5 september kunnen deelnemen aan de gratis zevendaagse Business BN’er Challenge. “Mijn doel is om één procent van ondernemend Nederland te bereiken en hun inspirerende verhalen terug te zien in de media.”

Business BN’er?“Het woord Business BN’er roept meteen een positief of negatief gevoel op, maar ik bedoel ermee dat elke ondernemer een verhaal heeft dat interessant is voor de media. Een Business BN’er is iemand die het lef heeft om zijn of haar bedrijf in de spotlight te zetten. Het is een ondernemer die weet wat het verhaal achter zijn of haar bedrijf of product is. Je hoeft niet de nieuwe Gordon te worden, maar je moet leren welk gedeelte van jouw verhaal interessant is voor de media. Een plekje krijgen bij De Wereld Draait Door is natuurlijk mooi, maar je doelgroep bereiken kan ook via de lokale pers of op internet.”
De challenge? “De Business BN’er Challenge is gratis, duurt zeven dagen en neemt per dag 12 tot 15 minuten in beslag. De deelnemers krijgen elke dag een mail met een video en een actiegerichte opdracht toegestuurd. Je kunt meedoen vanuit huis of op kantoor. Alle deelnemers worden toegevoegd aan een Facebook-groep waarin ik tools en prijzen weggeef. Dit is ook de plek waar ondernemers samen kunnen brainstormen. Community is heel belangrijk, ik wil ondernemers stimuleren om elkaar te ontmoeten. De challenge is eigenlijk het begin van een avontuur waarin je uit je bubbel komt en een sprong in het diepe neemt.” Verhaal? “Elke ondernemer heeft een verhaal dat interessant is voor de media en iedereen heeft een eigen doelgroep. Ondernemers die gaan als een trein, weten wie hun klanten zijn. Als voorbeeld vertel ik graag over ondernemer Elma Maaskant. Elma heeft een extreem gevoelige huid en kon nooit producten vinden die bij haar wensen aansloten. Nu heeft ze een eigen make-uplijn met producten die volledig uit natuurlijke mineralen bestaan. Op internet vertelt ze waarom ze haar bedrijf heeft opgezet en geeft ze regelmatig tips aan haar klanten.” Internet? “We leven echt in een andere tijd dan 5 jaar geleden. Als je vroeger goed was in wat je deed, was dat misschien genoeg. Maar door dat geweldige en gekke internet zijn we in een wereld beland waarin je met één druk op de knop alles kunt bestellen. Waarom klanten voor jou kiezen gaat niet alleen maar over aanbod.”
Zarayda Groenhart? “Ik werk al tien jaar in de media en ben drie jaar geleden voor mezelf begonnen. Het kan lang duren voordat je quitte loopt, maar door de combinatie van het starten van een internetonderneming en mijn kennis van de media werd ik binnen één jaar profitabel. Ik verdien soms mijn jaarsalaris in één maand en ben daar openhartig over. Ik wil duidelijk maken dat ik echt niet die holy grail of uitzondering op de regel ben. Je kunt door goed gebruik te maken van het internet snel winstgevend zijn. Ik vind het leuk om de brug te zijn tussen de media en zelfstandig ondernemers.”
Struggle? “Nederland telt 1 miljoen ondernemers. Ik word soms zo moe van die artikelen in de categorie ‘ZZP’ers leveren inkomen in, maar zeggen ondanks alles toch gelukkig te zijn.’ Alsof iedereen altijd maar in een struggle zit. Dat is niet zo. Al die zelfstandigen hebben een verhaal waarmee ze anderen kunnen inspireren. Dat wil ik graag terugzien in de media.”
De Business BN'er Challenge start op 5 september. De 10.000 aanmeldingen zijn nog niet bereikt, dus inschrijven kan nog steeds.