Marketing

'Red de winkels in de binnenstad'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

"Van Nederlandse en Amsterdamse klanten hoor ik steeds vaker dat zij zich niet welkom voelen in de binnenstad. Dat is niet de bedoeling." Volgens Eberhardt worden winkeliers die zich onderscheiden van de massa, weggedrukt door toeristenlokkers en kunnen zij het hoofd amper boven water houden.

Red de WinkelsDe ondernemer startte daarom de campagne Red de Winkels, die maandag van start gaat. Op die dag gaat een team van actievoerders de straat op met flyers, posters en een petitie die kan worden ondertekend door medestanders. Want medestanders heeft Eberhardt zeker. "Ik heb veel contact met andere winkeliers en ik weet dat velen zich ook ergeren aan het feit dat alles gericht is op toeristen."

Wat Eberhardt hoopt te bereiken met de campagne? Dat de landelijke politiek de ernst van het probleem inziet en maatregelen treft tegen de 'verloedering van de binnenstad'. "De lokale politiek is met handen gebonden omdat er binnen de huidige regelgeving niets tegen gedaan kan worden. Daarom is het belangrijk dat Den Haag het oppakt. Ik besef dat het een lastig doel is, maar ik ben tevreden als in elk geval ondernemers in de binnenstad zijn wakkergeschud."

Lees verder onder de advertentie

Want daar ligt het probleem volgens Eberhardt: winkeliers kiezen voor de veilige weg, de makkelijke manier van geld verdienen. Logisch, volgens hem. "Als je een vreemde eend in de bijt bent, neem je een groot risico. Maar toch is dat nodig om de binnenstad te redden. Wat Amsterdam nodig heeft, is diversiteit in het historisch centrum en vooral niet nog meer van hetzelfde."