Omdat elektrische modellen steeds meer gemeengoed zijn vindt de overheid het niet meer zo nodig om elektrische auto’s, pick-ups en busjes volop te subsidiëren. Bovendien krijgt de fiscus inmiddels door dat de overheid heel wat inkomsten misloopt doordat steeds meer mensen overstappen op elektrisch rijden. Je raadt het al: verschillende subsidies en kortingen voor jou als ondernemer gaan verdwijnen.
Bijtelling gaat omhoog
Eerst een heel succesvolle regeling voor met name zakelijk rijders: de verlaagde bijtelling op elektrische modellen. De bijtelling is een percentage van de nieuwprijs van een auto dat je bij je inkomen moet optellen, omdat de Belastingdienst een privé gebruikte zakenauto ziet als verkapt inkomen. Dat bedrag moet dus bij het inkomen worden opgeteld om er vervolgens inkomstenbelasting over te betalen.
Momenteel staat het percentage op 16 procent, maar alleen voor de eerste 30.000 euro van de nieuwwaarde. Voor elke euro daarboven betaal je 22 procent. De komende jaren stijgt de bijtelling: volgend jaar naar 17 procent, en vanaf 1 januari 2026 betalen elektrische rijders de volle 22 procent over het hele aanschafbedrag.
Lees ook: Bijtelling op zakelijke auto’s: dit gaat er veranderen in 2025
Fiscaal voordeel dankzij KIA
KIA staat voor kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Om in 2024 in aanmerking te komen voor deze regeling, moet je tussen de 2.801 en 387.580 euro investeren in bedrijfsmiddelen voor je onderneming. Afhankelijk van het geïnvesteerde bedrag mag je een deel ervan van je winst aftrekken, wat al snel een flink fiscaal voordeel kan opleveren. Tot een krappe 70.000 euro bedraagt het percentage 28 procent, boven dat bedrag mag je bijna 20.000 euro aftrekken.
MIA en Vamil ook voor laadpalen
Dan zijn er nog de MIA en VAMIL-regelingen. In beide gevallen gaat het om stimuleringen voor ondernemers die investeren in duurzame en milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen – zoals elektrische leaseauto’s of bedrijfswagens. De MIA is de milieu-investeringsaftrek, terwijl Vamil staat voor de willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Sinds 2017 kunnen ondernemers hier hun voordeel uit halen en dat wordt tot op heden dan ook massaal gedaan.
Tussen 2017 en 2021 werd er voor 11 miljard euro aan steun gegeven aan in totaal 110.000 milieuvriendelijke investeringen. Je zou kunnen zeggen dat het werkt.
Lees ook: BPM-vrijstelling verdwijnt, bedrijfswagens worden duurder: dit moet je weten
Zowel de MIA als de Vamil-regeling worden voortgezet tot – in ieder geval – 31 december 2028. Ook komt er structureel meer geld beschikbaar: voor 2024 is 48 miljoen euro te verdelen en vanaf 2025 staat er 50 miljoen euro klaar.
Elk jaar wordt een lijst gepubliceerd met bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de MIA en Vamil. Lichte elektrische voertuigen, bestelauto’s en vrachtwagens staan er in ieder geval op, maar het aanschaffen van een laadpunt komt bijvoorbeeld ook in aanmerking voor subsidie.
Deze subsidies voor elektrische bedrijfswagens verdwijnen
Wie ondernemer is of een non-profitorganisatie heeft, kan met korting een nieuwe, volledig uitstootvrije bedrijfsauto kopen of leasen dankzij de SEBA, ofwel de Subsidieregeling Emissieloze BedrijfsAuto’s. Dan gaat het dus om een batterij-elektrische versie of een bedrijfswagen die op waterstof loopt. De korting loopt op tot maximaal 5000 euro per bedrijfsvoertuig, maar je moet wel snel zijn. Tot 31 december 2024 is er een totaalbudget van 30 miljoen euro beschikbaar. Bovendien verdwijnt de subsidie: het nieuwe kabinet heeft aangegeven de SEBA-subsidie te schrappen.
Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten
Dat geldt ook voor de andere tegemoetkoming, de SEPP. Dat staat voor Subsidieregeling Elektrische Personenauto Particulieren. De naam zegt het al: deze is niet direct gericht op ondernemers, maar heeft wel invloed op werknemers die bijvoorbeeld een elektrische auto privé leasen of inzetten als onderdeel van hun mobiliteitsbudget.
Voor een nieuwe auto krijg je 2.950 euro subsidie, terwijl er 2000 euro klaar ligt voor wie een gebruikt exemplaar koopt of leaset. Dit moet dan wel een personenauto zijn in de kleine of compacte klasse, die 100 procent elektrisch is en een actieradius heeft van minimaal 120 kilometer volgens de WLTP-meetmethode. De catalogusprijs mag niet lager zijn dan 12.000 euro en niet hoger dan 45.000 euro. En tot slot moet de auto origineel als elektrische personenauto gemaakt zijn en dus niet omgebouwd zijn tot elektrische auto.
Bovendien moet je snel zijn, omdat ook deze subsidie per 1 januari 2025 komt te vervallen.
In deze video legt Roland je het allemaal nog eens uit:
Korting op wegenbelasting
Ook de motorrijtuigenbelasting gaat op de schop. Dit jaar zijn modellen die op elektriciteit of waterstof rijden nog vrijgesteld van die MRB – ook wel bekend als wegenbelasting – maar dat gaat veranderen. Volgend jaar gaat er een kwarttarief gelden voor de motorrijtuigenbelasting op uitstootvrije auto’s. Wat er daarna gaat gebeuren, is nog niet helemaal duidelijk. Het nieuwe kabinet is namelijk van plan om elektrische modellen ook na 2026 te blijven stimuleren, en wel met een korting van 25 procent ten opzichte van modellen met een brandstofmotor. Maar juich niet te vroeg: het gaat in dit geval nog om voorgenomen plannen.
In onze online serie Wegwijs maakt Roland Tameling je wegwijs in de wereld van zakelijke mobiliteit. In de eerste video kom je alles te weten over de nieuwe BPM-regels, in Wegwijs #2 alles over de zero-emissiezones, in de derde video vertelt Roland je alles wat er volgend jaar gaat veranderen rond de bijtelling en in aflevering 4 alles wat je wil weten als je een Chinese bedrijfswagen wil aanschaffen.
Bekijk hier de voorwaarden.