Mobiliteit

Bijtelling op zakelijke auto’s: dit gaat er veranderen in 2025

 
BPM. Foto: ANP
Foto: ANP
 
Leestijd 3 minuten

Iets typisch Nederlands: bijtelling op zakelijke auto’s. Wat is de rekensom er achter en wat gaat er veranderen aan regelgeving? Mobiliteitsexpert Roland Tameling legt het uit in aflevering 3 van Wegwijs, onze online serie over zakelijke mobiliteit.

Lees verder onder de advertentie

Bijtelling is een vorm van belasting, met name gericht op ondernemers en werknemers die een auto van de zaak rijden. Zodra je per jaar meer dan 500 kilometer privé met dat voertuig rijdt, ziet de Belastingdienst die auto als verkapt inkomen – en dus moet je er inkomstenbelasting over betalen.

Het is niet alleen een inkomstenbron voor de fiscus, maar de overheid kan dankzij de bijtelling ook flink het autogebruik beïnvloeden. Al jaren probeert de overheid de gemiddelde CO2-uitstoot van ons wagenpark te verminderen en een verlaagd bijtellingstarief helpt daarbij. Het percentage bijtelling is voor een groot deel gekoppeld aan de CO2-uitstoot van je auto.

Lees verder onder de advertentie

Vloedgolf aan auto’s met lage uitstoot

Rond 2009 was er een ware vloedgolf aan auto’s met een relatief lage uitstoot, denk aan de Toyota Prius, de Honda Civic Hybrid en de Volkswagen Polo Bluemotion. Dat kwam voor het toenmalige 14 procent-tarief. Ook deels of volledig elektrische auto’s profiteerden van het bijtellingsvoordeel: zoals de Mitsubishi Outlander en de Volvo V60. Voor sommige modellen betaalde je helemaal geen bijtelling, als een soort bedankje voor je ‘groene keuzes’. Dat was zonder twijfel één van de redenen waarom Nederland al vroeg een vrij hoge Tesla Model S-dichtheid had.

Meest sobere korting in jaren

De stimuleringsregeling zorgde voor minder CO2-uitstoot, maar ook voor miljoenen euro’s minder in de schatkist. De staat liep veel BPM mis door de stijgende verkoop van elektrische wagens en daarom werd het bijtellingstarief in de loop der jaren weer opgeschroefd.

Op dit moment hebben zakelijk rijders te maken met de meest sobere korting in jaren. Voor auto’s die ook maar iets aan schadelijke stoffen uitstoten, geldt 22 procent bijtelling. Voor alle duidelijkheid: dat is het percentage van de fiscale waarde van het voertuig dat je bij je inkomen moet optellen, waarna je over dat bedrag je inkomstenbelasting betaalt. Omdat volledig elektrische voertuigen – op papier – geen uitstoot veroorzaken, worden die modellen nog wel iets gestimuleerd. Dit jaar geldt 16 procent bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Over elke euro boven dat bedrag betaal je 22 procent. Dit geldt overigens niet bij waterstofauto’s, dus bij de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, maar daar komt verandering in.

Lees verder onder de advertentie

Veranderingen bijtelling in 2025

Per 1 januari 2025 betaal je voor elk voertuig een vaste voet van 360 euro. De bijtelling op elektrische voertuigen stijgt naar 17 procent over de eerste 30.000 euro en gaat er een kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting – ofwel de MRB – gelden.

Kabinet-Schoof: 25 procent korting op elektrische auto’s

Vanaf 1 januari 2026 zou er geen korting meer zijn op de MRB. Maar dit is door het hoofdlijnenakkoord weer anders. Het kabinet-Schoof is namelijk van plan om elektrische auto’s ook na 2026 te blijven stimuleren en wel met een korting van 25 procent ten opzichte van modellen met een brandstofmotor. Het gaat hier slechts nog om voornemens.

In onze online serie Wegwijs maakt Roland Tameling je wegwijs in de wereld van zakelijke mobiliteit. In de eerste video kom je alles te weten over de nieuwe BPM-regels en in Wegwijs #2 alles over de zero-emissiezones.

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.