Nieuws Marketing

Rollend de catwalk op

Ontwerper Kelly Sue (25) maakt kleding voor rolstoelgebruikers. Volgende week lanceert ze haar eerste collectie. "Eindelijk kan iedereen een lange jas dragen", vertelt ze in Het Parool.

Sara Luijters | Foto: Marcel Fossen 4 juli 2016

Kel 01

Kelly Sue wil veel meer zijn dan alleen een modemerk. Diversity is the key to unity, is het motto van haar label SUE. "In Nederland zitten 250.000 mensen in een rolstoel, in Duitsland zijn dat er 1,6 miljoen. Deze mensen worden helaas niet vertegenwoordigd in de media en vaak vergeten, ook in het modeaanbod. Met mijn kledinglijn wil ik meer aandacht voor diversiteit creëren in de mode en de media."Beperkte keuze Twee jaar geleden won Sue de wedstrijd Fashion on Wheels, een initiatief van stichting De Zonnebloem, het ROC en RTL4, waarbij modieuze, betaalbare kleding voor rolstoelgebruikers ontworpen werd. Geïnspireerd door het project besloot Sue, net klaar met haar opleiding Mode en Design aan het ROC in Amsterdam, zich te richten op deze doelgroep. "Door gesprekken te voeren met de modellen die meededen, ontdekte ik dat er weinig geschikte – laat staan trendy – aangepaste kleding bestaat. Er zijn wel wat merken met aangepaste kleding, maar die zijn vooral heel oubollig. Rolstoelgebruikers vertelden me dat ze heel beperkt zijn in hun kledingkeuze, wat het shoppen een stuk minder leuk maakt."(tekst loopt verder na foto)ObstakelsDe meeste mensen staan er niet bij stil, maar kleding is nogal een gedoe voor wie in een rolstoel zit: de achterkant van een kledingstuk trekt in zittende positie vaak naar beneden, kontzakken zitten onprettig en een broek wordt door het zitten vaak korter, wat een ‘hoogwatereffect’ veroorzaakt. Daarbij komt dat het lichaam van mensen in een rolstoel qua verhoudingen anders is dan bij staande mensen: de schouders en heupen zijn breder, de benen dunner, de bovenrug en de buik boller. In haar ontwerpen liep ze tegen heel wat obstakels aan, maar voor vrijwel alles vond Sue uiteindelijk een oplossing. Uitdaging"De grootste uitdaging was het ontwerpen van een jeans, een skinny ook nog eens, die normaal gesproken te lastig is om aan te trekken vanwege de smalle pijpen. Met een elastische stof en de hulp van mijn toppatronenmaakster is het gelukt." Haar grote trots is de klassieke trenchcoat. "Langere jassen waren voorheen niet denkbaar voor mensen in een rolstoel, omdat de stof van achteren in de weg zit. Ik heb daarom een trenchcoat gemaakt die kort is aan de achterkant, lang van voren en die er ook mooi en classy uitziet. Ik ontwerp zoals ik het normaal ook zou doen en begin daarna pas met het bedenken van creatieve aanpassingen." Haar eigen stijl is uitgesproken fifties, de MadMen-look, maar de kleding die ze voor SUE heeft ontworpen, is basic en klassiek. De monstercollectie bestaat uit een jeans, een top, klassieke blouse, kokerrok en een trenchcoat. "Ik wil niemand een identiteit opleggen. Met deze kleding kun je de stijl die bij je past, zelf creëren." De reacties van vrouwen in een rolstoel die haar kleding al kochten (voor een mannencollectie is nu nog geen geld), raken de ontwerpster. Verschil maken"Laatst kreeg ik een mailtje van een vrouw die zei dat ze zich door de kleding sterker en beter voelde, het hielp haar bij het acceptatieproces. Dan merk je dat je echt een verschil kunt maken." CrowdfundingOm haar collectie te realiseren is Kelly Sue drie weken geleden een crowdfundingcampagne gestart, die nog tot half juli online is. "Daar hangt alles van af. Ik heb nog maar 300 euro opgehaald, maar heb in totaal wel 35.000 euro nodig. Het wordt dus heel spannend." De hoop is dat er meer bekendheid voor haar crowdfundingcampagne komt na haar show tijdens de Amsterdam Fashion Week op 10 juli, de eerste show (na de Fashion Weeks van New York en Moskou) met ‘rollende modellen’. Binnenkomen bij de Fashion Week was overigens niet eenvoudig. "Maar als ik iets in mijn kop heb, moét het gebeuren, dan ga ik er helemaal voor. Ik ben op ze afgestapt met een pitch en wist ze uiteindelijk te overtuigen. De kwaliteit van de kleding was doorslaggevend."Spektakel De show belooft een spektakel te worden, zegt Sue. Ze werkt daarbij samen met sieradenmerk VJR Jewels, ook een jong en uitgesproken merk. "Mijn collectie heeft een verhaal en op de catwalk wil ik dat verhaal uitdragen. Uiteraard met mensen in rolstoel als model. Meer wil ik nog niet verklappen nu." Als ze straks echt aan de slag gaat met het merk, zal de kleding te koop zijn via haar website. "Uiteindelijk wil ik deze kledinglijn ook voor mensen in staande positie ontwerpen, zodat een rolstoelgebruiker kan shoppen met een vriendin die niet in een rolstoel zit."