Podcast

Hoe 'de bekendste klant van Nederland' Action helpt bij de customer journey

Ria Struijk uit Rijssen, beheerder van de fanpagina van Action op Facebook, noemt zichzelf ‘misschien wel de bekendste klant van Nederland’. De winkelketen vormt naar eigen zeggen een groot deel van haar leven. “Ben er elke dag.” En dat legt Action geen windeieren. De Facebookpagina telt inmiddels 365.000 Likes en is inmiddels ook belangrijk binnen de customer journey.

Action winkel 1

Noémi Prent (NU.nl) | Foto: Rene Manders 26 maart 2019

De klantreis, of customer journey in vakjargon, is belangrijk voor elke onderneming. Strategy designer Michiel Hoogenboom van Business Models Inc stelt dat een goede klantreis ervoor zorgt dat mensen bij je terugkomen. "Niet alleen wordt er 140 procent meer verkocht", aldus de strateeg die zijn uitspraak baseert op een onderzoek van Harvard Business Review, “ook creëer je zogeheten fans”. In deze podcast gaat hij daar dieper op in:

In de podcast komt onder meer het voorbeeld van Action ter sprake, het initiatief van Ria Struijk. Zij startte ruim tien jaar geleden de Facebook-pagina “Action [fanpagina voor de action]”. Sindsdien beheerst de winkelketen haar leven: ze gaat naar eigen zeggen iedere dag naar Action om te kijken of er ‘weer nieuwe artikelen’ in de schappen liggen.

Lees ook: Terwijl andere winkels sluiten, floreert de Action

“Op deze Facebook-pagina wordt Action bijna elke dag verdedigd", zegt Hoogenboom in de podcast. "Daar kan geen marketingcampagne tegenop." Dat blijkt volgens hem onder meer uit het feit dat de pagina inmiddels is uitgegroeid tot een gemeenschap van ruim 365.000 leden. Gevraagd waarom de pagina zo’n succes is, antwoordt Struijk dat zij het 'doorsnee winkelpubliek' vertegenwoordigd. “Wat ik leuk vind, vinden anderen ook leuk”, zegt ze. “Veel mensen zijn mij hierdoor gaan zien als een virtuele vriendin. In het echt word ik veel aangesproken". Het is volgens Struijk duidelijk dat haar bedrijvigheid een positieve uitwerking heeft op de omzet. “Na een post vliegen artikelen de winkel uit.”

Maandagmorgen werd ze verrast door een bezoek van Tjeerd Bartels, algemeen directeur van Action. De koffievisite aan huis was volgens Struijk 'heel gezellig'. Ze werd door de directeur overladen met 'prachtige bloemen en een tas vol toffe Action-spullen'. De bekendste klant van Nederland: “Het was een mooi begin van mijn week.”

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details