Podcast

Hoe 'de bekendste klant van Nederland' Action helpt bij de customer journey

Ria Struijk uit Rijssen, beheerder van de fanpagina van Action op Facebook, noemt zichzelf ‘misschien wel de bekendste klant van Nederland’. De winkelketen vormt naar eigen zeggen een groot deel van haar leven. “Ben er elke dag.” En dat legt Action geen windeieren. De Facebookpagina telt inmiddels 365.000 Likes en is inmiddels ook belangrijk binnen de customer journey.

Action winkel 1

Noémi Prent (NU.nl) | Foto: Rene Manders 26 maart 2019

De klantreis, of customer journey in vakjargon, is belangrijk voor elke onderneming. Strategy designer Michiel Hoogenboom van Business Models Inc stelt dat een goede klantreis ervoor zorgt dat mensen bij je terugkomen. "Niet alleen wordt er 140 procent meer verkocht", aldus de strateeg die zijn uitspraak baseert op een onderzoek van Harvard Business Review, “ook creëer je zogeheten fans”. In deze podcast gaat hij daar dieper op in:

In de podcast komt onder meer het voorbeeld van Action ter sprake, het initiatief van Ria Struijk. Zij startte ruim tien jaar geleden de Facebook-pagina “Action [fanpagina voor de action]”. Sindsdien beheerst de winkelketen haar leven: ze gaat naar eigen zeggen iedere dag naar Action om te kijken of er ‘weer nieuwe artikelen’ in de schappen liggen.

Lees ook: Terwijl andere winkels sluiten, floreert de Action

“Op deze Facebook-pagina wordt Action bijna elke dag verdedigd", zegt Hoogenboom in de podcast. "Daar kan geen marketingcampagne tegenop." Dat blijkt volgens hem onder meer uit het feit dat de pagina inmiddels is uitgegroeid tot een gemeenschap van ruim 365.000 leden. Gevraagd waarom de pagina zo’n succes is, antwoordt Struijk dat zij het 'doorsnee winkelpubliek' vertegenwoordigd. “Wat ik leuk vind, vinden anderen ook leuk”, zegt ze. “Veel mensen zijn mij hierdoor gaan zien als een virtuele vriendin. In het echt word ik veel aangesproken". Het is volgens Struijk duidelijk dat haar bedrijvigheid een positieve uitwerking heeft op de omzet. “Na een post vliegen artikelen de winkel uit.”

Maandagmorgen werd ze verrast door een bezoek van Tjeerd Bartels, algemeen directeur van Action. De koffievisite aan huis was volgens Struijk 'heel gezellig'. Ze werd door de directeur overladen met 'prachtige bloemen en een tas vol toffe Action-spullen'. De bekendste klant van Nederland: “Het was een mooi begin van mijn week.”

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details