Podcast

Hoe 'de bekendste klant van Nederland' Action helpt bij de customer journey

Ria Struijk uit Rijssen, beheerder van de fanpagina van Action op Facebook, noemt zichzelf ‘misschien wel de bekendste klant van Nederland’. De winkelketen vormt naar eigen zeggen een groot deel van haar leven. “Ben er elke dag.” En dat legt Action geen windeieren. De Facebookpagina telt inmiddels 365.000 Likes en is inmiddels ook belangrijk binnen de customer journey.

Action winkel 1

Noémi Prent (NU.nl) | Foto: Rene Manders 26 maart 2019

De klantreis, of customer journey in vakjargon, is belangrijk voor elke onderneming. Strategy designer Michiel Hoogenboom van Business Models Inc stelt dat een goede klantreis ervoor zorgt dat mensen bij je terugkomen. "Niet alleen wordt er 140 procent meer verkocht", aldus de strateeg die zijn uitspraak baseert op een onderzoek van Harvard Business Review, “ook creëer je zogeheten fans”. In deze podcast gaat hij daar dieper op in:

In de podcast komt onder meer het voorbeeld van Action ter sprake, het initiatief van Ria Struijk. Zij startte ruim tien jaar geleden de Facebook-pagina “Action [fanpagina voor de action]”. Sindsdien beheerst de winkelketen haar leven: ze gaat naar eigen zeggen iedere dag naar Action om te kijken of er ‘weer nieuwe artikelen’ in de schappen liggen.

Lees ook: Terwijl andere winkels sluiten, floreert de Action

“Op deze Facebook-pagina wordt Action bijna elke dag verdedigd", zegt Hoogenboom in de podcast. "Daar kan geen marketingcampagne tegenop." Dat blijkt volgens hem onder meer uit het feit dat de pagina inmiddels is uitgegroeid tot een gemeenschap van ruim 365.000 leden. Gevraagd waarom de pagina zo’n succes is, antwoordt Struijk dat zij het 'doorsnee winkelpubliek' vertegenwoordigd. “Wat ik leuk vind, vinden anderen ook leuk”, zegt ze. “Veel mensen zijn mij hierdoor gaan zien als een virtuele vriendin. In het echt word ik veel aangesproken". Het is volgens Struijk duidelijk dat haar bedrijvigheid een positieve uitwerking heeft op de omzet. “Na een post vliegen artikelen de winkel uit.”

Maandagmorgen werd ze verrast door een bezoek van Tjeerd Bartels, algemeen directeur van Action. De koffievisite aan huis was volgens Struijk 'heel gezellig'. Ze werd door de directeur overladen met 'prachtige bloemen en een tas vol toffe Action-spullen'. De bekendste klant van Nederland: “Het was een mooi begin van mijn week.”

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details