Nieuws Sales

Met deze drie basisstappen krijg je sales-technieken onder de knie

De Top Of Mind-verkoper stelt moeiteloos de meest veeleisende klant tevreden, zegt Jan Bloemhof in deze blog. En hij is net zo zuinig op zijn klanten als op zijn kinderen. Zit er een TOM-verkoper in u?

De Ondernemer i.s.m. Boom uitgevers | Foto: Nadine Maas 31 oktober 2017

We kennen drie categorieën verkopers. De mensen die amper beseffen dat ze verkoper zijn. De mensen die verkopen, maar hier weinig aandacht aan besteden. En de TOM-verkopers, de absolute toppers. Deze verkopers zijn top of mind bij de klant. Zij kennen zichzelf en de kneepjes van het vak. Zelf een TOM-verkoper worden? Neem dan deze drie basisstappen om de technieken onder de knie te krijgen.

Wees toegewijd

De beste verkopers zijn toegewijd aan hun vak. Zij doen er alles aan om dit zo goed mogelijk uit te voeren. Door hierover te lezen, opleidingen te volgen en te observeren. Zij begrijpen hun klant en voelen hun klant aan. Ze worden een soort van amateurpsychologen. Een goede verkoper past op zijn klanten als een ouder op zijn kinderen. Hij doet er werkelijk alles aan om hen te begrijpen en met ze in contact te blijven.

Blijf in het centrum van je klant

Leren doe je door te doen. Speel het spel op de werkvloer. De klant beslist altijd op basis van zijn gevoel. In zijn hoofd en bij anderen zoekt hij vervolgens zijn gelijk, maar zijn keus is allang gemaakt. Zorg ervoor dat jij in het centrum van jouw klant blijft. Herhaal zijn vragen en voel 'm aan. Stap in zijn belevingswereld, want daar vindt de echte aankoop plaats.

Sluit af

Veel verkopers blijven maar vertellen en de potentiële klant extra informatie geven. Ze sluiten niet af. Logisch, want vanuit de oertijd zijn we bang voor afwijzingen. Bevind jij je in het centrum van de klant, dan voel jij aan wanneer hij om is. Sluit dan af en maak die deal.

Alles is verkopen € 22,50 Boom Uitgevers Amsterdam. Zie als ondernemer in het enorme kennisaanbod maar te vinden wat je nodig hebt. Op Businezz.nl vind je boeken, e-books en meer over management, marketing, communicatie en sales.

Veel verkopers blijven maar vertellen en de potentiële klant extra informatie geven

Jan Bloemhof, ondernemer, coach, spreker en auteur