How-to Sales
Merendeel van het mkb maakt nog geen gebruik van crm-systeem
Nog niet de helft van het mkb maakt gebruik van een crm-systeem. De grootste uitdaging van bedrijven zonder deze systemen is dat contactinformatie niet up-to-date is. Het zijn de belangrijkste resultaten uit onderzoek naar klantrelatiebeheer en het gebruik van crm-systemen van GetApp Nederland.

Illustratie: Shutterstock
Crm-software automatiseert veel taken en geeft alle lead- en klantinformatie overzichtelijk weer in een centrale database die eenvoudig kan worden bijgehouden en voor alle betrokken partijen toegankelijk is. 72 procent van de middelgrote bedrijven (50-250 medewerkers) maakt gebruik van een crm-systeem, zo ondervond GetApp. Daarentegen heeft bijna de helft van het kleinbedrijf (10-49 medewerkers) geen crm-systeem. Binnen de groep microbedrijven (2-9 medewerkers) is dat zelfs maar 1 op 4.
Op de vraag waarom ze geen crm gebruiken, antwoorden de meeste kleine bedrijven (56 procent) dat ze andere programma's of methodes gebruiken om hun klanten en contacten te beheren. Excel blijft populair, maar budget speelt ook een rol (voor 18 procent), ook al is het zeker niet de belangrijkste reden om geen crm te gebruiken.
''Gebruikers geven aan vooral moeite te hebben met complexere problemen zoals het bijhouden van interacties uit verschillende kanalen en rapportage en analyse''
Voordelen van software
Respondenten van het onderzoek die wel een crm-systeem gebruiken, hebben hier duidelijk baat bij. Als belangrijkste voordelen geven ze kostenbesparing (45 procent) en een verbeterde bedrijfsvoering (34 procent) aan. Andere genoemde voordelen zijn minder fouten (32 procent), betere klantenservice (30 procent) en meer productiviteit (30 procent).
Lees ook: Deze vijf fouten had je niet gemaakt met een crm-systeem
De software geeft bedrijven ook beter inzicht in de conversiepercentages per kanaal. 73 procent van de gebruikers geeft aan geheel of gedeeltelijk te weten welke leadbronnen het meest rendabel zijn versus 54 procent van niet-gebruikers.
Uitdagingen voor het mkb
De uitdagingen waar het mkb komt voor te staan bij klantrelatiebeheer zijn duidelijk verschillend afhangend van het wel of niet gebruiken van een crm-systeem. Gebruikers geven aan vooral moeite te hebben met complexere problemen zoals het bijhouden van interacties uit verschillende kanalen en rapportage en analyse. Niet-gebruikers hebben meer problemen met simpelere zaken zoals het up-to-date houden van contactinformatie en het registreren van alle salesactiviteiten.