Nieuws Marketing
Siroop van Krommerijnfruit verovert Utrecht
Is aanmaaklimonade een hip foodproduct? Sinds kort wel. Het Utrechtse kunstenaars/studentencollectief De Roze Bunker is in oktober begonnen met een ambachtelijke siroopfabriek. Hun limonadesiroop is te koop in de Utrechtse horeca en staat komende zomer op het menu van theaterfestival de Parade, dat 1800 flessen bestelde. Dat schrijft het AD.

"We houden allemaal van koken en zijn geïnteresseerd in voeding'', vertelt Emiel Collé (22), student aan de HKU en één van de zes siroopmakers. "Ik heb leren koken van mijn Franse grootmoeder. En toen ik op wereldreis was, heb ik in Vietnam en in Kazachstan in restaurants gewerkt en meer kooktechnieken geleerd. We wilden samen iets praktisch doen naast onze studie en wisten dat het een bedrijfje in de voedingsbusiness moest worden.''
TrendyBier brouwen werd het uiteindelijk niet. "Iedereen wil tegenwoordig zijn eigen trendy biertje aan de man brengen. Ons reserveplan was om vers fruit te verwerken tot siroop. We zitten hier, aan de Koningsweg, vlak bij de telers van de Kromme Rijnstreek en fruit vinden we een mooie, gezonde grondstof. Siroop is bovendien duurzaam, omdat je niet zoals bij frisdrank, al die liters water hoeft te transporteren.''
Ze maken hun siroop van seizoensfruit en de complete productie (schillen, persen, koken, zeven, filteren) gaat zonder machines, met de hand.
Ze gebruiken geen concentraat. Suiker en citroenzuur zijn de enige toevoegingen. Smaken in hun assortiment zijn onder meer vlierbloesem, rabarber, aardbei en eigen creaties als Stoute Cola (met stout, gebrande mout zoals voor Guinness) en Icetea IPA (met de smaak van het trendy Indian pale ale).
SmakenDe verkoop en marketing houden ze net als de productie in eigen hand. "We zoeken restaurants die bij ons passen.''
Gasten kunnen de smaken bestellen in restaurants als Broei, Leen en Rabarber. Een fles van 0,7 liter van hun siroop kost 8,50 euro.
"Prijzig? Uit een fles haal je vijf liter, dus dat valt mee. De belangrijkste kostenpost is het fruit dat we verwerken. Onze arbeidsuren rekenen we niet mee.''
De Rode BunkerOm geld draait het dus niet écht bij de siroopmakers. Het geld dat verdiend wordt, gaat straks naar nieuwe plannen van het collectief De Roze Bunker. "Dat is zomaar een naam. Maar we vinden het wel grappig, als mensen daar van alles bij verzinnen.''