1. Steeds meer mensen gebruiken Instagram
Op dit moment heeft Instagram wereldwijd 1 miljard actieve gebruikers per maand, waarvan meer dan 500 miljoen dagelijks op het platform zitten. 80 procent van deze gebruikers is niet-Amerikaans, 34 procent van hen is millenial en 38 procent checkt de app meerdere keren per dag. Wat Facebook vier jaar geleden was, is Instagram nu.
In Nederland zijn er op dit moment 4,9 miljoen gebruikers, waarvan de helft dagelijks gebruik maakt van de app. En het aantal gebruikers groeit iedere dag stevig door. De groei zet door in alle leeftijdsgroepen én ook bedrijven en merken haken aan. Met zulke cijfers zijn de te behalen successen van een gedegen Instagram-strategie ongelimiteerd. Je negeert miljoenen potentiële klanten door niet in te haken op dit krachtige en machtige social media-platform.
2. Size doesn't matter
Niet alleen grote, bekende merken en bedrijven maar evengoed kleinere ondernemers en MKB-ers en ZZP-ers kunnen profiteren van Instagram. Natuurlijk, ook voor de grote bedrijven zal succes niet van de een op de andere dag komen. Maar als een marketingteam hun bedrijf op de kaart wil zetten, kunnen ze dat doen door actief aanwezig te zijn op Instagram en een vaste structuur en routine te krijgen met het plaatsen van minimaal één post per dag. Zo hebben grote namen als Adidas en Coca Cola, maar ook kleinere ondernemingen effectief naam gemaakt op Instagram.
Lees ook: Deze ondernemers verdienen hun geld met cursussen op Instagram
3. Je kunt direct geld verdienen met Instagram
Instagram is enorm gegroeid en geëvolueerd de afgelopen jaren. Er is steeds meer focus en nadruk komen te liggen op conversie, sales en geld verdienen met onder andere product placement. Zo kunnen bedrijven tags toevoegen aan producten met Instagram Shopping. Met een directe link naar je website of webshop, inclusief productbeschrijving en prijs, is het mogelijk om iets direct aan te schaffen. Ook kunnen er links naar je product geplaatst worden in Instagram Stories, een functionaliteit met een hogere conversion rate (20 procent van het aantal volgers onderneemt actie). Met deze nieuwe functionaliteiten is het doodsimpel voor bedrijven om echt sales te maken met het platform. 75 procent van de gebruikers geeft aan weleens iets gekocht te hebben op Instagram en daarmee is het sales-succes van het platform niet meer te ontkennen.
4. Door Instagram Stories kun je je bedrijf een gezicht geven
Instagram geeft je de kans om op een geweldige manier aan je potentiële klant te laten zien dat je meer bent dan een gezichtloze onderneming. Dit kan je doen met een van de vele features in de app, maar je kan pas echt impact en verschil maken met live posts en stories. De beste manier om Instagram Stories te gebruiken is met achter de schermen-inkijkjes in je bedrijf. Laat bijvoorbeeld zien hoe producten worden gemaakt, deel video's van samenwerkende teams, het creatieproces van marketing campagnes of een live Q&A sessie tussen jou en je publiek. Instagram live posts zijn ook een goede manier om een band op te bouwen met je volgers en de menselijke kant van jouw bedrijf te laten zien. Het geeft je volgers vertrouwen in je merk als ze zien én voelen dat je meer doet dan alleen je product aan de man brengen.
Lees ook: De meeste influencers verdienen minder dan je denkt
5. Samenwerken met influencers of partners
Op social media kun je 'gewone' gebruikers en influencers onderscheiden. Mocht je het nog niet weten, influencers zijn online beroemdheden met een groot bereik, die producten of diensten promoten in ruil voor geld. Door samen te werken met grote merken, partijen, partners of influencers maak je gebruik van hun bereik. Een betrouwbare influencer kan jouw sales naar een hoger niveau brengen en jouw bedrijf of product meer zichtbaar maken. Als je een bekende influencers inzet (of meerdere kleinere) dan kun je miljoenen volgers bereiken met slechts een paar posts.
6. Hashtags kunnen je zichtbaarheid enorm vergroten
Als startende onderneming op Instagram kun je je geïntimideerd voelen door zoveel concurrentie. Naast het feit dat er ruimte genoeg is voor elk bedrijf, ongeacht grootte, branche of doelstelling, kun je met het juist inzetten van hashtags een groot verschil maken. Met een gedegen hashtag-strategie onderscheid je jouw bedrijf van de massa. Hashtags zijn een soort belangrijke sleutelwoorden die beschrijven waar je post over gaat. Populaire Instagram hashtags zoals Coca Cola's #ShareaCoke en Calvin Klein's #MyCalvins zijn klassiekers in de pop cultuur geworden. Deze grote brands zijn hierdoor nog meer herkenbaar en 'lovable'. Ook al ben je geen Coca Cola of Calvin Klein, effectief gebruik van hashtags kan wonderen verrichten en jouw bedrijf onderscheiden van de meute.
7. Je komt direct in contact met je (potentiële) klanten
Wat is er beter dan je klanten te laten weten dat je bestaat? Juist: interactie hebben met je klant. Mensen willen nou eenmaal graag hun mening laten horen, in het bijzonder als ze iets heel leuk of aantrekkelijk vinden. Instagram is een platform van like, comment en share. Hoe meer likes en comments je op een post krijgt hoe zichtbaarder je bedrijf wordt. Je krijgt meer likes door kwalitatieve content te maken, lokale hastags te gebruiken en samen te werken met andere merken en/of mensen.
8. Smartphones zijn alles
Facebook en Twitter zijn ooit gestart als platforms die je op je internetbrowser kunt gebruiken. Instagram daarentegen is gemaakt als een app. En aangezien 90 procent van de mobiele bestede tijd opgaat aan apps, kun je hier als bedrijf je voordeel mee doen door je content toegankelijk te maken voor gebruikers op Instagram. Of die gebruikers nu thuis, onderweg, of op werk zijn. Smartphonegebruikers gaan naar Instagram omdat de stijl gebruiksvriendelijker en overzichtelijker is op smartphones dan de opmaak van Facebook.
9. Je kunt concurrenten goed in de gaten houden, én van ze leren
Je kunt Instagram gebruiken om goed op de concurrentie te letten. Hoe gaan zij om met hun volgers? Kijk goed wat ze posten, hoe vaak, welke posts scoren goed, welke minder? Je kunt die waardevolle informatie gebruiken om je eigen strategie te definiëren en te verfijnen.
10. Creativiteit is de sleutel
Een heel groot voordeel van de beeldgedreven app is de creativiteit die het biedt. Op Instagram kan jij (of je marketeer) losgaan met het bedenken van nieuwe manieren om aandacht te trekken en om nieuwe volgers en klanten te trekken. Laat je persoonlijkheid zien aan je publiek en wissel dat af met winacties, wedstrijdjes, polls, shout-outs, live beeld, video en meer.
Hanneke van Onna is de oprichter van The Kweendom en expert op het gebied van (social) branding. Op 26 maart en 16 april geeft zij in Amsterdam een workshop 'Instagram voor ondernemers' met daarin alle fijne kneepjes en tips om meer van Instagram te profiteren. Meer informatie via LinkedIn en/of via info@kweendom.nl.