Nieuws Social media

Waarom Facebook niet bedoeld is voor zakelijk profileren

Charlotte van 't Wout coacht je in het AD bij het online profileren. Wat zien mensen als ze je zoeken op Google?

Charlotte van 't Wout | Foto: Pixabay 16 september 2018

Facebook 1084449 1920

Laten we beginnen met Facebook. Yes, het is inmiddels een beetje een achterhaald platform en ja, allemaal gedoe met privacy. Maar het blijft nog steeds een van de populairste socialmediasites en (bijna) iedereen heeft er een profiel.

Je profiel afschermen

Hoe kan dat eruitzien? Want zodra iemand een naam intikt in Google, zal Facebook als een van de eerste hits bovenaan staan. Als u uw profiel niet hebt afgeschermd, kan iedereen door uw wall scrollen. Dat is niet per se erg, maar sta er wel bij stil wat ze dan kunnen zien.

Ook is het geen overbodige luxe om van een profielfoto gewoon een leuke, duidelijke foto te maken. Ik heb die profielfoto's nooit zo begrepen van een bloem, een dochter of iemand ergens héél in de verte met een zonnebril op. Iedereen snapt waar een profielfoto voor dient: zodat mensen worden herkend. En als iemand dan toch eigenwijs ervoor kiest om onherkenbaar te blijven, geeft het gelijk een signaal dat hij of zij zichzelf a) schaamt voor het uiterlijk of b) 'bang' is voor het internet? Allebei niet de lekkerste boodschap om de wereld in te sturen.

'View as'

Verder staat er op je Facebookpagina het kleine knopje 'view as'. Als u daarop klikt, kunt u zien wat een ander ziet als ze uw profiel bekijken en geen vriend met u zijn. Vaak hebben mensen de laatste jaren al wel alles afgeschermd, maar zijn er nog heel wat gênante 'Op Welke Friends-Acteur Lijk Jij Het Meest?-quizzen' gedaan in 2012, en die staan nog gewoon op uw openbare profiel.

Is het verstandig om op uw Facebook veel over werk te posten? Ik denk dat er weinig vrienden op zitten te wachten. Deel vooral de leuke momenten, maar Facebook is niet per se het meest dankbare platform waar u al uw linkjes naar interessante artikelen uit uw vakgebied moet posten. Bewaar die voor LinkedIn.

Conclusie: Facebook is niet bedoeld voor zakelijk profileren. Kijk dus even goed naar hoe uw profiel eruitziet voor 'een vreemde', zet een leuke foto van uzelf neer en houd het daar verder bij.