Nieuws Social media
Hoe jonge ondernemers Instagram slim en beeldschoon inzetten voor hun winkel
Veel kleur, hip en opvallend: in binnensteden vind je steeds meer winkels die fantastisch smoelen op Instagram. En dat is geen toeval. Steeds meer – vooral jonge - ondernemers weten het platform slim in te zetten als gratis reclamebord.

Mariëtte van Eijk bij haar bloemenwinkel Flossy. Foto: Sandra Zeilstra
Op de hoek van de Hoogstraat in de historische binnenstad van Gouda zit sinds twee jaar bloemenboetiek en koffiebar Flossy. Het pand met ronde gevel springt in het oog. De sierlijke bloesemboog – bijna niet van echt te onderscheiden – die de groenblauwe voordeur siert, trekt van grote afstand de aandacht van het winkelend publiek. ,,Als ik voor elke foto die wordt gemaakt een euro krijg, dan kan ik de deur sluiten”, knipoogt eigenaresse Mariëtte van Eijk (34) tegen de AD-verslaggever. ,,Die boog is mijn visitekaartje, een lokkertje.”
Nieuwe kunstbloemen worden direct gedeeld met Instagram-volgers Flossy
En dat werkt in de winkelstraat, maar ook op Instagram. Collega Suus plaatst de hele dag stories, in dezelfde ‘toegankelijke sfeer’ als in de winkel, op de pagina van Flossy. Ze vertellen wat ze meemaken en laten hun producten zien. ,,We doen bijna alles ad hoc”, legt Van Eijk uit. ,,Als we veel nieuwe kunstbloemen binnenkrijgen, dan delen we dat direct met onze volgers, en dan weten we zeker dat het de volgende dag druk is.”
Met het delen van verhalen op Instagram hoopt ze fans te verzamelen: loyale klanten die steeds terugkomen. Daarbij gaat het om de lange adem, in plaats van snelle verkoop, legt ze uit. ,,Ik denk dat mensen het voelen wanneer je het oprecht meent of het juist alleen voor de verkoop doet. We willen onze fans een verhaal vertellen.”
''Veel winkeliers vinden het nog lastig om te bedenken waar ze het over moeten hebben. Maar eigenlijk alles wat een klant vraagt in een verkoopgesprek is al een post waard''
Social media-expert: 'Iedere ondernemer kan succesvol zijn op Instagram'
En dat is de essentie van een succesvolle Instagramstrategie, weet Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. ,,Je ziet nog vaak dat alleen het product wordt gepresenteerd. Maar de kunst is om de hele winkel op een aantrekkelijke manier te presenteren. Als voorbijgangers foto’s maken van je mooie winkel en die online posten, heeft dat weer aantrekkingskracht op anderen.”
Marian Bekkers adviseert, via haar platform Kooplust, winkeliers hoe ze Instagram, en andere social media, in hun voordeel laten werken. Ze denkt dat iedere ondernemer succesvol kan zijn op Instagram. Een hippe winkel en in het oog springende foto’s werken daarbij in het voordeel, maar het is geen must. ,,Zelfs als het allemaal niet zo perfect is, kunnen ze een enorm groot bereik opbouwen.”
,,Veel winkeliers vinden het nog lastig om te bedenken waar ze het over moeten hebben”, weet de coach. ,,Maar eigenlijk alles wat een klant vraagt in een verkoopgesprek is al een post waard. En geef eens een kijkje achter de schermen: wat doe je zoal, naast het helpen van klanten?”
''Als we onze tijdlijn op sociale media volgooien met onze nieuwe producten, dan is er veel reuring in de winkel en veel klantcontact via Instagram''
Heeft stenen winkel überhaupt nog bestaansrecht zonder flitsende Instagram-pagina?
Als de dames van Ma Belle op inkoop gaan, kunnen de volgers dit meebeleven via de stories op Instagram. Bedrijfsleider Noa van der Vlist (21): ,,We laten graag zien wat we allemaal meemaken. En als we onze tijdlijn op sociale media volgooien met onze nieuwe producten, dan is er veel reuring in de winkel en veel klantcontact via Instagram. Mensen reageren heel enthousiast.”
De sieradenboetiek met workshop- en ontmoetingsruimte zit sinds november op de Zeugstraat. In de hippe en stijlvolle winkel zijn verschillende hoekjes waar klanten kunnen zitten of staan om een mooie foto te maken. ,,Daar is inderdaad over nagedacht, het is leuk als klanten daar een foto maken en delen”, vertelt Van der Vlist. ,,Ook onze verpakkingen zijn heel mooi. Dat is leuk om te geven, en om op de foto te zetten. Het draait allemaal om de beleving.”
Heeft een stenen winkel, die geen onderdeel is van een grote keten, überhaupt nog bestaansrecht zonder een flitsende Instagram-pagina? Bekkers: ,,Ik ken ook winkels die succesvol zijn zonder sociale media, maar die hebben wel andere marketingkanalen goed staan, zoals een nieuwsbrief. Want als je niet zelf actief klanten benadert, geloof ik niet dat je winkel een lang leven beschoren is. Instagram is een hele makkelijke manier om nieuwe mensen met je winkel in aanraking te laten komen.”
Bedrijfsleider Noa van der Vlist. Foto: Sandra Zeilstra
Lees ook: Het Instagrammable restaurant: ‘Mensen verklaarden me voor gek’