Podcast

Noud Baijens (Pro Contact): 'Zo heeft onze salesaanpak ook ons eigen bedrijf uit een diep dal gehaald'

Wat doe je wanneer je als full service lead generatie-bureau dat bedrijven helpt aan de meest perfecte arbeidskrachten wanneer de coronacrisis bikkelhard toeslaat? Je zet sociale mediakanalen nog beter in om ook klanten te werven voor de opdrachtgevers. Tenminste, zo pakt Pro Contact het aan. Noud Baijens vertelt van de hoed en de rand in onze podcast.

Van onze redactie 29 september 2020

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact, ging absoluut niet bij de pakken neerzitten toen de coronacrisis afgelopen maart keihard toesloeg, zo vertelt hij in de podcast. ,,Onze ideale klant zit in de logistiek, de bouw en automotive. Via social media hebben we voor heel veel van die klanten recruitmentcampagnes gedaan. Voor monteurs, orderpickers, chauffeurs en ga nog maar even door. Sinds corona werken we nog steeds voor die bedrijven, maar waar we eerst vooral zochten naar gekwalificeerd personeel, zoeken we nu naar nieuwe klanten voor onze klanten.’’

Allereerste afspraak na lockdown

De allereerste afspraak voor Baijens na de lockdown was met een installatiebedrijf actief in Friesland en Groningen. ,,Het aantal mensen dat ze nodig hadden was door de crisis een stuk kleiner. Echter, nieuwe klanten voor het installatiebedrijf waren zeker welkom. De orderportefeuille was wankel geworden door de onzekerheid rondom corona.''

''We helpen veel mkb-ondernemers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn''

Noud Baijens, oprichter en directeur Pro Contact

Uiteindelijk is de combinatie van zoeken naar nieuw personeel en nieuwe klanten voor de opdrachtgevers de redding geweest voor Pro Contact, vertelt Baijens. ,,Onze salesaanpak heeft ons uit een diep dal gehaald.''

Mkb en sociale media

Naast de gang van zaken binnen het eigen bedrijf is er genoeg om in de podcast over te praten met de coronacrisis. Denk aan de twee kantoren in Antwerpen en Amsterdam waar in elke stad op een andere manier omgegaan moest worden met de plaatselijke maatregelen. De Roemeense ambities van Baijens. En wat doet zijn bedrijf en team met de maatregelen die maandagavond bekend werden gemaakt door premier Rutte? Als kers op de taart legt de van origine Brabantse ondernemer ook uit hoe het nu zit met de sociale mediakennis van het mkb in combinatie met de zoektocht naar arbeidskrachten en sales.

Wat is de ideale klant?

,,Elke mkb-ondernemer weet dat hij of zij wat met sociale media moet. Maar de kennis om die sociale media helemaal goed te gebruiken is er vaak niet. We helpen veel mkb'ers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn. De vraag die je als ondernemer altijd als eerste moet stellen is: 'wie is je ideale klant, wie zoek je? Dat is stap één. Wij helpen je verder bij de volgende stappen.''

Luister voor het gehele verhaal van Noud Baijens (links op de foto hieronder), inclusief tips, advies en toekomstverwachtingen voor de recruitmentmarkt in het algemeen, naar de podcast boven dit artikel.

Noud Baijens podcast ondernemer

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Goudmijn of valkuil: dit vinden deze online marketingexpert en psycholoog van data

Dat grote bedrijven als bol.com en Spotify data van klanten gebruiken om de consument nog beter te koppelen aan het gebodene en de relatie te verstevigen, dat mag natuurlijk geen geheim meer heten. Maar wat kan jij als ondernemer daarvan leren? Wat zijn de valkuilen? Hoe zit het met privacy? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je uit in aflevering 5 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in deze podcast met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten, consumenten te binden. Kijktip: Drive to Survive. Luistertip: aflevering 4 van Aandachtstrekkers.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details