Podcast

Noud Baijens (Pro Contact): 'Zo heeft onze salesaanpak ook ons eigen bedrijf uit een diep dal gehaald'

Wat doe je wanneer je als full service lead generatie-bureau dat bedrijven helpt aan de meest perfecte arbeidskrachten wanneer de coronacrisis bikkelhard toeslaat? Je zet sociale mediakanalen nog beter in om ook klanten te werven voor de opdrachtgevers. Tenminste, zo pakt Pro Contact het aan. Noud Baijens vertelt van de hoed en de rand in onze podcast.

Van onze redactie 29 september 2020

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact, ging absoluut niet bij de pakken neerzitten toen de coronacrisis afgelopen maart keihard toesloeg, zo vertelt hij in de podcast. ,,Onze ideale klant zit in de logistiek, de bouw en automotive. Via social media hebben we voor heel veel van die klanten recruitmentcampagnes gedaan. Voor monteurs, orderpickers, chauffeurs en ga nog maar even door. Sinds corona werken we nog steeds voor die bedrijven, maar waar we eerst vooral zochten naar gekwalificeerd personeel, zoeken we nu naar nieuwe klanten voor onze klanten.’’

Allereerste afspraak na lockdown

De allereerste afspraak voor Baijens na de lockdown was met een installatiebedrijf actief in Friesland en Groningen. ,,Het aantal mensen dat ze nodig hadden was door de crisis een stuk kleiner. Echter, nieuwe klanten voor het installatiebedrijf waren zeker welkom. De orderportefeuille was wankel geworden door de onzekerheid rondom corona.''

''We helpen veel mkb-ondernemers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn''

Noud Baijens, oprichter en directeur Pro Contact

Uiteindelijk is de combinatie van zoeken naar nieuw personeel en nieuwe klanten voor de opdrachtgevers de redding geweest voor Pro Contact, vertelt Baijens. ,,Onze salesaanpak heeft ons uit een diep dal gehaald.''

Mkb en sociale media

Naast de gang van zaken binnen het eigen bedrijf is er genoeg om in de podcast over te praten met de coronacrisis. Denk aan de twee kantoren in Antwerpen en Amsterdam waar in elke stad op een andere manier omgegaan moest worden met de plaatselijke maatregelen. De Roemeense ambities van Baijens. En wat doet zijn bedrijf en team met de maatregelen die maandagavond bekend werden gemaakt door premier Rutte? Als kers op de taart legt de van origine Brabantse ondernemer ook uit hoe het nu zit met de sociale mediakennis van het mkb in combinatie met de zoektocht naar arbeidskrachten en sales.

Wat is de ideale klant?

,,Elke mkb-ondernemer weet dat hij of zij wat met sociale media moet. Maar de kennis om die sociale media helemaal goed te gebruiken is er vaak niet. We helpen veel mkb'ers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn. De vraag die je als ondernemer altijd als eerste moet stellen is: 'wie is je ideale klant, wie zoek je? Dat is stap één. Wij helpen je verder bij de volgende stappen.''

Luister voor het gehele verhaal van Noud Baijens (links op de foto hieronder), inclusief tips, advies en toekomstverwachtingen voor de recruitmentmarkt in het algemeen, naar de podcast boven dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Douwe Snoek over zijn leiderschapsstijl: 'Je moet hard zijn voor jezelf om zacht te kunnen zijn'

Hij kon zich best als een 'hork' gedragen tegen zijn personeel, realiseerde Snoek Puur Groen directeur Douwe Snoek zich tijdens een gesprek met zijn medewerkers. Hij pakte de handschoen op, volgde een training zelfontwikkeling en werd van een zelfbenoemd eikel een anker voor de organisatie. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt Snoek over de kracht van leiderschap.

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Twee duurzame businessplannen in derde Droomstart-pitch: wordt het de growtower of fashion-software?

Ook in deze derde aflevering van Droomstart mogen twee startende ondernemers hun businessplan bij een vierkoppige jury voorleggen in de vorm van een pitch. Wie overtuigt de jury? Een uiterst duurzame kweektoren voor kruiden of fashionsoftware met een hoog body positivity-gehalte? Het beloven 25 spannende minuten te worden in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ

Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.

Details
Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar een giraffe moet zijn en geen Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Details
Selfmade in Holland

Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery

Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.

Details