Podcast

Noud Baijens (Pro Contact): 'Zo heeft onze salesaanpak ook ons eigen bedrijf uit een diep dal gehaald'

Wat doe je wanneer je als full service lead generatie-bureau dat bedrijven helpt aan de meest perfecte arbeidskrachten wanneer de coronacrisis bikkelhard toeslaat? Je zet sociale mediakanalen nog beter in om ook klanten te werven voor de opdrachtgevers. Tenminste, zo pakt Pro Contact het aan. Noud Baijens vertelt van de hoed en de rand in onze podcast.

Van onze redactie 29 september 2020

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact, ging absoluut niet bij de pakken neerzitten toen de coronacrisis afgelopen maart keihard toesloeg, zo vertelt hij in de podcast. ,,Onze ideale klant zit in de logistiek, de bouw en automotive. Via social media hebben we voor heel veel van die klanten recruitmentcampagnes gedaan. Voor monteurs, orderpickers, chauffeurs en ga nog maar even door. Sinds corona werken we nog steeds voor die bedrijven, maar waar we eerst vooral zochten naar gekwalificeerd personeel, zoeken we nu naar nieuwe klanten voor onze klanten.’’

Allereerste afspraak na lockdown

De allereerste afspraak voor Baijens na de lockdown was met een installatiebedrijf actief in Friesland en Groningen. ,,Het aantal mensen dat ze nodig hadden was door de crisis een stuk kleiner. Echter, nieuwe klanten voor het installatiebedrijf waren zeker welkom. De orderportefeuille was wankel geworden door de onzekerheid rondom corona.''

''We helpen veel mkb-ondernemers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn''

Noud Baijens, oprichter en directeur Pro Contact

Uiteindelijk is de combinatie van zoeken naar nieuw personeel en nieuwe klanten voor de opdrachtgevers de redding geweest voor Pro Contact, vertelt Baijens. ,,Onze salesaanpak heeft ons uit een diep dal gehaald.''

Mkb en sociale media

Naast de gang van zaken binnen het eigen bedrijf is er genoeg om in de podcast over te praten met de coronacrisis. Denk aan de twee kantoren in Antwerpen en Amsterdam waar in elke stad op een andere manier omgegaan moest worden met de plaatselijke maatregelen. De Roemeense ambities van Baijens. En wat doet zijn bedrijf en team met de maatregelen die maandagavond bekend werden gemaakt door premier Rutte? Als kers op de taart legt de van origine Brabantse ondernemer ook uit hoe het nu zit met de sociale mediakennis van het mkb in combinatie met de zoektocht naar arbeidskrachten en sales.

Wat is de ideale klant?

,,Elke mkb-ondernemer weet dat hij of zij wat met sociale media moet. Maar de kennis om die sociale media helemaal goed te gebruiken is er vaak niet. We helpen veel mkb'ers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn. De vraag die je als ondernemer altijd als eerste moet stellen is: 'wie is je ideale klant, wie zoek je? Dat is stap één. Wij helpen je verder bij de volgende stappen.''

Luister voor het gehele verhaal van Noud Baijens (links op de foto hieronder), inclusief tips, advies en toekomstverwachtingen voor de recruitmentmarkt in het algemeen, naar de podcast boven dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Aandachtstrekkers

Flitsbezorging: zo speel je als ondernemer in op bezorging in 10 minuten

Hoe zijn we eigenlijk beland van het wekelijkse rondje boodschappen in de supermarkt, naar thuisbezorging binnen tien minuten? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hebben het in deze aflevering van Aandachtstrekkers over flitsbezorging. Welke kant gaan we op, hoe ziet die toekomst eruit en hoe kun je daar als ondernemer op inspelen?

Details
Sleutel tot Succes

Taco Carlier (VanMoof): 'We wilden niet zomaar een bedrijf oprichten, maar een beweging beginnen'

Luister mee en neem een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van ons land, bij monde van de topondernemers zelf. Na Michiel Muller van Picnic is het in de podcastserie Sleutel tot Succes de beurt aan Taco Carlier, samen met broer Ties verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van VanMoof.

Details
Boekencast De Ondernemer Leest

Boek Thijs Verheul 'is een goede, voor jonge, startende ondernemers'

'Motiverend, leerzaam en eerlijk verhaal over ondernemen op het scherpst van de snede. En heel leuk om het verhaal vanuit jouw perspectief te lezen – mijn respect voor jullie is nog verder gegroeid!'. Zo verwoordde Thomas Plantenga, ceo van Vinted, het boek 'Voor hoeveel heb je het verkocht' van Thijs Verheul, van wie hij United Wardrobe in 2020 overnam. Maar: wat vinden onze Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink?

Details
Aandachtstrekkers

Herd mentality: waarom Bitcoin, vegan en alcoholvrij bier nu wel cool zijn

Herd mentality. Pardon? Herd mentality, het thema waar Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels uhm... Aandacht aan besteden in deze aflevering van de gelijknamige podcastserie. Wat de term betekent voor ondernemers en welke lessen er uit te trekken zijn, je weet het na een klein halfuur inspirerend luisterplezier.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Van Heinosoft naar upMention: waarom een nieuwe bedrijfsnaam?

Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Geerten Schollaart van upMention in de studio te gast. Het bedrijf helpt opdrachtgevers bij zoekmachine-optimalisatie zodat ze (nog) beter online te vinden zijn. Schollaart, een van de eigenaren, legt de host uit waarom zijn bedrijf van naam is veranderd. Dat is niet alles, want er is iets met Kenia.

Details
Sleutel tot Succes

Sleutel tot Succes: hoe Michiel Muller met Picnic stad voor stad blijft veroveren

Een niet te willen missen blik achter de schermen van de meest succesvolle en innovatieve bedrijven van Nederland, vertelt door topondernemers zelf en met Hannelore Zwitserlood als host: dát is de nieuwe podcast serie Sleutel tot Succes. Dit is de eerste aflevering met Michiel Muller van Picnic.

Details