Podcast

Noud Baijens (Pro Contact): 'Zo heeft onze salesaanpak ook ons eigen bedrijf uit een diep dal gehaald'

Wat doe je wanneer je als full service lead generatie-bureau dat bedrijven helpt aan de meest perfecte arbeidskrachten wanneer de coronacrisis bikkelhard toeslaat? Je zet sociale mediakanalen nog beter in om ook klanten te werven voor de opdrachtgevers. Tenminste, zo pakt Pro Contact het aan. Noud Baijens vertelt van de hoed en de rand in onze podcast.

Van onze redactie 29 september 2020

Noud Baijens, oprichter en directeur van Pro Contact, ging absoluut niet bij de pakken neerzitten toen de coronacrisis afgelopen maart keihard toesloeg, zo vertelt hij in de podcast. ,,Onze ideale klant zit in de logistiek, de bouw en automotive. Via social media hebben we voor heel veel van die klanten recruitmentcampagnes gedaan. Voor monteurs, orderpickers, chauffeurs en ga nog maar even door. Sinds corona werken we nog steeds voor die bedrijven, maar waar we eerst vooral zochten naar gekwalificeerd personeel, zoeken we nu naar nieuwe klanten voor onze klanten.’’

Allereerste afspraak na lockdown

De allereerste afspraak voor Baijens na de lockdown was met een installatiebedrijf actief in Friesland en Groningen. ,,Het aantal mensen dat ze nodig hadden was door de crisis een stuk kleiner. Echter, nieuwe klanten voor het installatiebedrijf waren zeker welkom. De orderportefeuille was wankel geworden door de onzekerheid rondom corona.''

''We helpen veel mkb-ondernemers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn''

Noud Baijens, oprichter en directeur Pro Contact

Uiteindelijk is de combinatie van zoeken naar nieuw personeel en nieuwe klanten voor de opdrachtgevers de redding geweest voor Pro Contact, vertelt Baijens. ,,Onze salesaanpak heeft ons uit een diep dal gehaald.''

Mkb en sociale media

Naast de gang van zaken binnen het eigen bedrijf is er genoeg om in de podcast over te praten met de coronacrisis. Denk aan de twee kantoren in Antwerpen en Amsterdam waar in elke stad op een andere manier omgegaan moest worden met de plaatselijke maatregelen. De Roemeense ambities van Baijens. En wat doet zijn bedrijf en team met de maatregelen die maandagavond bekend werden gemaakt door premier Rutte? Als kers op de taart legt de van origine Brabantse ondernemer ook uit hoe het nu zit met de sociale mediakennis van het mkb in combinatie met de zoektocht naar arbeidskrachten en sales.

Wat is de ideale klant?

,,Elke mkb-ondernemer weet dat hij of zij wat met sociale media moet. Maar de kennis om die sociale media helemaal goed te gebruiken is er vaak niet. We helpen veel mkb'ers momenteel op weg om met behulp van sociale media de boel weer op te bouwen. Ook via LinkedIn. De vraag die je als ondernemer altijd als eerste moet stellen is: 'wie is je ideale klant, wie zoek je? Dat is stap één. Wij helpen je verder bij de volgende stappen.''

Luister voor het gehele verhaal van Noud Baijens (links op de foto hieronder), inclusief tips, advies en toekomstverwachtingen voor de recruitmentmarkt in het algemeen, naar de podcast boven dit artikel.

Noud Baijens podcast ondernemer

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Exporteren na Brexit en de CE-markering: hoe zit dat?

Lennard van Otterloo vertelt over de vele 'verrassingen' waar Britse consumenten in deze eerste Brexit-maand tegenaan lopen en wat de reden daarachter betekent voor bedrijven, ook uit Nederland. Onder meer de CE-markering (de standaardeisen van producten) komt daardoor aan bod in deze podcast, met Marco van Hagen, adviseur bij de KVK, gespecialiseerd in internationaal ondernemen.

Details
Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
De Ondernemer Podcasts Lennard Van Otterloo Onze Man In Londen
Onze Man In Londen

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Wat je kan leren van marketingtopper Martijn Delahaye (AFAS)

Vinden, veroveren en verrassen is zijn lijfspreuk. In de jacht op zijn ultieme marketingelftal ging marcom-expert Thijs van Dijk tijdens de vierde aflevering in gesprek met Martijn Delahaye, directeur marketing & communicatie bij AFAS Software. Op welke positie stelt hij Delahaye op in zijn elftal van marketingtoppers en waarom?

Details