Nieuws Sponsoring
Na uitschakeling profiteren supermarkten en horeca niet meer van oranjekoorts
Supermarkten lopen tientallen miljoenen euro's aan omzet mis door de vroegtijdige uitschakeling van Nederland op het EK voetbal. Mede om die reden zetten Jumbo en Albert Heijn hun oranjereclames stop. Het is ook een domper voor de horeca. Zij konden slechts één keer profiteren van de versoepelde coronaregels: schermen op het terras.

Oranje-artikelen gaan in de uitverkoop of worden uit de schappen van winkels gehaald na het verlies van oranje op het EK. Foto: Jeffrey Groeneweg/Qphoto
Als Oranje voetbalt zorgt dat doorgaans voor veel extra verkopen. Marten van Garderen van het economisch bureau van ING schat in dat het voor de sector gaat om zo'n 10 miljoen euro extra omzet per wedstrijd. Nederland speelt door de uitschakeling in de wedstrijd tegen Tsjechië niet meer in de kwartfinale, halve finale en finale. Dat zou de supers dus circa 30 miljoen euro schelen.
Volgens marktonderzoeker GfK kocht 1 op de 10 huishoudens de afgelopen weken producten die een link hebben met Oranje. Het gaat om 788.000 huishoudens die vooral tompoucen, chips, soesjes en knakworsten in het boodschappenwagentje gooiden.
Lees ook: Gele trui en blauwe band: het nieuwste hoofdstuk van het Swapfiets-succesverhaal
Mogelijk hebben Nederlanders in de voorgaande wedstrijden relatief wel wat meer ingekocht bij het boodschappen doen dan gebruikelijk tijdens zo'n groot eindtoernooi. Dit omdat voetbalfans aanvankelijk nog niet in de cafés of op pleinen met grote schermen terechtkonden, maar noodgedwongen thuis moesten kijken. Van Garderen denkt dat dit per wedstrijd mogelijk nog enkele miljoenen euro's aan extra supermarktomzet heeft opgeleverd.
Nederlanders kochten veel Oranje-artikelen
ING raamde eerder dat Nederlanders dit EK gezamenlijk ruim 45 miljoen euro aan Oranje-artikelen zouden uitgeven. Dit gaat dan specifiek om sjaaltjes, vlaggetjes en soortgelijke producten. Waarschijnlijk hebben veel mensen dit voor het EK al ingekocht, maar Van Garderen gaat ervan uit dat het totale bedrag door de vroegtijdige uitschakeling toch wat lager zal uitkomen dan voorzien. Hoeveel precies, durft hij niet te zeggen.
Uitschakeling ook domper voor horeca
Dat laatste geldt ook voor de omzet van restaurants en cafés. Volgens Van Garderen heeft ING voorafgaand aan dit toernooi geen inschatting gemaakt over de extra omzet die er in de horeca te behalen viel, in verband met de telkens veranderende coronaregels. De horeca mocht afgelopen weekend eindelijk weer voetbal laten zien op grote schermen. Dat was voor veel cafés waarschijnlijk een financiële opsteker na de maandenlange periode dat ze gesloten waren of er relatief nog heel weinig mocht. Maar nu houdt het dus alweer op wat betreft Oranje, constateert Van Garderen.
"Olympische Spelen commercieel minder interessant dan EK voetbal. Voetbal trekt sowieso veel meer mensen aan, het is een stuk volkser"
Jumbo heeft getroffen met sponsoring F1-team en wielerploeg
Supermarktexpert Erik Hemmes verwacht niet dat de winkels nu massaal zullen overstappen op het uitventen van de Olympische Spelen, zegt hij tegen het AD. ,,Nee, de Spelen zijn commercieel gezien een stuk minder interessant dan het EK voetbal. Voetbal trekt sowieso veel meer mensen aan, het is een stuk volkser. En voor commerciële campagnes is het ook makkelijker om je te richten op één team, bij de Olympische Spelen heb je tal van disciplines. Komt bij dat we deze keer weinig echt grote namen hebben die meedoen en dus commercieel aantrekkelijk zijn. In die zin heeft Jumbo het erg getroffen met de sponsoring van Max Verstappen en de eigen wielerploeg, want veel Nederlanders zullen na de uitschakeling van Oranje met extra aandacht de Tour de France volgen.’’
Hamster keert terug op televisie
Jumbo en Albert Heijn (AH) kijken terug op succesvolle EK-campagnes. Beide zijn inmiddels gestart met een nieuwe zomerse commercial. Bij AH keren de bekende hamsters terug.
Jumbo gaat ervan uit dat Nederland begin september opnieuw oranje kan kleuren als in de Formule 1 de Grand Prix van Zandvoort wordt gereden en Max Verstappen hier in actie komt. AH benadrukt ook uit te kijken naar de "mooie lange sportzomer" en in het bijzonder naar de Olympische Spelen met de Oranje Leeuwinnen, oftewel het Nederlands vrouwenvoetbalelftal. "Die gaan we natuurlijk ook aanmoedigen.”
Lees ook: ING al een kwart eeuw sponsor van Oranje: ‘Zorgen voor Frenkie én de nieuwe Frenkies'