Nieuws Sponsoring

FC Utrecht, OPPO en T-Mobile delen passie voor fans en klanten

Ze vormen intussen een goed op elkaar ingespeelde drie-eenheid: FC Utrecht, T-Mobile en OPPO. Wat deze drie bedrijven bindt is de winnaarsmentaliteit, down-to-earth houding, de ambitie om bij de absolute top te komen en te blijven en - niet in de laatste plaats - passie voor fans (FC Utrecht) en klanten (T-Mobile en OPPO).

Jeroen Kreule 5 oktober 2021

Galgenwaard FC Utrecht T Mobile Oppo

V.l.n.r. Onno Rip (T-Mobile), Joost Broerse (FC Utrecht) en Marc van den Dool (OPPO Nederland) Foto's: Ruud Voest.

,,Met beleving en connectiviteit willen wij onze fans en klanten 24/7 op nummer één zetten’’, zegt Joost Broerse, Partnership Director bij FC Utrecht. ,,Samen zoeken we naar leuke, creatieve en innovatieve features. Een app, een online game, noem maar op. Testen, leren, innoveren. Always on.’’

De ‘directors app’, zo heet de in coronatijd ontwikkelde applicatie die FC Utrecht, T-Mobile en OPPO samen hebben bedacht. De aanleiding: als gevolg van de pandemie mocht er lange tijd geen publiek aanwezig bij (jeugd)wedstrijden van FC Utrecht. Daardoor misten vaders, moeders, partners, vrienden en andere fans alle mooie (en minder mooie) momenten van hun favoriete voetballers.

'Onze directors app is wat mij betreft een blijvertje. Je kunt hem straks ook gebruiken voor uitwedstrijden. Verschillende clubs hebben er al naar geïnformeerd.’

Joost Broerse, FC Utrecht

FC Utrecht Joost Broerse

Joost Broerse, FC Utrecht.

Om er – weliswaar van een afstand - toch bij te kunnen zijn, werden verschillende smartphones van OPPO langs het veld geplaatst. Deze beelden werden vervolgens naar een app gestuurd. ,,Met onze smartphones en de connectiviteit van T-Mobile konden thuisblijvers toch live naar de wedstrijd kijken’’, zegt commercieel directeur Marc van den Dool van OPPO Nederland, sinds juli 2020 Official Partner van FC Utrecht. Met deze app – ontwikkeld door een startup - kan de kijker zelf bepalen vanaf welke positie hij of zij de wedstrijd wil volgen. Van den Dool: ,,Je kunt zelf schakelen, dus je bent je eigen regisseur. Vergelijk het maar met kijken naar Formule 1: de een wil graag beelden vanuit de auto van Verstappen, een ander wil meekijken met Hamilton.’’

Joost Broerse is blij met deze ontwikkeling. ,,Het is een mooie manier om in verbinding te blijven met je achterban. Ook onze analisten en trainers maken er gebruik van. Deze app is wat mij betreft een blijvertje. Je kunt hem straks ook gebruiken voor uitwedstrijden. Verschillende clubs hebben er al naar geïnformeerd.’’

Fans videobellen met spelers FC Utrecht

De persoonlijke manier waarop FC Utrecht de achterban bedient, spreekt directeur Consumenten Sales & Terminals Onno Rip van T-Mobile bijzonder aan. Rip: ,,T-Mobile herkent zich in de menselijke benadering: als groot telecombedrijf hechten wij ook aan het persoonlijke contact op de winkelvloer. We willen benaderbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Die verbinding met je achterban is zo belangrijk. Door corona waren vooral de oudere fans aan huis gekluisterd, vooral mensen in een verzorgingshuis. Toen ontstond bij ons drieën het idee om deze fans via videobellen in contact te brengen met enkele spelers. Dat werd enorm gewaardeerd.’’

Ook refereert Rip aan een spontane actie die T-Mobile, OPPO en FC Utrecht in no time hadden bedacht op het moment dat er weer publiek in het stadion mocht komen. Onder de noemer ‘Welkom Thuis’ hebben de drie partijen er voor gezorgd dat duizend zorgmedewerkers de wedstrijd gratis konden bijwonen.

"We willen benaderbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Die verbinding met je achterban is zo belangrijk"

Onno Rip, T-Mobile

FC Utrecht Onno Rip T mobile

FC Barcelona, Lamborghini en... FC Utrecht

Het moge duidelijk zijn: OPPO en T-Mobile voelen thuis bij FC Utrecht. Van den Dool: ,,OPPO is een van de snelst groeiende smart device merken van Nederland. Met onze veelzijdige smartphones en ons allround ecosysteem willen we het dagelijkse leven van onze gebruikers verbeteren, waar ze zich dan ook bevinden. De winnaarsmentaliteit van FC Utrecht past goed bij ons. Er zijn veel paralellen tussen topsport en wat wij als innovatief merk willen, zoals de focus op detail en die doelgerichtheid. Wereldwijd werken we al een tijd samen met onder meer FC Barcelona, Lamborghini en Roland Garros. Om naam te maken in Nederland hebben we heel bewust voor FC Utrecht als partner gekozen.’’

Rip herkent zich in deze woorden. ,,De drie merken zijn redelijk vergelijkbaar. De ene partij is op bepaalde vlakken misschien iets verder dan de ander, maar we delen die challenger mentaliteit: alle drie willen we winnen. En als je eenmaal de beste bent, doe je er alles aan om dat te blijven. Daarin hebben we elkaar echt gevonden.’’

"We delen die challenger mentaliteit: alle drie willen we winnen. En als je eenmaal de beste bent, doe je er alles aan om dat te blijven. Daarin hebben we elkaar echt gevonden’’

Marc van den Dool, OPPO Nederland

Marc van den dool oppo

A-merken

Broerse is blij dat FC Utrecht steeds meer grote, (inter)nationaal bekende merken aan zich weet te binden. ,,Het past bij onze strategie van verder professionaliseren. We hebben een nieuw topsportcentrum in Overvecht geopend en willen graag de aansluiting met de top van Nederland. Daarnaast willen we nog dichter op de fans zitten. Niet alleen tijdens de wedstrijden, maar 24/7. Ook daarom zijn we zo blij met OPPO en T-Mobile: het zijn innovatieve bedrijven die zich bezighouden met alles rond het thema connectiviteit en gebruiksvriendelijkheid.’’

Online FC Utrecht Game: Word League Live

De afgelopen maanden heeft FC Utrecht in samenwerking met OPPO, T-Mobile en andere partners een online FC Utrecht Game ontwikkeld: World League Live. Het spel wordt eind oktober gelanceerd. Broerse: ,,Op je smartphone speel je twee tegen twee. Het spel kun je aankleden met uitingen van commerciële partijen. We hebben het getest bij de doelgroep, de reacties zijn lovend. Het is een slimme en innovatieve manier om de band met de jonge achterban te verstevigen. Het is bovendien weer een mooi voorbeeld waarmee FC Utrecht, OPPO en T-Mobile elkaar op het gebied van connectiviteit hebben gevonden.’’

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws