Video Sponsoring

Team Jumbo-Visma: hoe visie en sponsoring de gele trui naar Nederland halen

Als directeur van Team Jumbo-Visma heeft Richard Plugge twee sportteams van wereldklasse onder zich. De sponsors, maar ook eerdere, haalde hij zelf binnen. In Werkverkeer vertelt Plugge hoe hij topbedrijven telkens overtuigd (meer) aan sportsponsoring te doen, zijn visie op de ideale bedrijfs/teamcultuur en natuurlijk: winnen 'we' de Tour de France?

Video: Mark van Binsbergen | Presentatie: Roland Tameling 5 maart 2020

Laatste update: 5 maart 2020 16:55

,,Wij willen de allerbeste worden,'' maakt Richard Plugge in deze aflevering van Werkverkeer presentator Roland Tameling duidelijk. ,,Bij het wielrennen is de gele trui de heilige graal. Wil je daarnaartoe groeien, dan betekent dit dat élke positie in het team het gele trui-niveau moet hebben, of ik dat nu ben, of een verzorger of een renner. Daardoor ligt er een enorme verantwoordelijkheid bij mij en het managementteam om te zorgen dat mensen naar dat niveau kunnen groeien.''

'Cultuur met elkaar gecreëerd'

Plugge vertelt in de video onder meer over de cultuur binnen Team Jumbo-Visma, die bijdraagt aan het succes. ,,Je moet langs de meetlat van onze cultuur passen als je bij ons werkt. Die cultuur hebben we met elkaar gecreëerd, niet ik alleen. Daar hoort bijvoorbeeld bij dat we elkaar durven aanspreken, zonder onbeschoft te zijn, dat alles open op tafel ligt.''

Het sterke groepsgevoel binnen het team heeft effect. Een voorbeeld. ,,Wij gaan met drie kopmannen naar de Tour de France, groot nieuws, iedereen in het team wist ervan, maar het is op geen enkele manier uitgelekt. Dat laat zien hoe belangrijk het is dat iedereen hetzelfde denkt.''

Doel Jumbo-Visma: de gele trui

Positief en vol visie communiceren is belangrijk als je een groep mensen tot grote prestaties wilt brengen, weet Plugge. Zelf ontdekte hij dat onder meer door een opleiding in, jawel, hypnose en neurolinguïstisch programmeren (NLP).

,,Wat ik vaak merk als ik bij bedrijven uitgenodigd wordt om te spreken, is dat de groep niet weet waar ze naartoe gaan. De groep ziet de stip aan de horizon niet, omdat de doelen onvoldoende gedeeld worden. Als ons doel de gele trui is, dan vertellen we daar de héle tijd over, bij elke meeting.''

Deze video is opgenomen voor de opkomst van het coronavirus, daarom komen de keuzes die Team Jumbo-Visma daarbij heeft gemaakt niet aan bod.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.