Nieuws Sponsoring

Sponsorloos WK nadat ook Lidl stopt met acties? ‘Lidl-actie met korrel zout nemen’

Na ING kondigt ook supermarktketen Lidl aan geen grote acties rond het WK in Qatar te organiseren. De ophef om de toedeling van het WK en mensenrechten in het oliestaatje zijn belangrijker volgens de sponsoren. Expert in sportsponsoring Frank van den Wall Bake denkt dat het juist prima kan, als onderneming inhaken op het WK. ,,Als je je maar afficheert als sponsor van het Nederlands elftal, en niet van het WK in Qatar.”

Tijmen de Groen 9 mei 2022

Laatste update: 10 mei 2022 13:04

WK voetbal Qatar Lidl AH sponsor oranje reclame ING Frank van den Wall Bake

Dat er in de Nederlandse samenleving veel problemen worden gevoeld met het WK in Qatar wil Van den Wall Bake niet onder stoelen of banken schuiven. ,,Het is allemaal geldverspilling ten einde Qatar op de kaart te zetten.” Daarna volgt een lange reeks met problemen voor het wereldkampioenschap voetbal, mensenrechten, de afwezigheid van een voetbalhistorie in het land, de zomerse hitte waardoor het WK in de winter wordt afgewerkt.

Onverminderd oranjefeest

Toch vindt de sportsponsoring-expert dat allemaal geen onoverkomelijk obstakel, om als onderneming je naam te verbinden aan het WK, of om als kleinere ondernemer de kroeg vol te krijgen. ,,Fans zullen straks en masse voor de buis zitten om wedstrijden te bekijken. Als sponsoren daar op gepaste wijze op inhaken is dat geen probleem. Het woord Qatar werkt, niet alleen in Nederland, als een rode lap op een stier. Dus vermijd dat. Bedenk een campagne die uitsluitend gaat over het Nederlandse elftal en de wedstrijden die ‘oranje’ speelt.“

De Lidl-aankondiging vindt Van den Wall Bake dan ook niet nodig. Het motief ziet hij heel ergens anders. ,,Lidl zou sowieso behoorlijk in de wielen zijn gereden door de Albert Heijn. Die laatste is als sponsor verbonden en kan zo gebruikmaken van de spelers van het Nederlands elftal. Lidl kan dat niet.”

Lees ook: Hoofdsponsor ING niet met Oranje naar Qatar: ‘Morele kompas boven commerciële belangen’

Na berichtgeving van het FD melden onder meer AH, Jumbo en Plus dat ze zich beraden op hun uitingen omtrent het wereldkampioenschap. Ook daarin ziet de expert nog geen grote problemen ontstaan. ,,De autoriteiten op het gebied van voetbal, dus de FIFA, UEFA en KNVB, moeten hiervan leren. Voor hun product zijn zij sterk afhankelijk van de publieke opinie, en die publieke opinie is tegen een WK in Qatar. Maar de consument neemt het nu nog voor lief. Ze veroordelen de situatie wel, maar de liefde voor het voetbal prevaleert.”

Wat te vermijden als ondernemer

En met die positieve noot komt ook gelijk de waarschuwing voor dezelfde voetbalautoriteiten. ,,De sport is nu sterk genoeg om dit te overleven, maar er moet niet te veel van dit soort ongein komen. Want na een tijdje denkt de consument alleen maar: dat voetbal is verziekt"

Op dat punt zijn we nog niet volgens Van den Wall Bake, en daarmee voorziet hij vooral 12 miljoen kijkers voor het voetbaltoernooi. En met die 12 miljoen kijkers een stevig bereik voor de ondernemer die zich in uitingen prima kan reppen over het WK, maar het woord ‘Qatar’ daarbij beter kan vermijden.

Lees ook: Verlos ons van gokreclames met tweederangsacteurs als Andy van der Meijde, Dick Advocaat en Wesley Sneijder

Ook Grolsch doet WK-campagne in de ban

Naast Lidl houdt ook bierbrouwer Grolsch rond het wereldkampioenschap voetbal in Qatar dit jaar geen marketingcampagne die zich richt op het WK voetbal. Die beslissing is volgens een woordvoerder ingegeven door een samenloop van omstandigheden, waaronder de internationale kritiek op de mensenrechtensituatie in de Golfstaat.

,,Wij hebben net een nieuwe campagne gelanceerd, de nadruk ligt daarbij op samen tijd doorbrengen. We gaan er geen aparte WK-campagne van maken", legt de woordvoerder van Grolsch uit. Voetbal of verwijzingen naar het sportevenement in november en december komen niet voor in de reclames. De Nederlandse brouwer weet nog niet of het zendtijd inkoopt in de reclameblokken rond WK-wedstrijden.

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws