How-to Marketing

Succesvol opvallen doe je met deze zes aandachtstrekkers

Door uitpuilende mailboxen, ontplofte WhatsApp-groepen en een overdaad aan reclame is aandacht van consumenten voor je onderneming kostbaarder dan ooit. In zijn boek ‘Aandachtsmarketing’ gaat Klaas Weima, oprichter van bureau Energize in op zes zogeheten aandachtstrekkers die uit het wetenschappelijk onderzoek zijn voortgekomen. We zetten ze kort voor je op een rij.

De Ondernemer 24 oktober 2019

Aandacht boek marketing

Onder meer geïnspireerd door vijftig interviews met topmarketeers uit Nederland houdt de auteur een onderbouwd betoog over het beïnvloeden van aandacht. De zes onderstaande aandachtstrekkers worden in het boek door de marketingexpert behandeld:

Hulp

Merken winnen door pragmatisch relevant te zijn. Ze bieden toegevoegde waarde in het leven van de klant. Ze zetten alles op alles om nuttig te zijn. Dat kan volgens Weima met de aandachtstrekker Hulp. ,,Een relatief eenvoudige manier van hulp bieden, is door met content antwoord te geven op vragen die mensen hebben. Dit kan met een artikel of how-to-video, maar ook met een contentplatform over een onderwerp.’’

Emotie

Van alle aandachtstrekkers is Emotie volgens Weima wel de leukste. Het is niet voor niets dat reclamemakers emotie graag inzetten. ,,We willen allemaal dat mensen iets moois voelen als ze een reclameboodschap zien. Humor, maar ook complexere affectieve reacties, zoals ontroering of bewondering. Het is dus belangrijk om op zoek te gaan naar een domein dat goed bij je merk, je DNA, de motivaties van je doelgroep en je eerdere marketingactiviteiten past.’’

Status

Status is een primaire behoefte. De auteur beschouwt het als een sociale factor die kan zorgen voor aandacht. ,,Ga allereerst na wat jouw huidige positie is in de markt. Welke associaties hebben mensen met het gebruik of gebruikers van jouw product? Is er een discrepantie tussen klanten en niet-klanten? En zo ja, waar zit ’m dat in: wat vinden de mensen die zich negatief uitlaten, en wat vinden de mensen die positief zijn over het merk?’’

Nieuw

Het bevredigen van nieuwsgierigheid wordt gezien als een van de basisdrijfveren om producten te kopen of diensten te gebruiken. Weima: ,,Verras mensen met iets wat zij nog niet eerder hebben gezien, waardoor ze verrast zijn en worden getriggerd – zodat ze er meer van willen zien. Dit hoeft niet zozeer te ontstaan vanuit een nieuw product of een nieuwe dienst, maar vanuit een nieuwe manier om iets aan de mensen te vertellen en duidelijk te maken.’’

Inclusie

,,Mensen zijn sociale wezens. We willen ergens bij horen’’, schrijft Weima. ,,Maak je als merk gebruik van Inclusie, dan betekent dat per definitie dat je bepaalde mensen sterker aan je verbindt en anderen juist uitsluit. De angst om mensen tegen het zere been te schoppen, weerhoudt veel marketeers er echter van om een uitgesproken mening te communiceren: ze houden het liever neutraal, of aansprekend voor een zo groot mogelijke doelgroep.’’

''Belonen is een heel concrete manier om interesse in een product, bedrijf of merk te vergroten''

Klaas Weima, marketingexpert en auteur

Beloning

Mensen worden volgens Weima aangetrokken door (extrinsieke) beloningen: kortingen, winkansen, bonussen of gratis producten. ,,Belonen is een heel concrete manier om interesse in een product, bedrijf of merk te vergroten. Neem je doel als vertrekpunt: wat wil je bereiken met de beloning? Wil je aankopen stimuleren of is je intentie om klanten loyaal te maken? Het doel geeft richting aan het type beloning dat het beste werkt.’’