Nieuws Marketing
‘Tax-free’ popcorn & pils in ‘nieuwe’ Cinestar
Na ruim 15 jaar verandert de grootste bioscoop van Twente van naam. Cinestar bestaat niet meer, Kinepolis Enschede is vanaf vandaag het nieuwe label. En niet alleen de naam is anders...

Het voormalige Cinestar is vanavond de eerste Nederlandse bioscoop die officieel opent onder de naam Kinepolis. Een naam die misschien mag klinken als een Grieks eiland of zorgverzekering, Kinepolis is wel degelijk een serieuze speler. In België is het marktleider op bioscoopgebied en ook in Nederland heeft het een aanzienlijk aandeel (16 bioscopen) sinds het Wolff overnam vorig jaar. Volgende week wordt in Dordrecht al de eerste volledige nieuw gebouwde Kinepolis geopend. Ook in Enschede werd flink geïnvesteerd in het pand dat 15 jaar oud is en 10 filmzalen telt. Alle ‘oude meuk’ ging eruit, van vloerbedekking tot bioscoopstoelen. „Hoeveel het gekost heeft ga ik niet zeggen, maar het was een miljoeneninvestering”, vertelt theater-manager Suzy Horemans.
VisieDe Belgische werd ingevlogen om de transformatie te begeleiden. Het moederbedrijf heeft namelijk een duidelijke visie op de bioscoopbeleving van de bezoeker. Zo werd de oude betonnen trap bij de ingang gesloopt en vervangen door twee aparte trappen. Inkomend- en uitgaand publiek mocht niet meer door elkaar lopen, zo was de nieuwe regel.
Ook de horeca werd grondig aangepakt. Bij binnenkomst komt het filmpubliek nu meteen terecht in een snoepwinkel, dat oogt als een taxfreeshop op een vliegveld. Horemans: „Vroeger stonden mensen soms de hele pauze in de rij om wat te drinken te kopen. Dat gaat nu veel sneller met ons selfservice-concept met vijf snelkassa’s.” Volgens ingewijden is er ook een andere kant: Kinepolis is namelijk een meester in het opkrikken van de opbrengsten per bezoeker. Horemans: „Je hoeft niets te kopen van ons, maar natuurlijk willen wij graag onze investering terugverdienen.”
Slapende reusHet bedrijf gelooft heilig in megabioscopen als Cinestar en trof in Enschede een slapende reus. Cinestar draaide al stabiel, maar kan nog altijd groeien in bezoekersaantal. Horemans: „Cinestar paste al heel goed bij de look and feel zoals wij dat graag zien. Groot, ruimtelijk en toch gezellig.” Als bevestiging hoe serieus het is kocht Kinepolis het vastgoed van de Enschedese bioscooplocatie aan. Tot nu toe huurde de bioscoop de ruimte altijd. Niet alles veranderde, want de verbouwde cinema moest wel bij het typisch Twentse publiek blijven passen. De Belgische manager viel vooral twee zaken op. ,,Ten eerste: jullie zijn enorm gehecht aan de pauze. In België is dat vrijwel nergens gebruikelijk, maar hier is een kwartiertje rust heel populair. Daar houden we dus ook aan vast. Daarnaast is de populariteit van Grolsch me opgevallen, haha. In België zijn popcorn en cola onderdeel van de bioscoopcultuur, hier hoort een biertje er ook absoluut bij.”
Foto: Kinepolis (Annina Romita)