Blog Marketing

Thijs van Dijk: 'Zeeman-parfum en Lidl-sneakers, leveren ze nieuwe klanten op?'

De lijst van merken die hun eigen fancollectie als mode op de markt brengen groeit als kool. Het lijkt inmiddels niet langer een hype te zijn, maar het ‘nieuwe normaal’ te worden in de fashion- en food-industrie. De veelal als echte ‘must haves’ gepresenteerde uitbreiding van de garderobe is op zijn minst opvallend te noemen. Maar levert het ook nieuwe klanten op, vraagt Thijs van Dijk zich af in zijn nieuwste blog.

Thijs van Dijk / Raad van Advies 17 oktober 2020

Zeeman sneakers store

Drukte voor de pop-upstore van de Zeeman vorig jaar om de Hybrid Z of de Basic Z-sneakers te scoren. Foto: ANP

Bij Zeeman denken ze van wel. Na succesvolle marketingstunts op de fashionweek, zoals een betaalbare bruidsjurk, blijft het bedrijf de Nederlandse consument verrassen. Vorig jaar met eigen sneakers, een goedkope en dure variant, om duidelijk te maken dat een mooie sneaker echt niet duur hoeft te zijn.

Ook tijdens de coronacrisis blijft Zeeman doorgaan: een vegan-tassenlijn, mondkapjes en een eigen parfumlijn met LUCHT. En, last but not least, de oma-onderbroek kreeg van de keten een sexy update. Zeeman trekt de aandacht met haar marketingcampagnes, maar levert het dan ook echt nieuwe klanten op? Als ik in de winkelstraat loop heb ik het gevoel van niet, dus ik vraag me af wat de gedachte is achter deze aanpak.

''Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen. Focus je als merk gewoon op waar je goed in bent''

Thijs van Dijk

ANWB-badslippers en Lidl-sneakers

Het lijkt echter dat dit Zeeman-virus is overgeslagen op andere merken. ANWB kwam dit jaar met haar eigen badslippers en ook supermarktketen Lidl bracht merksneakers op de markt. Schoenmaker blijf bij je leest, zou ik zeggen. Focus je als merk gewoon op waar je goed in bent, in het geval van Lidl kwalitatief en lekker eten verkopen en de ANWB moet vooral automobilisten met pech blijven helpen.

Helaas zijn Lidl, Zeeman en ANWB niet de enige merken, ook de fastfoodketens lijken besmet te zijn. Waar eerder McDonald's al een eigen kledinglijn introduceerde die volledig flopte, doen ze dit jaar een nieuwe poging met de introductie van de ‘Nuggets collection’. Dit keer niet te koop, maar alleen te winnen in de McDonald’s-app.

Bedrijven slaan door met hun acties

Ook good old FEBO deed een aantal jaar terug vrolijk mee met haar ‘haute friture’-lijn waar producten als ‘de bakhanddoek’ en ‘FEBOxershort als warme broodjes over de toonbank vlogen. Het lijkt een trend te zijn die niet meer overgaat. Merken zijn volledig doorgeslagen met dergelijke activaties om de steeds minder loyale klanten aan zich te willen binden.

Het wachten is op het volgende product wat hip wordt. Wat denken jullie van ‘De McSnuggy’ of de 'Whoppersloffen’? Lekker voor thuis op de bank.

Een ding is zeker: #ikdoenietmeermee.

Thijs vandijk raad advies column

Thijs van Dijk

Marketingcommunicatiestrateeg

Thijs van Dijk is marketingcommunicatiestrateeg bij Marketing Communication & More. Hij heeft eerder voor verschillende mediabureaus en digitale bureaus gewerkt, en diverse grote merken als G-Star Raw en Hunkemöller. Ook is Van Dijk lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.