Blog Marketing

Dit zijn de nieuwste verpakkingstrends en -ontwikkelingen

De ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen staan niet stil. Personalisatie, technologische trends en duurzaamheidsontwikkelingen volgens elkaar in rap tempo op. Daarbij komt dat consumenten steeds veeleisender zijn geworden. Het is voor verpakkingsproducenten en ondernemers van belang dat zij op de hoogte blijven van deze ontwikkelingen. Hoe je dat doet? Marthijn van Oostveen van Vendrigpackaging.com geeft je tips in deze gastblog.

Marthijn van Oostveen 17 mei 2021

Foto: Shutterstock

Als ondernemer moet je jezelf de volgende vraag stellen: ‘Hoe kan ik trends inzetten voor mijn verpakkingen?’. Aan de hand van voorbeelden laat ik zien welke trends er momenteel spelen in de verpakkingsindustrie en hoe jij hierop in kunt spelen met jouw eigen producten.

Trend 1: Personalisatie van verpakkingen

Consumenten zijn niet altijd meer tevreden met het standaard productassortiment. Ze waarderen het als ze invloed kunnen uitoefenen op de eigenschappen en de presentatie van een product. Dit geldt ook voor de verpakking. Door de snelle technologische ontwikkelingen is de manier waarop consumenten producten zoeken, kopen en betalen totaal veranderd.

Wanneer een consument een product persoonlijk maakt, dan zal hij of zij een bepaalde trots ervaren. Degene heeft iets uniek gefabriceerd en zal hier zeker met zijn vrienden, kennissen of familie over praten. Deze gratis mond-tot-mondreclame kan een boost geven aan de omzet van een winkel. Goede voorbeelden hiervan zijn de gepersonaliseerde ‘Share-a-coke’-campagne van Coca-Cola, waar mensen hun naam op het flesje konden bedrukken. Of wat dacht je van de gepersonaliseerde chocoladerepen van Tony's Chocolonely?

Personaliseer je eigen Coca-Cola-blikje

Coca-Cola heeft begin dit jaar een nieuwe personalisatiecampagne gelanceerd. De naam: ‘Open To Better’. Tijdens deze campagne is het mogelijk om je blikje te personaliseren. Deze keer richt Coca-Cola de pijlers op goede voornemens en persoonlijke ambities. Waar je normaal het iconische logo op de voorkant ziet, is het nu mogelijk om je persoonlijke voornemens van positiviteit en goede bedoelingen vast te leggen. Via het ‘Open to Better’-platform kunnen consumenten een gepersonaliseerd blikje maken voor zichzelf of om aan een ander te geven.

De campagne is in het leven geroepen om stil te staan bij de dingen die we beter kunnen doen. Coca-Cola heeft 25 inspirerende voornemens voor het nieuwe jaar op de blikjes gezet waar consumenten zelf invulling aan kunnen geven. Ze hebben de blikjes in het leven geroepen om 2021 met een open vizier tegemoet te gaan. Naast de inspirerende voornemens kunnen consumenten ook nog hun naam op de blikjes laten bedrukken.

''De ambitie van Pieter Pot is om toe te werken naar een verpakkingsvrije keten. De startup levert producten bij consumenten af in weckpotten''

Boven: online verpakkingsvrij boodschappen doe je bij Pieter Pot.

Trend 2: Hergebruik en navulbare verpakkingen

Op diverse manieren wordt er geëxperimenteerd met het gebruik van hervulbare verpakkingen. Zo test Unilever hervulbare verpakkingen uit voor zijn zeven bekendste merken, waaronder Persil, Cif, Simple PG Tips, Radox Pukka en Alberto Balsam. Dit testen ze in de Asda-winkel in Middleton (Verenigd Koninkrijk). Het project omvat verschillende navulverpakkingen. Zo is het mogelijk om wasmiddel af te vullen in aluminium of roestvrijstalen flessen. Daarbij geldt als uitgangpunt: 'Return, Refill, Repeat'. Nieuwe klanten krijgen een fles, terwijl terugkerende consumenten hun bestaande fles kunnen hergebruiken. Wanneer de fles gevuld is, voegen consumenten een geprint etiket toe en brengen ze het afgevulde product naar de kassa.

Daarnaast hebben Carrefour Group en Loop hun krachten gebundeld. Loop is een verpakkingenhergebruiksconcept van Terracycle. Ze zijn in twee Franse Carrefour-winkels (Bizot en Beaupassage) een pilot gestart met herbruikbare verpakkingen zoals glazen yoghurtpotten en vaatwastabletten in aluminium containers. Je kunt hierbij denken aan alledaagse producten van merken als Coca-Cola, Nivea, Danone en Nutella. In 2021 zal op basis van de pilots het initiatief verder worden uitgerold.

Pieter Pot: reductie verpakkingsafval en verlagen van CO2-footprint

Consumenten betalen statiegeld voor de herbruikbare verpakkingen. Zodra het product is geconsumeerd, kan de consument de verpakking terugbrengen naar de winkel en het statiegeld terug ontvangen. Loop zorgt vervolgens voor het ophalen, sorteren en schoonmaken van de containers. De schone verpakkingen (containers) gaan terug naar brand owners. Zij vullen de verpakkingen opnieuw voor andere consumenten en zo worden de verpakkingen opnieuw hergebruikt.

Ook in Nederland zijn we bekend met een initiatief rondom herbruikbare potten voor een verpakkingsvrije supermarkt. Het gaat om de (online) supermarkt Pieter Pot. Het bedrijf maakt impact op twee manieren: reductie van verpakkingsafval en het verlagen van de CO2-footprint van consumenten. De ambitie van Pieter Pot is om toe te werken naar een verpakkingsvrije keten. De startup levert producten bij consumenten af in weckpotten. Uit eigen onderzoek blijkt dat de weckpotten duurzamer zijn dan een verpakking van gerecycled karton op het moment dat men de potten tien keer rond heeft laten gaan. Er zijn steeds meer A-merken die hun producten ook graag in de herbruikbare potten willen aanbieden via Pieter Pot. De producten van Heinz, Haribo en Ecover worden inmiddels in de potten van de startup aangeboden.

Verpakkingsvrije winkels Lush met zero waste

Om het aantal plastic verpakkingen in de cosmetica-industrie terug te dringen lanceerde Lush een campagne over de gevolgen van single use-plastics op onze oceanen. In navolging hiervan opende Lush verpakkingsvrije winkels, waaronder in Milaan en Berlijn. De winkels heten Lushed Naked Shops. Het woord ‘naked’ verwijst naar de verpakkingsvrije producten. Zo heeft het bedrijf al diverse verpakkingsvrije producten op de markt gebracht zoals de populaire shampoobars en bath bombs. De Naked Shops zijn de cosmetica winkels van de toekomst. Consumenten kunnen zien hoe cosmetica zonder plasticverpakking eruit ziet.

Lees ook: Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Trend 3: Augmented reality en verpakkingen

De e-commercegigant Amazon brengt door middel van augmented reality (AR) hun verzenddozen tot leven. Klanten kunnen gratis de Amazon AR Player-app downloaden. De applicatie is beschikbaar op iOS- en Android-apparaten. Zo konden klanten kennismaken met de harige cast van nieuwe tv-serie op Amazon: The Pack. Het was voor Amazon de uitgelezen kans om te experimenteren met nieuwe digitale mogelijkheden om extra awareness te creëren.

Het werkt als volgt. Wanneer je de app opent, krijg je de mogelijkheid om een QR-code te scannen waarmee je de AR-versie van de dertien honden uit de serie kunt bekijken. De honden blaffen niet alleen, maar volgen ook je blik en je kunt ze zelfs virtueel aaien door op het scherm te tikken. Er is ook een optie waarmee je een foto kunt maken van een vriend die poseert naast een van de vierpotige reality-sterren.

Al eerder testte Amazon AR-toepassingen op verzenddozen. Zo konden gebruikers tijdens de periode van Halloween met de speciale dozen een AR-pompoen in huis halen. Op de doos staat een pompoen afgedrukt. Op die pompoen kun je een gezicht tekenen en het specifieke gezicht komt tot leven in AR. The SpooktaculAR! Deze augmented reality-ervaring werd geproduceerd in samenwerking met de in Austin (Texas) gevestigde innovatiestudio Subvrsive.

''De bestellingen van Amazon worden geleverd in milieuvriendelijkere dozen die kunnen worden omgetoverd tot een raket, auto, fort voor je huisdier''

Trend 4: Unboxing en pakketpret met verpakkingen

Als we het hebben over verpakkingen en klantbeleving, dan kunnen we niet meer om ‘unboxing’ heen. Hierbij filmen consumenten zichzelf tijdens het uitpakken van de nieuwste gadgets, speelgoed en andere producten. De verpakking is het eerste wat de online abonnees te zien krijgen. Het is dus niet heel gek dat merken steeds meer moeite doen om van verpakking een ware beleving te maken.

Zo introduceerde Amazon in Amerika dozen met een ingebouwde speelfactor. De bestellingen van Amazon worden geleverd in milieuvriendelijkere dozen die kunnen worden omgetoverd tot een raket, auto, fort voor je huisdier, een robotkostuum of een minigolfwindmolen. Ze maken deel uit van het Less Packaging, More Smiles-programma. Met het programma wil de webgigant consumenten oproepen om hun verpakking te recyclen. Daarnaast staat er op de dozen een QR-code. Met deze code kunnen klanten naar de website waar uitleg wordt gegeven over hoe zij de kartonnen creaties kunnen maken. Ditzelfde principe heeft Coolblue ook toegepast op verzenddozen.

De kartonnen doos van Coolblue is altijd een hot topic

Het uitpakken van doos of verpakking wordt weer leuk. Coolblue omschrijft het als ‘pakketpret’. De merkbeleving rondom de webshop is gigantisch. De kartonnen doos van Coolblue is altijd een hot topic. Hierdoor is het shareable gehalte op social media enorm.

Coolblue trekt de identiteit van het bedrijf door in de verpakkingslijn. Zo geeft men tips voor het losmaken van de doos en daagt men de klant uit een creatie te maken van de doos en deze op Facebook te plaatsen. Een slimme methode die crossmediaal wordt ingezet om de naamsbekendheid te verhogen. Coolblue nomineert elke maand een winnaar met de mooiste kartonnendozencreatie die op de Coolblue-website wordt geplaatst.

Lees ook: Jan-Govert van Gilst (Vibers): olifantsgras als alternatief voor plastic

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws