Nieuws Marketing

Tropische verrassing op Twents textiel

Tjaps zijn stempels die ooit in alle eenvoud de kwaliteit van de Twentse textiel in Indië aangaven. Later groeiden ze uit tot kleurrijke reclames, waarop de tropische zon nooit ondergaat. Het verhaal erachter moet nog ontdekt worden.

Gerard Lage Venterink 2 februari 2016

Beeldschone vrouwen, verheven vorsten, generaals en edelen, machtige roofdieren, geluksbrengende vlinders, vogels of kleurrijke Indische taferelen in een helder, warmend tropenlicht. De tjaps van Twentse textielfabrieken 'verkopen', net als moderne reclames, een sprookje.

"Ze waren hoe dan ook bedoeld om kopers te verleiden", zegt Geert Bekkering. "Ze suggereren dat al die schoonheid, rijkdom of macht op de afbeelding binnen handbereik kwam van degene die de katoentjes van Van Heek of Gelderman kocht."

BetrouwbaarheidDe vroegste tjaps herinneren aan douanestempels: eenvoudige afbeeldingen in zwarte of blauwe inkt met wat tekst en cijfers over de koopwaar. Ze waren een bewijs van betrouwbaarheid voor de potentiële koper. Ook omdat alleen keurmerken die nationaal en internationaal geregistreerd waren gebruikt mochten worden.

In die zin zeggen ze ook iets over de variatie aan handelsstromen vanuit deze regio. En over de Twentse handelsgeest, die haar verleidingskunsten al vroeg aan de lokale doelgroep aanpaste.

PositiefDe gebruikte afbeeldingen en symbolen waren bedoeld om de inheemse bevolking de stoffen en fabrikanten snel te laten herkennen, zoals symbolen van Coca Cola of Philips nu. En vervolgens moesten ze positieve gevoelens oproepen. "Want wie wil er nou niet geluk, macht, schoonheid?"

De firma Gelderman liet zelfs het eigen Oldenzaalse fabriekscomplex vol rokende schoorstenen afbeelden, alsof men potentiële kopers wilde zeggen: 'Kijk, in zo'n moderne omgeving wordt uw stof gemaakt'.

Foto: pixabay