Nieuws Marketing

Turkse modemerken dromen van zaak in hartje Rotterdam

Turkse modebedrijven willen zich vestigen in Rotterdam, om van daaruit de West-Europese markt te veroveren. Een van hen is de nieuwe eigenaar van het failliet gegane Mexx, dat groot wil terugkeren in het centrum van de Maasstad. Dat schrijft het AD.

Yvonne Keunen | Foto: AD 30 mei 2016

Bezoek Turksedelegatie

Erkan Akay van Eroglu, waar Mexx onderdeel van is, kiekt met zijn mobieltje de witte winkelkubus aan de Lijnbaan, waar ooit Donner zat. Sinds het vertrek van de boekhandel huizen op de begane grond pop up winkels, de overige verdiepingen staan leeg. Mode-imperium Eroglu, dat 700 winkels in 38 landen heeft, ziet brood in het oude Donner-pand.Vijftien ondernemers"We willen met Mexx terugkeren met winkels van 1000 m2 . De winkels worden chiquer, de prijzen liggen 10 procent lager dan bij Zara", vertelt Akay, hoofd bedrijfsontwikkeling ‘overzee’. Eroglu is een van de Turkse modebedrijven die de afgelopen dagen op uitnodiging van OK Retail Concepts op verkenning was in Rotterdam. Vijftien ondernemers uit Istanbul, die de Maasstad als de poort naar Europa zien, bekeken winkelgebieden en spraken met sleutelfiguren. De Turken waren verrast. Terwijl in Istanbul de ene grote shoppingmall naast de andere verrijst, kent Rotterdam maar een paar warenhuizen. De Turkse ondernemers willen graag met verschillende merken onder één dak de Nederlandse markt uitproberen. "Turkije staat niet bekend om zijn mode. Hier wordt toch eerder aan Italië gedacht, dat maakt het niet makkelijk", verklaart Mesut Güner van Ipekeyol, dat 200 damesmodezaken in Turkije heeft en nog eens tientallen in Turkse buurlanden.Unieke zaak Gert-Jan Bavelaar van de Winkeliersvereniging Lijnbaan ziet wel meerwaarde in een keur aan Turkse A-merken in één gebouw. "Het is tenminste niet de volgende Blokker, maar een unieke zaak waarmee Rotterdam zich kan onderscheiden,", zegt hij. Hoewel Rotterdam de grootste Turkse gemeenschap van Nederland kent en steeds meer Turkse Rotterdammers op de Lijnbaan winkelen in plaats van in de oude stadswijken, is dat niet de doelgroep van de ondernemers. "Als je je op één groep richt kom je er niet", is de overtuiging van Akay. "Je moet een zo breed mogelijk publiek trekken." In het samen optrekken met andere Turkse ondernemers ziet hij wel meerwaarde. Zo wil hij met Mexx graag de onderste twee verdiepingen van het oude Donnerpand betrekken, de verdiepingen erboven zijn in zijn ogen heel geschikt voor Turkse collega’s. Mustafa Aydin van Nappato Leather bijvoorbeeld, zou er graag zijn zelfontworpen leren jassen verkopen. Een eigen zaak in Rotterdam is zijn droom. "Het is een multiculturele stad waarin ik me thuisvoel", zegt hij. "Bovendien is nu de tijd rijp, de huren zijn vrij laag."