Podcast De Zo Genaamde Podcast

Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt

Fatboy, Old Amsterdam, TUI, Uitgekookt; bekende merknamen die we bijna iedere dag wel voorbij horen komen. Maar waar komen die namen vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In deze eerste aflevering Johan van Marle, eigenaar van de innovatieve maaltijdservice Uitgekookt.

De zo genaamde podcast uitgekookt johan marle floris hulsman

Uitgekookt-oprichter Johan van Marle en Floris Hülsmann, presentator van De Zo Genaamde Podcast.

Van onze redactie 28 november 2022

Wat ooit begon met houthakken in de winter en groenten telen in de zomer, is in een kleine 200 jaar tijd uitgelopen op een succesvolle maaltijdservice. ,,Ik ben inmiddels de zesde generatie van het familiebedrijf”, verklaart Johan de transformatie van het familiebedrijf naar Uitgekookt. ,,Dat houthakken en groenten telen is generaties lang doorgegaan. Het waren mijn ouders die meer in de richting van de verkoop gingen en de groentewinkel startten. Die heb ik overgenomen en na anderhalf jaar uitgebreid. Dit was ongeveer in 2000. Supermarkten ontwikkelden zich toen ook volop waarop ik besloot iets aan de formule te doen. We zijn gaan koken in een open keuken achter mijn winkel.”

Johan deed het onder de vlag van de Culinaire Groenteman en de gerechten die uit de keuken rolden waren al gauw geliefd onder de klanten. Een superleuke tijd, verzekert de ondernemer achter Uitgekookt. ,,Als klant rook je in de winkel wat er uit de keuken kwam en daarom lieten we de mensen ook wel dingetjes proeven. We hadden een manier gevonden om heel veel beleving in de winkel aan te brengen. En ja, dat was een doorslaand succes.”

"Klanten dachten van ja, staat die groenteman dan in een soort stofjas achter een toonbank nog iets in een bakje te scheppen? Of hoe gaat dat dan? Toen viel bij mij het kwartje"

Johan van Marle, oprichter Uitgekookt

Van Culinaire Groenteman naar maaltijdservice Uitgekookt

Podcastpresentator Hülsmann, die met zijn eigen onderneming Namarama bedrijven en merken aan de juiste positionering helpt, vraagt hem vervolgens naar de manier waarop de naam Uitgekookt dan is ontstaan. ,,Want op een bepaald moment heb je gezegd: ‘Hé, we gaan het anders doen.’” Johan: ,,Onze klanten wilden steeds meer als het ging om die gerechten uit onze keuken. Een buffetje, een mooie amuse of hapjes.”

,,Ik was ondernemer, een jaar of 24, 25 en ik kon alleen maar ja zeggen omdat ik ook alles kon maken. Dus ja, er ontstond heel snel een catering. Redelijk snel daarna zijn we ook maaltijden gaan bezorgen, lokaal. Dat bracht heel veel continuïteit met zich mee. En ik had het idee opgevat om dat verder uit te gaan breiden en op te gaan schalen met depots door het hele land.”

Johan van Marle, de bevlogen oprichter van Uitgekookt.

Het besef dat het anders moest qua naam, kwam toen klanten in Apeldoorn de link naar de Culinaire Groenteman niet konden maken. ,,Die dachten van ja, staat die groenteman dan in een soort stofjas achter een toonbank nog iets in een bakje te scheppen? Of hoe gaat dat dan? Toen viel bij mij het kwartje. Als ik dit echt landelijk wil gaan doen, moeten we dit anders aanvliegen. Dit wordt niet meer begrepen.”

Johan schreef een pitch uit voor drie verschillende reclamebureaus om eens na te gaan welke merknaam nou goed zou passen. ,,Ik vond het belangrijk dat het een Nederlandse naam zou zijn en Uitgekookt sprong eruit omdat het dubbelzinnig was. Je kan dus uitgekookt zijn, dus dat je niet meer hoeft te koken en van onze dienst gebruik wilt maken, maar je bent ook uitgekookt als je een slimme keuze maakt. Ik heb van de marketeers begrepen dat 'ie door die dubbelzinnigheid ook beter bij de mensen blijft hangen.”

Lees ook: Hoe Johan van Marle met zijn Uitgekookt.nl Nederland aan de gezonde snelle maaltijd krijgt

Weerstand op Uitgekookt vanuit oudste klanten

In gesprek met Hulsman vertelt Johan ook over de weerstand die zijn oudste klanten gaven na de introductie van de nieuwe merknaam. Daarnaast gaat hij in op ondernemerschap binnen de familie. Want is dat wel zo vanzelfsprekend als het bedrijf al meerdere generaties meegaat? Het verschil tussen Uitgekookt en vergelijkbare partijen als Marley Spoon en HelloFresh wordt eveneens behandeld. Net zoals de keuze voor de doelgroep en de toekomstplannen Uitgekookt.

Benieuwd naar het complete verhaal achter Uitgekookt? Luister dan de hele podcast via Spotify of Apple Podcasts. Vergeet niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen. Volgende week het verhaal achter de merknaam Fatboy.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Jonge Ondernemer

Eigen kledingmerk als mentale missie voor Vlinder (17) en Merlijn (24) Kamerling

Naast broer en zus zijn Merlijn en Vlinder Kamerling ook zakenpartners. Als oprichters van Limitless presenteren zij hun streetwearmerk met coole designs en een belangrijke boodschap: meer aandacht voor mentale gezondheid. Een enorm belangrijk verhaal voor Vlinder (17) en Merlijn (24), te beluisteren in de podcast De Jonge Ondernemer.

Details
Hart voor Zaken

Arnold Mars (cfo AFAS): 'Ga niet boven, maar tussen je mensen staan'

'Liefde vormt de kern van het AFAS-familiestatuut. In dat statuut staat: ‘Die liefde maakt dat je niet vast komt te zitten in eigenbelang. Ze zorgt dat je verschillen kunt overbruggen, en dat je altijd het grotere geheel kunt zien'. Het zijn de woorden van cfo Arnold Mars van AFAS Software. In gesprek met Cor Hospes voor de podcastserie Hart voor Zaken vertelt hij over leiderschap.

Details
Droomstart

Hoe staat het met het businessplan van Droomstarters Angela (Food for Skin) en David (Teazie)

De Droomstart-finale komt steeds dichterbij. Welk businessplan is uiteindelijk topfavoriet bij de vakjury en de luisteraars? Je hoort het zeer binnenkort. Maar eerst: hoe staat het met de startups Teazie en Food for Skin? Welke ondernemer weet de jury te overtuigen met zijn of haar presentatie van tien minuten en gaat net als FinBuddy door naar de laatste ronde? Je hoort het allemaal in deze niet te missen podcastserie.

Details
De Zo Genaamde Podcast

TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok

Wie van reizen en vakanties houdt, kent TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en presentator Floris Hülsmann haarfijn uit.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details