Nieuws Marketing

Van messenslijperij tot prestigieuze kookwinkel

Wereldberoemd in Rotterdam, maar inmiddels met nationale en internationale tentakels: Kookpunt. De tweede generatie van de familie Van der Kolk bouwde de slijperij in krap drie decennia uit tot een vermaarde winkel voor kookgereedschap.

Van onze redactie 5 december 2016

Kook 1065

Ton van der Kolk (54) is onderweg naar zijn nieuwe magazijn aan de Vareseweg op het Rotterdamse bedrijventerrein Spaansepolder. ,,Onze webactiviteiten, inmiddels goed voor een derde van de omzet, groeien elk jaar en zorgen ervoor dat de voorraad niet meer in de winkels aan het Noordplein past. Daarom brengen we deze over naar het nieuwe magazijn. Daar wil ik ook de groeiende groep van ondernemers, iedereen met een KvK-nummer, gaan ontvangen.''

Zwaanshals

Een halve eeuw geleden had hij dit niet kunnen bevroeden. Zijn vader Ton en moeder Sjaan hadden een messenslijperij: De Stad Solingen, aan het Zwaanshals. Ton speelde er met zijn legoblokken tussen de scharen, messen en, in de winter, de schaatsen. ,,Ik verkocht mijn eerste braadpan op 12-jarige leeftijd, maar pas na mijn studie economie en marketing aan de Erasmus Universiteit nam ik op mijn 27ste de winkel over. Net op het moment dat we vanwege stadsvernieuwing gingen verhuizen naar een grotere winkel.''

De groei zat er vanaf het begin in. ,,Het is fijn dat duizenden mensen met mijn pannen koken. Alles gaat door mijn handen. Het moet van kwaliteit zijn. Daarnaast ben ik best competitief.'' Ton bekent dat het optuigen van de webwinkel best wat moeite kostte. ,,Nu kunnen we niet meer zonder, maar zo'n tien jaar geleden was ik daar nog niet mee bezig. Ik heb verstand van slijpen en marketing, maar niet van webwinkelen. Daar moet je dan even doorheen. Ook dat is ondernemerschap.

Samenwerkingen

,,Waar ik toen wel mee bezig was? Het uitbouwen van het fysieke netwerk, de winkels. Veel klanten kwamen uit Den Haag hierheen, dus gingen we een samenwerking aan met Oldenhof en Duikelman. Inmiddels hebben we ook in Maastricht, Antwerpen, Brussel en Keulen innige samenwerkingen met lokale kookwinkels." Zo'n nationaal en internationaal netwerk is volgens Ton belangrijk om inkoopkracht te genereren bij de leveranciers. ,,Het runnen van een kookwinkel is kapitaalintensief. Het geeft ons de mogelijkheid onze klanten scherpe prijzen te bieden, en zelf ook nog een fatsoenlijke marge te draaien om zo de groei te financieren.''