Met de overname verstevigt Bavaria zijn tweede plek op de Nederlandse biermarkt. Het bedrijf uit Lieshout, waar ongeveer duizend mensen werken, produceert in de nieuwe samenstelling ruim 6,5 miljoen hectoliter bier, waarvan 65 procent bestemd is voor de export naar ruim 120 landen. En dat is goed, maar het moet beter, zo is al een tijd lang de boodschap vanuit Lieshout. De Brabanders beseffen namelijk dat die 6,5 miljoen te weinig is om de strijd op hectoliters te winnen van de echt groten der aarde – de Heinekens, Carlsbergs, AB InBevs en SABMillers, die tot wel 50 keer zoveel bier brouwen.PortfoliospelerDaarom probeert Bavaria vooral te groeien in de breedte. Of, in de woorden van topman Jan-Reinier Swinkels: "We willen een ultieme portfoliospeler worden." Dat betekent dat er naast de klassieke pils steeds meer ruimte komt voor andersoortige bieren. Niet voor niets zet Bavaria fors in op het limonadeachtige Radler, waar het goed mee scoort, en wordt ook het alcoholvrije bier steeds belangrijker, vooral dankzij de groei in een land als Iran, waar alcohol veelal verboden is. Om dat ‘portfolio’ nog verder te verbreden en zo de strijd op de harde biermarkt te winnen, is er nu aandacht voor die andere, in populariteit steeds verder toenemende categorie: speciaalbier. Zelf brouwen de Brabanders al het zware 8,6 en de trapistenbiertjes van La Trappe en eerder dit jaar nam het bovendien een belang in brouwerij De Molen. Nu volgen de amberkleurige speciaalbiertjes van Palm, net als de merken Rodenbach, Brugse Tripel, Cornet en Arthur’s Legacy, die ook van de Belgen zijn. "Een historische stap", zei een glunderende Swinkels dinsdag, omdat het de eerste grote overname is sinds het familiebedrijf in 1719 werd opgericht. Maar hier blijft het waarschijnlijk niet bij. Vorige maand, toen Swinkels zijn recordomzet over vorig jaar van 531 miljoen euro wereldkundig maakte, zei hij vanaf nu op overnamepad te zijn. "Dat is nieuw voor ons, maar we vinden dat we er aan toe zijn."Lees hier het hele artikel.
Vanaf nu is Bavaria op overnamepad
Geschreven door: Redactie De Ondernemer
Leestijd 2 minuten •
Het overnamepad van de op-een-na grootste bierbrouwer van Nederland, Bavaria, is officieel ingeslagen. Dinsdag maakte het familiebedrijf uit Brabant bekend de Belgische speciaalbiermaker Palm over te nemen, schrijft de Volkskrant.
Lees verder onder de advertentie