Het MKB vormt de meerderheid. Dat is niet toevallig. "Wij zijn geen open coffee en hanteren echt maximaal 20 procent ZZP-leden. Juist die kruisbestuiving tussen grotere bedrijven en MKB'ers maakt dat er veel zaken worden gedaan." Utrecht kent veel ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Dat zie je terug in het ledenbestand. "Maar er zit van alles tussen, van beveiliger Securitas tot autodealer Muntstad en van de bakker op de hoek tot een reclamebureau."Utrechtse ondernemersdagUtrecht 4Business organiseert voor het zesde jaar op rij de Utrechtse Ondernemersdag. De leden van het netwerk, introducees en aspirant-leden treffen elkaar op 21 juni in Tribes Utrecht. Is zo'n evenement of meeting nog wel van deze tijd? Tegenwoordig netwerkt iedereen toch vooral online? Volgens Karen zullen events altijd blijven bestaan. "Ondernemers willen elkaar in de ogen kunnen kijken. Zakendoen is iets persoonlijks. Netwerken is het ontmoeten van nieuwe mensen en aftasten of je met iemand verder wilt. Soms gaat het direct over handel, maar het kan ook gaan over elkaar verder helpen in kennis of even samen sparren."ReputatieHet evenement is regionaal van opzet. Utrechtse ondernemers doen vooral in de provincie zaken. "De Economic Board Utrecht hield een paar jaar geleden een enquête onder een aantal grotere bedrijven. Daaruit bleek dat er niet of nauwelijks buiten de regio zaken worden gedaan. Of dat bewust is, weet ik niet. In ons bestand zitten ook leden die wél buiten Utrecht willen kijken, maar overall is het zo dat Utrechtse ondernemers het binnen de provincie zoeken."BelangEduard Schaepman van Tribes onderstreept het belang van de regio voor de Utrechtse Ondernemersdag. "De regio is waanzinnig belangrijk. Je kunt wel roepen dat je uniek bent, maar veel producten en diensten zijn overal hetzelfde. Dat betekent dat je vanuit je reputatie een relatie moet opbouwen. Die reputatie bouw je het beste op in de omgeving waarin jij vertoeft. Wij geloven in community's die niet groter zijn dan driehonderd leden. Wordt een community groter, dan krijg je ellende. Kijk maar naar grote bedrijven. Worden ze té groot, dan ontploffen ze uiteindelijk. Daarom zien wij veel heil in lokale initiatieven, waarbij mensen elkaar kunnen opzoeken."TribesDe organisatie van het jaarlijkse evenement doet Karen niet alleen. De kracht zit in het gezamenlijk optrekken van ondernemers uit de regio. "Ik werk samen met Tribes die bijvoorbeeld de locatie ter beschikking stelt. Maar denk ook aan een cateraar, het licht en geluid en de beveiliging. Dit doen we voor én met elkaar."Het Utrechtse tintje komt ook tot uiting in het middagvullende programma. Drie ondernemers uit de regio Utrecht vertellen open hun verhaal. "Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn. De verhalen van deze ondernemers moeten een positieve vibe creëren: als het haar lukt, kan ik het ook."MultimiljonairHet thema dit jaar is 'be inspired'. "Waarom is de ene ondernemer in no time multimiljonair en waarom heeft de ander geen succes? Het verhaal van ondernemer Joseph Oubelkas in het plenaire gedeelte moet mensen aan het denken zetten. Joseph heeft vier jaar lang onterecht in een Marokkaanse gevangenis gezeten. Hij heeft daar wat mee gedaan en heeft nu succes als spreker. Dat lijkt heel makkelijk, maar dat is niet zo. Daarnaast belichten we in het plenaire deel ook de wetenschappelijke kant van succes behalen."ContactenOp de Utrechtse Ondernemersdag kunnen bezoekers echt waardevolle nieuwe contacten opdoen. "Op grote evenementen komen mensen binnen, waarna ze even aansluiting proberen te vinden. Dan lopen ze een rondje, gaan naar het toilet, lopen nog een rondje en... voordat je het weet, zijn ze weg. Dat probeer ik op de Ondernemersdag te voorkomen. Je moet écht je best doen om die dag geen twintig nieuwe visitekaartjes mee te krijgen."Door middel van activiteiten moeten mensen met elkaar in contact komen. "Niet alleen de bitterbal pakken en weglopen. Samen met de cateraar zoek ik naar een gimmick waarbij bezoekers zelf iets moeten doen. Vorig jaar hadden we een stikstoftoren, waar je een soesje in moest doen. Het resultaat was een ijsje. Zo raak je op een laagdrempelige manier met elkaar in gesprek."GiftbordVaste prik is het zogenoemde giftbord. "Aan alle bezoekers vragen we bij inschrijving of ze iets willen bedenken als gift voor andere bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan een dag vergaderen bij Tribes of een gratis consult bij een jurist. Alle giften zetten we op een groot bord. In het bord zitten brievenbussen waarin bezoekers visitekaartjes kunnen doen. Een ondernemer die iets weggeeft, krijgt zo veel visitekaartjes. Hij mag zelf bepalen aan wie de gift toekomt. Bovendien: het giftbord is meteen gespreksstof."De grootste uitdaging voor Karen is meestal het regelen van de locatie. Lachend: "Maar die was nu als eerste geregeld." Verder kost het heel wat uren om binnen budget een goed programma neer te zetten en voldoende bezoekers te werven. "Vooral de laatste paar nachten voor het event slapen we allemaal wat minder. Met alle betrokken partijen werken we dan naar een succesvol resultaat toe. De puntjes moeten op de i. We gaan door tot in de kleine uurtjes.""Het moet perfect zijn, waardoor bezoekers een goed en sfeervol event ervaren. Rootz Kitchen wil de laatste vernuftigheden op culinaire gebied, Bakker Verhuur heeft nog een laatste idee voor de aankleding. Ramon van Bijman Audiovisueel kan met het licht en geluid aan de slag en dan moet alles op zijn plek vallen. We gaan beginnen!"De locatieman - Eduard SchaepmanEduard Schaepman stelt zijn locatie, Tribes in Utrecht, ter beschikking. "Wij vinden het belangrijk dat ondernemers elkaar ontmoeten. ZZP’ers en ondernemers werken steeds vaker thuis, maar daar doe je weinig ideeën op om je business te laten groeien. Die krijg je met name van andere mensen. Je kunt beter in een omgeving zitten waar je niet alleen lekker kunt werken, maar ook andere mensen ontmoet." Behalve in Utrecht biedt Tribes nu in Den Haag, Capelle aan den IJssel, Eindhoven, Rotterdam en Brussel flexibele werkplekken, kantoorruimtes en vergaderlocaties.De aankleder - Marcel van den BrinkG. Bakker & Zn verzorgt de aankleding,van stands tot het podium en van tafels tot glaswerk. Het familiebedrijf uit Utrecht is al sinds het begin partnervan de Utrechtse Ondernemersdag. Mede-eigenaar Marcelvan den Brink: "Ongeveer 85 procentvan onze klanten komt uit de provincie Utrecht. We zien een groot deelvan onze relaties terug op de Ondernemersdag. Het is dus een logische keuze om partner te zijn van dit event." Bij Bakker Verhuur werken ongeveer 28 mensen in loondienst. Het bedrijf verhuurt zowel partyals horeca benodigdheden.De horecamanChristiaan van Rooijen van Rootz Kitchen zorgt voor het eten en drinken. "Dit event wordt voor en door ondernemers georganiseerd. Verschillende disciplines werken met elkaar samen. Het leuke is dat ook wij als relatief nieuw bedrijf ons kunnen profileren en contact kunnen leggen met potentiële klanten. We werken met lokale, duurzame en biologische producten. Samen met Karen denken we na over hoe wij alle vierhonderd gasten iets interactiefs kunnen bieden op het gebied van food. Met welke gimmick ik dit jaar de Utrechtse ondernemers ga verrassen, houd ik nog even geheim."
Visitekaartjes scoren op de Utrechtse Ondernemersdag
Geschreven door: Redactie De Ondernemer
Leestijd 6 minuten •
"We doen er alles aan mensen met elkaar te verbinden", begint Karen Jansen (42) van netwerkplatform Utrecht 4Business. Ondernemers uit Utrecht en de omliggende gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Vianen en Zeist ontmoeten elkaar bijna maandelijks. Het netwerk telt 160 leden. "Ze vormen een vrolijke mix. Ondernemers, mensen in loondienst en mensen die werken voor de overheid."
Lees verder onder de advertentie