Nieuws Marketing
De ondernemers die Vlaggetjesdag tot een succes maken
Voor Scheveningen is Vlaggetjesdag het hoogtepunt van het jaar. Tijdens de 69ste editie op zaterdag worden in en rond de haven zo'n 250.000 bezoekers verwacht.

Alleen het weer kan nog roet in het eten gooien, weet organisator Peter Boelhouwer. "Als het zonnetje schijnt en er is nieuwe haring, dan komen er minimaal 200.000 bezoekers. Bij slecht weer en geen nieuwe haring, komen er toch nog ruim 100.000 mensen." Peter spreekt uit ervaring. In opdracht van Stichting Vlaggetjesdag Scheveningen organiseert hij met zijn bedrijf HaagEvents het evenement dit jaar voor de vierde keer. Deze dag wordt de officiële start van het nieuwe haringseizoen gevierd.Hollandse nieuwe Dat Vlaggetjesdag 2016 het niet zonder Hollandse nieuwe hoeft te stellen, is vrijwel zeker. De organisatie heeft ervoor gekozen het evenement iets later op de agenda te zetten. "Vorig jaar was het kielekiele", bekent Peter. "Bij haring ben je afhankelijk van het weer in het voorjaar. Als het erg koud is, zijn de jonge haringen wat later vet genoeg. Als je viert dat je nieuwe haring mag happen, is het wel de bedoeling dat die er ook echt is." Vlaggetjesdag is niet alleen de start van het nieuwe haringseizoen. Het is ook de dag waarop Scheveningen zich aan de buitenwereld presenteert met veel activiteiten die in en rond de Tweede Haven, maar ook in de winkelstraat van het voormalige vissersdorp worden georganiseerd. Haringhappen staat natuurlijk centraal, maar ook voor mensen die niet voor de typisch Hollandse lekkernij komen, is er van alles te beleven.Vrijwilligers"Het is eigenlijk niet één evenement, maar een reeks losse onderdelen die we onder een gemeenschappelijke noemer naar buiten communiceren", verklapt de organisator. Zo zijn er demonstraties van oude ambachten, zoals netten boeten en makreel roken, maar ook demonstraties van Oudhollandse kinderspelen en een vlootschouw waaraan tientallen met vlaggetjes versierde vissersboten deelnemen. Het Scheveningse verenigingsleven en vele honderden vrijwilligers dragen hun steentje bij om deze dag te laten slagen. "Die vrijwilligers zijn de ruggengraat van het evenement. Zonder hen zou dit niet mogelijk zijn."Het exacte budget dat met het event is gemoeid, laat hij in het midden. Hij zegt wel dat de kosten worden opgebracht door vele tientallen sponsoren, waaronder gemeente Den Haag. "Vlaggetjesdag is het enige echte folkloristische feest van Den Haag. Het is goed dat mensen zien wat hun geschiedenis is en waar ze vandaan komen. Wat Leidens Ontzet is voor Leiden, is Vlaggetjesdag voor Den Haag en Scheveningen", vertelt de organisator. Karsten Klein, wethouder Stedelijke Economie, Zorg en Havens, beaamt dat. "Scheveningen heeft niet alleen een hele rijke traditie als vissersdorp, maar sinds het begin van de twintigste eeuw ook als badplaats. Zowel de visserij als het toerisme is een belangrijke economische sector. Dit evenement onderstreept dat."BetekenisDe economische betekenis van de haven van Scheveningen is groot, weet Karsten. Want hoewel het aantal Nederlandse vissersschepen al jaren daalt, groeit de hoeveelheid vis die via de visafslag in de Tweede Haven wordt verhandeld. "Dat komt doordat de schepen steeds groter en efficiënter worden." En het einde van de groei van de visserijsector is nog niet in zicht. "De markt voor Nederlandse vis wordt steeds groter. Het is lekker en duurzaam, want deze wordt door onze eigen vissers met moderne vangstmethoden gevangen."Plastic soepDe haven heeft de afgelopen jaren spectaculaire veranderingen ondergaan. Naast de traditionele visserijsector en visverwerkende bedrijven, rukt de watersport op. Er komt ook steeds meer horeca en woningbouw rond de haven. Dat hoeft elkaar niet te bijten, is de overtuiging van de wethouder. "De haven is en blijft een economische motor van formaat. De visserij is een belangrijke sector. Daarnaast is er plaats voor watersport, voor bedrijven die in de offshore-dienstverlening zitten (booreilanden en windmolens op zee, red.) en voor een vierde sector: bedrijven die innovatieve zakendoen op zee, zoals het project The Ocean Cleanup. Dit bedrijf wil met nieuwe technologie de plastic soep die in zee drijft opruimen. Die technologie wordt vanuit de haven verder ontwikkeld en voor de kust uitgeprobeerd."BedrijvigheidOok is het gebied populair om te wonen. Maar dat zal niet ten koste gaan van de traditionele havenactiviteiten, verzekert Karsten. "We hebben de plannen voor nieuwbouw rond de Derde Haven aangepast. In eerste instantie was daar alleen ruimte voor wonen en recreatie gepland. Nu is er bewust meer plek voor bedrijvigheid. Ik denk dat het een prima plaats is voor een onderneming als de Noordzeeboerderij; een bedrijf dat zeewier wil kweken op de Noordzee. Het kantoor met een boot voor de deur komt dan in de Derde Haven te staan. En er zijn verschillende andere bedrijven die zich hier gaan vestigen of die interesse hebben getoond."Dat het wonen rond de haven steeds populairder wordt, is volgens de wethouder niet vreemd. "De locatie heeft een uniek, ietwat rauw karakter. Veel mensen houden daarvan. Ik kom zelf graag in de haven. Het is een bijzonder, levendig gebied waar altijd iets te zien is. Als je hier wandelt, waan je je in het buitenland en krijg je een beetje een vakantiegevoel. Als je hier woont, heb je dat elke dag."Op Vlaggetjesdag zal dat vakantiegevoel er bij veel dagjesmensen ook zijn. En volgend jaar hopelijk nog meer, want dan wordt het een vijfdaags festijn. Dan wordt op dinsdag het eerste vaatje nieuwe haring verkocht. Op woensdag denkt organisator Peter aan een groot symposium over het belang van de visserij. Op vrijdag kan de Tweede Haven het decor worden van de grootste haringparty van Nederland. "We gaan allerlei bedrijven die nu zelf afzonderlijk haringfeesten organiseren, vragen om mee te doen om er samen een heel groot evenement van te maken." En de zaterdag blijft gewoon Vlaggetjesdag, zoals we dat al jaren kennen.De visafslagmanager - Robin Spaans laat veel soorten vis zienDe visafslag is het kloppende hart van de Scheveningse haven. "We zijn van alle markten thuis", zegt assistent-manager Robin Spaans. Dagelijks worden grote partijen vis aangevoerd en gesorteerd door de zogeheten ‘peken’. Tijdens Vlaggetjesdag biedt de visafslag onderdak aan een enorme ijsgekoelde vistafel waarop bijna alle gangbare soorten vis uit de Noordzee te zien zijn. "De grootste vistafel van Europa", verzekert Robin. Daarnaast zijn er demonstraties van oude ambachten. Voor veel dagjesmensen is een bezoekje aan de visafslag een hoogtepunt. "We moeten altijd ons best doen om de hal om 18.00 uur weer leeg te krijgen."
De visverwerker - Gerbrand Voerman schakelt extra personeel inRederij Den Dulk is het grootste haringverwerkende bedrijf van Scheveningen. Directeur Gerbrand Voerman kijkt uit naar Vlaggetjesdag. "Dan vieren we dat de nieuwe haring er weer is." Maar het is meer dan dat. "Tijdens Vlaggetjesdag presenteert Scheveningen zich als een visserijhaven. We hebben hier een belangrijke visindustrie. Scheveningen staat in Nederland in de top 3 als het gaat om de aanvoer van verse vis." Den Dulk heeft zo’n dertig man vast in dienst. "In het maatjesseizoen staan hier nog eens 20 tot 80 arbeidskrachten extra."De horecaman - Steven Rozenboom begint al op maandagDe pakweg honderd ondernemers in de Keizerstraat beginnen al op de maandag vóór het grote evenement. De hele week staat de Scheveningse winkelstraat bol van de activiteiten, acties, proeverijen en optredens. "We noemen het ‘de graaitijd’. Dat slaat terug op de historie", vertelt Steven Rozenboom, restauranthouder en bestuurslid van de lokale ondernemersvereniging. "Vroeger kwamen de lokale middenstanders altijd met acties en aanbiedingen in de week voordat de vissers weer de zee op gingen, zodat ze hun schepen goedkoop konden bevoorraden."
De vishandelaar - Allie Simonis wil de jeugd vis voerenNederlandse haringvissers zijn er niet meer. Toch blijft haring belangrijk. "Het is de kurk waarop de vishandel drijft", zegt Allie Simonis, vishandelaar en tevens eigenaar van vier visrestaurants. Allie kijkt uit naar de nieuwe haring van dit jaar. "Het is altijd weer spannend hoe de kwaliteit van de nieuwe haring is. Is die in het begin van het seizoen goed, dan is dat de rest van het jaar ook het geval." De vishandelaar hoopt dat ook de jeugd van de Hollandse nieuwe gaat genieten. "Jongeren zijn het een beetje verleerd om haring te eten. Daar moet wat aan gedaan worden, anders gaat het dezelfde kant op als met paling."De scheepreparateur - Boeg Nautic onderhoudt de schepenBoeg Nautic is een begrip in Scheveningen. Het bedrijf dat al honderd jaar aan de Hellingweg is gevestigd, speelt van oudsher een belangrijke rol in de organisatie van Vlaggetjesdag. "Veel onderdelen van het evenement zijn hier ooit bedacht", weet manager Miranda Vink. Het scheepsreparatie- en constructiebedrijf is echter ook op een andere manier betrokken bij het evenement. "We hebben bijna alle schepen in de haven in onderhoud." De jachten in z’n geheel, de grotere schepen alleen voor de delen boven de waterlijn. "Grotere schepen kunnen we hier niet meer droogleggen, omdat de helling is gesloopt."Gerelateerde artikelen:Hoe Hollands en 'nieuw' is de haring?