Nieuws Marketing

Hotelkamerveiling.nl: 725.000 accounts en 1100 veilingen

Matthijs Stekelenburg begon acht jaar geleden met zijn vader en broer met het online veilen van hotelkamers. "We zijn met één hotel begonnen; het hotel dat m'n ouders al meer dan dertig jaar runnen."

Sjan Verhoeven 29 november 2016

Hotels2

"Inmiddels hebben we in Nederland en België 725.000 leden", vertelt Stekelenburg over Hotelkamerveiling.nl. "Dat zijn consumenten die bij ons een account hebben. Die sturen we nieuwsbrieven en aanbiedingen. Je kunt al op een hotelkamer bieden vanaf 1 euro: dat spreekt mensen enorm aan."

"Op dit moment hebben we wereldwijd meer dan 1100 lopende veilingen. De meeste veilingen zijn voor bestemmingen in West-Europa, maar ook in Spanje en New York zijn hotels bij ons aangesloten."

Hotelkamerveiling.nl werkt met een team van zo'n 25 medewerkers. De hotels waarop geboden kan worden hebben tussen de twee en vijf, maar in de meeste gevallen vier sterren. "Er is voor iedereen wat", zegt Stekelenburg. "En we hebben ook een aantal appartementen."

Marktleider

Het bedrijf is marktleider in Nederland wat betreft het veilen van hotelkamers. "Die positie willen we verstevigen en verder uitbouwen. Ik denk dat we in Nederland nog kunnen groeien", aldus Stekelenburg over de toekomst. "Wij passen goed bij de Nederlandse markt: Nederlanders zijn heel prijsbewust, willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten."

Volgens Stekelenburg liggen de prijzen van Hotelkamerveiling.nl gemiddeld 40 tot 60 procent lager dan bij bekende boekingssites. "De consument kan eigenlijk nergens die kamer goedkoper krijgen."

Die deals regelt Hotelkamerveiling.nl door 'gaatjes te vullen'. "Wij onderhandelen met hotels om hun bezetting te optimaliseren in periodes dat zij het kunnen gebruiken. Hotels kunnen ons flexibel inzetten."

"In Nederland is de gemiddelde hotelbezetting 68 procent, dus staat ongeveer 30 procent leeg. Daaruit wordt duidelijk dat er veel ruimte is om extra omzet te genereren. Voor een lege kamer krijgt een hotel immers niets."

Klantenservice

Naast de prijs biedt het bedrijf naar eigen zeggen een goede service. "Onze klantenservice is zeven dagen per week geopend. Wij zijn altijd bereikbaar en dat vinden we ook belangrijk. Verder: als iets niet goed is, krijgen mensen hun geld terug of bieden we een alternatief."

Financiering

Stekelenburg spreekt dinsdag tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht over financiering. "Wij hebben ons bedrijf altijd met eigen middelen gefinancierd. Da's best uniek voor een snelgroeiend e-commercebedrijf."

Na acht jaar met de oude site te hebben gewerkt, lanceerde Hotelkamerveiling.nl afgelopen zomer een nieuwe website. "Met een grote landelijke marketingcampagne hebben we die gepromoot. Crowdfunding was daarbij een van de financieringsbronnen."