Marketing

Voor elk moment een bijzonder en lekker chocolaatje

 
beeld deondernemer
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Wat begon met een spontane ingeving op een verjaardag, is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol chocoladecadeaumerk. Deze maand bestaat het bedrijf 'Voor jou!' van Oldenzaler Willy Wildenborg tien jaar.

Lees verder onder de advertentie

Het was eind 2005 toen hij met zijn broer Michel Wildenborg aanwezig was op een verjaardag, waar de jarige tot drie keer toe een doos Merci cadeau werd gedaan. Dat moet origineler en persoonlijker kunnen, bedacht het tweetal. "Grote chocolademerken als Merci hadden meestal maar één artikel, voor verschillende cadeaumomenten", vertelt Wildenborg, een afgestudeerde econometrist. "We kwamen op het idee om voor verschillende gelegenheden, verschillende chocoladepresentjes te maken. Met een specifieke boodschap op de verpakking en een speciaal vormpje chocolade."

MoeilijkZijn vertrouwen in de formule was groot. Dit mocht niet alleen bij een idee blijven en de broers schreven 'Voor jou!' in januari 2006 in bij de Kamer van Koophandel. Wildenborg bracht aanvankelijk vijf verschillende chocoladecadeauartikelen, gevuld met Belgische chocolade, op de markt. Volgens de ondernemer was het moeilijk om met een onbekend merk de winkelketens 'binnen te dringen'. Ook moest Willy het al snel doen zonder zijn broer Michel. Die werd namelijk commercieel directeur bij de Zuivelhoeve.

Maar Willy zette ondanks de voor hem weinig hoopvolle ouverture door. En niet zonder succes. In 2008 begon het écht te lopen met zijn chocoladepresentjes en kon hij zelfs buiten de landsgrenzen gaan opereren; in verschillende Belgische en Duitse ketens werd het chocoladecadeaumerk geïntroduceerd.

Lees verder onder de advertentie

2.500 verkooppunten Inmiddels zijn de doosjes chocolade verkrijgbaar bij ongeveer 2.500 verkooppunten in Nederland, 200 in Duitsland en 100 in België. "Onder meer in supermarkten, drogisterijen, tankstationshops, snoepspeciaalzaken en ziekenhuiswinkels is onze chocolade te koop", somt Wildenborg op.

Innovatie Terugblikkend komt Wildenborg tot de conclusie dat het huidige succes aan vier zaken te danken is. "Allereerst aan de naam. 'Voor jou!' is een erg persoonlijke merknaam, dat is een erg goede keuze geweest. Ook hebben mijn collega's, een belangrijk aandeel in het succes gehad. Ze hebben trouw geholpen bij de opbouw van het merk. Daarnaast valt de duurzame Belgische chocolade goed in de smaak. Maar misschien wel belangrijker is het enorme assortiment. We hebben een kleine honderd varianten aan chocoladecadeaus in de markt gezet. Innovatie is de kracht van het bedrijf. Dat onderscheidt ons van de grotere merken, die vaak niet meer dan twee of drie producten hebben en daar alle momenten mee willen bedienen."

Oldenzaal Het hoofdkantoor van 'Voor jou!' is gevestigd in Oldenzaal, waar het de verkoop, marketing, planning en financiële administratie doet. De chocolade wordt overigens als grondstof gehaald bij Callebaut in België. Vervolgens produceert het bedrijf de chocolade zelf in Leiden en wordt de distributie gedaan vanuit magazijnen in Oldenzaal, Breda, Utrecht, Nijmegen en Enkhuizen.

Lees verder onder de advertentie

Blijven groeien Wildenborg wil blijven vernieuwen en produceert sinds kort ook wensrepen met een specifieke boodschap. Voorlopig blijft de chocoladefirma dan ook groeien. "En dat ondanks dat de markt voor chocoladeartikelen stabiel is. Ons marktaandeel neemt dus toe en daar zijn we blij mee. Een nieuwe Merci of Verkade zullen we waarschijnlijk nooit worden, maar we willen blijven groeien en zeker in het buitenland liggen er nog mogelijkheden."

Foto: Frans Nikkels