Nieuws Marketing
Wagenbouw Hapert gaat in de aanval
De ‘sterkste’ wil zichzelf beter gaan verkopen, schrijft het Eindhovens Dagblad. Het vijftigjarig bedrijf gaat fors investeren in marketing.

Stierenhorens vergezellen het gloednieuwe beeldmerk van de aanhangwagens van Wagenbouw Hapert. Ze verbeelden de ‘kracht van de sterkste aanhangwagens die er zijn’, zeggen de directeuren Ad Saris en Ad Keeris. "Het is tijd om dat aan de grote klok te hangen." ‘Hapert’ gaat in de aanval. "In de komende drie jaar willen we de omzet met 50 tot 70 procent laten groeien", geeft Keeris een inkijk in het strijdplan van het bedrijf. De marktleider in Nederland op de aanhangwagenmarkt richt zijn pijlen vooral op de Duitstalige landen. In Duitsland zelf moet het aandeel van 4 naar 10 procent kunnen. Ook in Zwitserland en Oostenrijk wil Wagenbouw Hapert zijn positie verstevigen. De aanhangwagenbouwer steekt daarom in de komende jaren tonnen in marketing. Na jarenlange investeringen in de productieprocessen is het tijd om de verkoopkracht te versterken, zegt Saris. Tijdens de crisisjaren merkte het bedrijf hoe afhankelijk het is van de Nederlandse markt. "Dat is erg gevaarlijk. We moeten groter worden", beseft Saris. VersnellingWagenbouw Hapert viert deze maand zijn 50-jarig bestaan. Het rekte zijn thuismarkt al snel op tot die van de Benelux. In de jaren ‘90 volgden de eerste stappen op de Duitse markt. Het dealernetwerk daar is in de afgelopen jaren sterk uitgebouwd. Nu moet in de verkopen een versnelling volgen. Gek genoeg is op de Duitse markt nog eerder de prijs dan de kwaliteit leidend, zeggen de directeuren. "We weten dat de markt voor onze wagens er is, maar de markt moet nog weten dat ‘Hapert’ er is", verwoordt Keeris. Een - ook Duitstalige - website moet aspirant-kopers lokken naar de degelijke - volledig gelaste - wagens. In Denemarken en Zweden timmert het bedrijf ook aan de weg. "Dat is een groeiende markt waarin onze wagens goed aanslaan." In eigen land valt met een marktaandeel van ruim 19 procent niet heel veel meer te winnen. "Er kan nog een heel klein beetje bij", meent Keeris wel. Afgelopen jaar verloor het bedrijf een klein procent marktaandeel. Volgens verkoopcijfers van Bovag en RDC Centraal Bureau Mobiliteit Informatie was het marktaandeel in maart van dit jaar nog 17,6 procent. Door gemiddeld meer dure wagens te verkopen, weet Wagenbouw Hapert de omzet niettemin op te schroeven. In het afgelopen eerste kwartaal noteerde het een stijging van 5 procent. Keeris stelt in een groeiende markt altijd aandeel te verliezen aan prijsvechters. Voor de onderkant van de professionele markt heeft het inmiddels een wagen aan het assortiment toegevoegd. Deze ‘Amigo Pro’ draagt een andere merknaam. "Hij is niet compleet gelast. Niet sterk genoeg om een Hapert te zijn." Het imago van de sterkste moet zorgvuldig worden bewaakt.