Nieuws Marketing
'We zijn geen praatclubje'
De vacature van binnenstadsmanager Vlaardingen staat er koud op. De eerste sollicitanten hebben zich al gemeld. De binnenstadsmanager moet het centrum van de haringstad op de kaart zetten en vooral actie ondernemen, schrijft het AD.

"De stad heeft iemand nodig die ontzettend snel kan schakelen,'' denkt Ronald Huiskens, die van mei 2015 tot het nieuwe jaar actief was als kwartiermaker van Vlaardingen, een voorloper van de binnenstadsmanager. "Er zijn namelijk nogal wat partijen waarmee je te maken krijgt,'' zo spreekt hij uit ervaring. "De ene keer praat je met een marktkoopman en de andere keer met politie.''
De binnenstadsmanager moet de schakel worden tussen alle 'bewoners' van de binnenstad. Huiskens zette vorig jaar die lijnen al uit met diverse evenementen als Vlaardingen Proeft en Vlaardingen Kerststad. Daarnaast werden de parkeergarages voorzien van plattegronden en werd de bewegwijzering in het centrum verbeterd.
Het probleem is dus niet dat er geen initiatieven zijn, maar daarvoor is aansturing nodig. Huiskens: "Veel ondernemers willen echt wel wat doen, alleen willen ze de eindverantwoorderlijkheid niet nemen. Daarvoor is een binnenstadsmanager nodig, die een overview heeft op de binnenstad.''
Arbeidsmarkt
Stadshart Vlaardingen, de gemeente Vlaardingen en het Albeda College (zij doen geregeld onderzoek naar de populariteit van de binnenstad,) hebben geld vrijgemaakt voor de vacature. "Welke baat wij bij een binnenstadsmanager hebben? We willen onze studenten zo goed mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt. Als er een manager is die voor veel activiteit zorgt, kunnen wij meedoen door middel van promotie op social media en onderzoeken doen bij winkelend publiek. We willen zo veel mogelijk praktijkgericht te werk gaan,'' zegt Frans Verbraak van het Albeda College. "Daar hebben we dus graag budget voor over.''
Het is vooral niet de bedoeling dat de binnenstadsmanager veel gaat praten. "We moeten geen praatclubje zijn, maar actie ondernemen,'' stelt wethouder Ruud de Vries (binnenstad). "Het aantal vierkante meters aan winkelruimte loopt terug, dus het moet wel gezellig zijn. In dit geval gaat kwaliteit boven kwantiteit.''
"We hebben met Vlaardingen Proeft gezien wat het teweegbrengt als horeca en detailhandel blijven praten en dat ze aan tafel blijven,'' weet De Vries.