Nieuws Marketing

Westervoortse ondernemers boos op Albert Heijn

Super Albert Heijn stopt met acties van Westervoortse winkeliers, schrijft De Gelderlander. Het kassasysteem kan niet uit de voeten met vreemde bonnen.

Van onze redactie 18 mei 2016

Kassaalbertheijn

Ondernemers van het Westervoortse winkelcentrum De Wyborgh hebben geërgerd gereageerd op het besluit van Albert Heijn om 1 juli te stoppen met de uitgifte van de collectieve waardebonnen. Woordvoerder William Boekhorst van de middenstanders spreekt van dwarsliggerij en klantonvriendelijkheid. AH’s bedrijfsleider Eric van Duuren zegt dat het besluit is genomen omdat de waardebonnen – klanten kunnen ze bij Wyborghwinkels als betaalmiddel gebruiken – niet goed te verwerken zijn. Investeren"Het is administratief nogal lastig. Bovendien moeten wij erin investeren omdat we voor een bepaald bedrag aan bonnen in onze kluis op voorraad moeten hebben. Daar stoppen we mee. Wij komen met eigen cadeaubonnen." Boekhorst, eigenaar van slagerij Hetterschijt, gelooft die uitleg niet. "De super vindt elke extra handeling er een te veel – dát is het probleem." GrootgrutterHij baseert die uitleg op eigen nare ervaringen met de grootgrutter die tegenover hem zit. "Als ik voor mijn catering bij Albert Heijn producten koop zoals eieren, is het te veel moeite om btw-bonnen voor me te maken. Dan moet je niet vreemd opkijken dat ik naar de Jumbo ga, ook al zit die veel verder weg." Er zit Boekhorst meer dwars. Zo stoort het hem dat Albert Heijn niet meedeed aan de Giro d’Italia-actie (de wielerronde ging 8 mei dwars door Westervoort). "Daar werden dertig waardebonnen uitgereikt. De Jumbo deed mee en bood de winnaar één minuut gratis winkelen aan. Meer ondernemers namen deel aan de Giroactie, maar Albert Heijn niet. Die kwam met een eigen stickeractie."Concurrent Gerald ten Have exploiteert namens de Gelders Have Groep verschillende Albert Heijns, waaronder de Westervoortse. Hij verwerpt Boekhorsts kritiek. "Als je als hoofdprijs gratis winkelen bij de concurrent hebt, is het toch niet vreemd dat wij niet meedoen aan zo’n actie?" Voor de organisatie rond de waardebonnen hebben de Wyborghmiddenstanders een nieuwe ondernemer gevonden: Jan van Wijnen van CIGO, een zaak waar tabak, lectuur en snoep gekocht kunnen worden.