Nieuws Marketing

Amsterdam: geen sticker, geen brievenbusreclame?

Morgen beslist de gemeenteraad of er vanaf 2017 alleen nog reclamefolders in brievenbussen met een ja-ja-sticker mogen worden gegooid. De reclamebranche en het MKB vrezen de gevolgen, meldt het Parool.

Pim Brasser 19 april 2016

Reclamefolders

Lees ook: Winkeliers kwaad om Amsterdams folderverbod

De nee-ja-brievenbussticker verdwijnt mogelijk uit het Amsterdamse straatbeeld. Morgen stemt de gemeenteraad over de vervanging door de ja-ja-sticker. Het systeem wordt dan omgedraaid: om papierverspilling tegen te gaan krijgen Amsterdammers geen reclamefolders, tenzij ze een ja-ja-sticker hebben. De nee-nee-sticker blijft voor mensen die geen folders en geen huis-aan-huisbladen willen.

Oud papier"De gemeente heeft niet eens met ons overlegd", zegt Stephan van den Eijnden, voorzitter van MailDB, branchevereniging voor verspreiders van ongeadresseerd reclamewerk. Het huidige systeem werkt volgens Van den Eijnden goed genoeg. "Een nieuw systeem onder de aandacht brengen kost tijd en geld. Dan kun je bijvoorbeeld beter het oud papier inzamelen stimuleren."

Ramona van den Bosch van MKB-Nederland vindt dat de effectiviteit van folders wordt onderschat. "Veel klanten komen voor specifieke folderaanbiedingen naar de winkel." Ze vreest dat veel mensen niet de moeite zullen nemen een sticker op te plakken. "In deze moeilijke tijd kunnen ondernemers die omzet niet missen."

SandwichbordenMarijn Bosman van D66 Amsterdam ziet het probleem niet. "Als consumenten de folders missen, halen ze heus wel een sticker." Ze nodigt de partijen van harte uit samen de stickers aan de man te brengen. "Het bereik van de folders zal wat verminderen, maar de voorkomen verspilling is als het goed is veel groter."

Het gemiste bereik kunnen ondernemers opvangen door op andere manieren lokaal aandacht te vragen, schrijft het college aan de raadsleden. Bijvoorbeeld met 'sandwichborden, sponsoren van lokale evenementen, gebruik van lokale media en een digitale winkelstraatbrief'.

Folder-appsHet college wijst ook op de opkomst van folder-apps. In 2015 maakten 2 miljoen Nederlands daar gebruik van. "Maar juist veel ouderen en gezinnen met lage inkomens lezen folders", zegt Van den Bosch. Die hebben volgens haar vaak geen smartphone of tablet. "Deze verandering heeft veel meer tijd nodig."

MailDB overweegt juridische stappen als het voorstel het haalt. Zonder inspraak van de bewoner worden er geen folders meer in de brievenbus gegooid. Van den Eijnden: "Dat kun je zien als mensen buitensluiten. Daarnaast zou dit de grote en kleine winkeliers enorm hard kunnen raken."

'10.000 bomen schromelijk overdreven'

De 10.000 bomen die de ja-ja-sticker volgens het college zou besparen, is een veel te grove en overdreven schatting, zegt Jappe Zijlstra, onderzoeker bij voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. "We hebben zelf ook een schatting gedaan, maar die gebruiken we niet omdat er te veel onzekerheden zijn."

Het college gaat ervan uit dat drie op de tien huishoudens de folders zonder lezen weggooien, zoals op de website van Milieu Centraal stond vermeld. "Dat was gebaseerd op een onduidelijke formulering uit een rapport uit 2010, waar hier weer een draai aan gegeven is", zegt Zijlstra. "We durven de interpretatie niet meer voor onze rekening te nemen."

GerecycledVerder is onduidelijk hoeveel zaagafval wordt gebruikt en welk deel van het gebruikte papier gerecycled is. "Veel folders bestaan voor 100 procent uit gerecycled papier", zegt Zijlstra. "Ik heb het idee dat 10.000 bomen schromelijk overdreven is."

Voor Marijn Bosman van D66 is dit geen reden om tegen te stemmen. "Stel dat het 8000 bomen zijn, dan vind ik dat alsnog veel." Op de website van de Partij voor de Dieren staat overigens dat de sticker niet 10.000, maar 33.000 bomen per jaar zou besparen. Fractievoorzitter Johnas van Lammeren was niet bereikbaar voor commentaar.