Nieuws Marketing

Het menselijk equivalent van de Big Mac

De familie Feenstra bekleedt al 22 jaar een monopoliepositie in het Zwolse fastfoodlandschap. Met McDonald's-restaurants in Zwolle (drie), Kampen en Heerde is Sjoerd-Jan Feenstra (37) het menselijk equivalent van de Big Mac. De Zwollenaar geeft leiding aan een bedrijf met bijna vijfhonderd personeelsleden, jaarlijks stappen er 3,2 miljoen mensen over de drempel van zijn vijf restaurants. De Stentor interviewde hem.

Jordy Boschman | Foto: Pedro Sluiter 18 augustus 2016

Uw vader opende in 1994 zijn eerste McDonald's langs de Ceintuurbaan in Zwolle-Noord. U nam het bedrijf van hem over. Hoe is dat, zo'n gespreid bedje?„Het is me niet komen aanwaaien. Ik heb me moeten bewijzen, want je kunt bij McDonald's als zoon niet zomaar het bedrijf van je vader overnemen. McDonald's kijkt naar je ambities, managementvaardigheden en ze wilden geen kloon van mijn pa. Natuurlijk helpt het als je een opstapje hebt, maar intern heb ik er meer nadelen dan voordelen van gehad. Mensen zijn kritischer, juist omdat je 'de zoon van' bent."

Is dat lastig?„Nu niet meer, maar in het begin had ik erg de neiging om me te verdedigen. Inmiddels ben ik bijna tien jaar eigenaar van de McDonald's in Zwolle-Noord. De eerste drie jaren hebben mijn pa en ik nog samengewerkt, maar per 2010 zijn alle restaurants van mij. Ik heb er de commerciële prijs voor betaald, 100 procent gefinancierd door de bank, zonder dat hij er nog met geld in zit. Een bewuste keuze. Hij moet van zijn pensioen genieten."

In hoeverre hebt u het gevoel de onderneming van miljardenbedrijf McDonald's draaiende te houden?„Totaal niet. Ik bepaal wat hierbinnen gebeurt. De achterkant wordt geregeld, dat is prettig. Ik hoef niet met een karretje door de Hanos om mijn producten te halen. Een belletje is voldoende om tomaten en wc-papier te laten komen. Daardoor kan ik me focussen op de voorkant van het bedrijf, zoals personeel trainen en nadenken over lokale marketing. Daar ben ik als franchisenemer vrij in. Als ik in een restaurant de McFlurry in de aanbieding wil doen, kan dat. Het grote verschil met een ander restaurant is dat de eigenaar daar ook vaak het gezicht van de zaak is. Je gaat naar zo'n restaurant omdat je de eigenaar kent en mag, maar hier komt niemand voor Sjoerd-Jan."

Is het foodcourt, dat waarschijnlijk volgend jaar wordt geopend, met Burger King, KFC en Subway op de plek van het voormalige café De Vrolijkheid een van de grootste gevaren in uw carrière?„Ik zie het niet als een gevaar, wel als uitdaging. We gaan de McDonald's in Zwolle-Noord verbouwen, er komen honderd zitplaatsen bij en er komt een McCafé met diverse koffiespecialiteiten en bijproducten, we gaan bedienen aan tafel en 'create your own burger' introduceren. Voor de andere zaken openen, wil ik dat dit klaar is. We gaan het voelen, onze gasten gaan aan de overkant kijken. Maar als ze daar eenmaal geweest zijn, komen er veel weer terug."

„Ik heb geleerd dat snelheid niet altijd het best is. Ik ken nu alle zestig managers. Groter worden is niet per se de ambitie, maar als er een restaurant te koop komt, is het niet zo dat ik per definitie niet toehap."

Een creatieve actie van één van zijn restaurants, afgelopen Koningsdag: