Nieuws Radio
Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager en Those Vegan Cowboys) co-host De Ondernemer Live
Je kent Jaap Korteweg als oprichter van De Vegetarische Slager. Ook is hij tegenwoordig Vegan Cowboy. Samen met Niko Koffeman is hij bezig om kaas van gras (zonder koe) op de markt te zetten. Maar de ambitie van de Brabander reikt nog veel verder.

Jaap Korteweg wil zuivel maken zonder dieren: yoghurt en melk die voortkomen uit planten en innovatie. Foto: Those Vegan Cowboys
Intussen is bijna elke boodschappende Nederlander vertrouwd met de producten van De Vegetarische Slager in de schappen. Oprichter Jaap Korteweg verkocht zijn bedrijf in 2018 aan Unilever. Dat wil niet zeggen dat de ondernemer de laatste jaren stil heeft gezeten. Au contraire. De Brabander is druk met zijn bedrijf Those Vegan Cowboys. Doel: het maken van échte kaas, zonder inbreng van een koe of geit.
Het bedrijf is gevestigd in het Technologiepark van de Universiteit Gent. In een laboratorium wordt gewerkt aan de veganistische kaas die over vijf jaar in de supermarkt moet liggen. Korteweg vertelt in De Ondernemer Live over het hoe, het waarom en verdere plannen. Daarnaast spreken we met hem over een zeer bijzonder nieuw initiatief in Korteweg zijn eigen Noord-Brabant: Nieuwe Groenten. Wat het project behelst? Je hoort het dinsdag 18 oktober live, tussen 11.00 en 13.00 uur.
Lees ook: Kaas maken zonder koeien, Vegetarische Slager-pionier Jaap Korteweg dicht bij oplossing
KB Index: Lex van Teeffelen over de staat van het Nederlandse kleinbedrijf
Ook in De Ondernemer Live: de vorige week verschenen zevende Kleinbedrijf Index. Kort samengevat de conclusie van deze KB Index (een rapportage van Qredits, ONL en de Hogeschool van Utrecht): hoge energieprijzen en nog steeds haperende aanvoerlijnen knakken het broos herstel van het kleinbedrijf. De toekomst ziet door geopolitieke ontwikkelingen ook nog eens weinig rooskleurig uit. Een aantal kleinbedrijf zal daardoor noodgedwongen de deuren moet sluiten.
Om toch het kleinbedrijf te versterken pleiten de drie initiatiefnemers voor extra kapitaal. ,,Die is nog nooit zo hoog geweest in onze metingen”, stelt Lex van Teeffelen, lector bij de Hogeschool van Utrecht. ,,Toegang tot kapitaal is van levensbelang. Er zal door vrijwel elke sector geïnvesteerd moeten worden in groene energieopwekking of het verlagen van het energiegebruik.” Van Teeffelen is dinsdag ook te gast om verder uit te wijden over de KB Index.
Lees ook: De Ondernemer Live gaat door op New Business Radio
Woningbouw duurzamer, sneller en innovatiever met Unbrick One
Tom Mom, hoogleraar Strategische Groei en Implementatie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en co-auteur van de bestseller Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen weet als geen ander wat een ambitieuze ondernemer met groeiambitie te wachten staat. Als docent verbonden aan Het Groeicollege helpt hij ondernemers om te anticiperen op deze ontwikkelingen en begeleidt hij hen in het opstellen van een persoonlijk groeiplan.
Wat is zijn advies aan Merijn Storm van Leeuwen van Unbrick? Unbrick (video onder) ontwikkelt woningen van A tot Z in de eigen fabriek in Ede. Uit de gedachte dat woningbouw duurzamer, sneller en innovatiever kan is de Unbrick One ontstaan: een duurzame houten, modulaire woning, die in massa geproduceerd wordt. Doordat ieder detail van de woning is ‘omgedacht’, is de woning volledig duurzaam en demontabel. Hoe wil Storm van Leeuwen groeien? Wat zijn zijn verdere plannen? Kan wonen nog duurzamer?
Wat brengen data-expert Job van den Berg en Nico Dijkshoorn?
Natuurlijk weer De Ondernemer Onderweg, Dirk-Jan Hijdra van Hijdra.com, de bureaustoelenspecialist van Nederland, schuift in de studio aan en ook Job van den Berg van Blue Field Agency is weer te gast. Hij maakt in zijn radiocolumn Data Dinsdag in 'normaal Nederlands' duidelijk hoe als ondernemers met digitalisering en data om te gaan. En wat zou de radioshow zijn zonder Ondernemertjes, de radiocolumn van Nico Dijkshoorn?
De Ondernemer Live is te beluisteren via New Business Radio en te zien via de homepage van De Ondernemer en YouTube, van 11.00 tot 13.00 uur. Eerdere uitzendingen kun je onder meer terugkijken via deze link.
Lees ook: Omgaan met cybercrime: hoe kledingmerk Nølson te maken kreeg met phishing (en het oploste)