Nieuws Mobiliteit
Audi-topman Bram Schot stapt op
Audi-topman Bram Schot kreeg het flink voor de kiezen met de nasleep van het dieselschandaal en de omslag naar elektrisch rijden. Nu stapt hij op. ..De opdracht is vervuld."

Het hing al een tijdje in de lucht, maar het is nu officieel: de Nederlander Bram Schot vertrekt als topman van het luxe automerk Audi. Vanaf april gaat de Duitser Markus Duesmann het autobedrijf uit Ingolstadt leiden. Dat maakte Audi AG, dat deel uitmaakt van de Volkswagen Groep, gistermiddag bekend. Schot leidde Audi sinds de zomer van 2018 en was ook de baas bij Lamborghini, de motorfietsen van Ducati en de ontwerp- en engineerstudio Italdesign Giugiaro.
De geboren Rotterdammer (1961) stond bij zijn aantreden voor een loodzware klus: hij moest als eerste het dieselschandaal afhandelen – Schot verving zijn voorganger Rupert Stadler, die vanwege sjoemelen met dieselmotoren werd gearresteerd. Daarnaast moest hij fors in de kosten snijden en de modellen van Audi klaarstomen voor een elektrische toekomst.
,,En dat is gelukt”, zegt Schot aan de telefoon. ,,De kosten zijn heel, heel, ver teruggebracht, we zijn uit de dieselcrisis, de glimlach is weer terug op het gezicht van de medewerkers, er staan nieuwe modellen klaar en, dat vond ik heel belangrijk, het bedrijf is veel minder hiërarchisch geworden, iets wat in Duitsland niet eenvoudig is. Het betekent dat ik de opdracht vervuld heb en dat het tijd is voor een nieuw avontuur.”
Fors achterop bij de concurrenten
Berichten in de media dat Schot zijn positie tegen zijn zin moet afstaan aan komende man Markus Duesmann wijst hij pertinent van de hand. Schot: ,,Welnee, dat is echt grote onzin. De Volkswagen Groep telt 600.000 medewerkers en twaalf merken. Duesmann had echt wel ergens terechtgekund. Nee, het ging gewoon zo: Herbert Diess (voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Groep, red.) en ik hebben elkaar eens goed aangekeken en toen heb ik zelf de beslissing genomen om niet verder te gaan. Ik ben ook alweer 12 jaar uit Nederland weg, het is nu een goed moment om een nieuw avontuur aan te gaan.”
Ook volgens Audi gaan Schot en het autobedrijf met wederzijdse instemming uit elkaar. Maar makkelijk is het zeker niet altijd geweest, erkent Schot. Zo voelde hij zich gedwongen om de nachtploeg van de enorme fabriek in Ingolstadt te schrappen om de kosten terug te brengen. ,,Ja, dat was pijnlijk, natuurlijk was dat pijnlijk. Maar het was nodig om de transformatie naar elektrisch rijden te bekostigen. En die transformatie staat.”
Audi (91.477 werknemers, 1.812.500 auto’s per jaar) had in de ‘periode Schot’ te kampen met lastige marktomstandigheden. Het merk met de vier ringen raakte in absolute verkoopaantallen fors achterop bij de eeuwige concurrenten BMW en Mercedes. Schot: ,,Dat zijn volumes, maar mij gaat het om returnal sales, tevreden klanten dus. Het gaat erom dat je de optimale marge haalt uit de volumes die je hebt.”
‘Tal van nieuwe mogelijkheden’
Bram Schot begon zijn loopbaan bij ABN Amro als managementtrainee. Al een jaar later trad hij de autobranche binnen. Na verschillende functies bij Daimler-Chrysler en Mercedes-Benz verkaste hij in 2006 naar Italië, waar hij vijf jaar lang president en CEO was bij Daimler-Chrysler/Mercedes-Benz Italia. In 2011 begon Schot bij de Volkswagen Groep, waar hij verschillende strategische projecten leidde.
In 2017 trad hij toe tot de raad van bestuur van Audi AG waar hij verantwoordelijk was voor marketing & sales. Tot de top van het concern hem vorig jaar zomer vroeg om Audi tijdelijk te leiden na de arrestatie van zijn voorganger. Bram Schot is bij de Volkswagen Groep ook verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van het hele concern, dus ook voor de merken Porsche, Bentley, Bugatti, Volkswagen, Seat en Skoda. Na april legt hij ook die functie neer.
Wat de autobaas nu gaat doen weet hij nog niet: ,,Het wordt nog een hele klus om te kiezen. De autowereld is een grote wereld die mij tal van nieuwe mogelijkheden biedt.”