Podcast De Ondernemer Onderweg

Als stilstaan geen optie is: ‘Bosch Car Service denkt in onderdelen én in oplossingen’

De Duitse firma Bosch ken je wellicht als fabrikant van boormachines en koelkasten, maar het bedrijf runt ook een uitgebreide keten aan autoservicebedrijven in Nederland: Bosch Car Service. Op maar liefst 425 plekken door heel Nederland kun je terecht voor werkelijk álles dat met de (zakelijke) auto te maken heeft. In deze speciale aflevering van onze podcast De Ondernemer Onderweg laat presentator Roland Tameling zich uitgebreid informeren over de veelzijdige succesformule – die dit jaar 100 jaar bestaat!

Presentatie: Roland Tameling 7 juli 2021

,,Eigenlijk zijn alle eigenaren van onze 425 vestigingen zelf ook ondernemers: zij denken in onderdelen én in oplossingen.” Strikt genomen werkt Marnix van Veen, Concept Adviseur bij Bosch Car Service, niet op de marketingafdeling maar zo te horen heeft hij zojuist de nieuwe slogan van het bedrijf bedacht. Samen met zijn collega Michiel Frijters is Van Veen te gast in De Ondernemer Onderweg, waar hij vol overtuiging vertelt over de kracht van hun formule. ,,Ik heb een buitendienstfunctie waarbij ik veel over de vloer kom bij onze vestigingen, en ik zie die ondernemerszin dagelijks in de praktijk. De mensen op onze 425 vestigingen zijn gek van techniek en denken goed mee om hun klanten zo snel mogelijk weer op weg te helpen.”

Bekijk hier video-afleveringen, op bezoek in een van de Bosch Car Service-garages: ‘Klacht is een kans: los het goed op en je hebt een fan voor het leven’

Dit jaar is het exact 100 jaar geleden dat de eerste vestiging van Bosch Car Service geopend werd in de Duitse stad Hamburg, legt Concept Manager Frijters uit: ,,Inmiddels hebben we wereldwijd meer dan 15.000 vestigingen en zijn we de grootste formule voor autoservice ter wereld. In Nederland hebben we ook een goede landelijke dekking: met 425 vestigingen hoef je in ons land eigenlijk nergens meer dan een kwartier te rijden om bij Bosch Car Service te komen.”

Alles onder één dak

Frijters legt het concept van Bosch Car Service duidelijk uit: ,,Onze vestigingen zijn universele autobedrijven waar je terecht kunt voor onderhoud aan alle typen auto’s. Belangrijk om te weten: we doen alle merken en alle modellen. Van bedrijfswagens tot personenauto’s en van klassiekers tot de nieuwste elektrische modellen: noem maar op. Het mooie van ons concept is dat we alles onder één dak hebben: we doen ook nieuwe auto’s, je kunt bij ons terecht voor private lease, enzovoorts. Op die manier bieden we echt een one stop shop voor alles wat met je auto te maken heeft.”

"Onze vestigingen zijn universele autobedrijven waar je terecht kunt voor onderhoud aan alle typen auto’s. Belangrijk om te weten: we doen alle merken en alle modellen. Van bedrijfswagens tot personenauto’s en van klassiekers tot de nieuwste elektrische modellen: noem maar op"

Volgens Marnix van Veen biedt Bosch Car Service voordelen die je bij concurrerende garagebedrijven niet tegenkomt: “Je hoort het al aan de naam: Bosch Car Service. We zijn een fabrikant van meer dan alleen boormachines en koelkasten: wij zijn de ontwikkelaar van veel van de onderdelen die in vrijwel alle automodellen zitten. Daardoor weten we zo veel meer van alle techniek, hebben we nauwkeuriger diagnoseapparatuur en kunnen we onze monteurs beter trainen zodat zij zo goed mogelijk aan jouw auto kunnen werken. Daar profiteer je van bij elk bezoek.”

Voor zakelijke klanten – van zzp’ers tot mkb’ers met een groter wagenpark – zit de kracht vooral in het meedenken met de klant, meent Michiel Frijters. ,,We snappen als geen ander dat je als ondernemer eigenlijk niet stil kunt staan, dus doen onze collega’s er alles aan om je bedrijfsauto snel en goed te onderhouden. Dat zijn echt professionals die weten wat er nodig is om andere professionals van dienst te zijn, al zijn zij ook niet bang om te improviseren zodra dat nodig is.” In het gesprek met Van Veen en Frijters dat je hoort in deze aflevering van De Ondernemer Onderweg komen talloze voorbeelden voorbij.

Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
Geloof In Je Zaak

Jochanan Bax maakt van Bax Music een groeiend succesverhaal

Jochanan Bax richtte samen met zijn broer Nathanael een succesvolle online muziekwinkel op. Hun bedrijf Bax Music draait inmiddels 130 miljoen omzet per jaar, met een team van 450 medewerkers. De ondernemer achter het familiebedrijf spreekt met podcast-presentator Gerhard te Velde over wat hem drijft, kortom: zijn geloof in de zaak.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details