Podcast De Ondernemer Onderweg

Als stilstaan geen optie is: ‘Bosch Car Service denkt in onderdelen én in oplossingen’

De Duitse firma Bosch ken je wellicht als fabrikant van boormachines en koelkasten, maar het bedrijf runt ook een uitgebreide keten aan autoservicebedrijven in Nederland: Bosch Car Service. Op maar liefst 425 plekken door heel Nederland kun je terecht voor werkelijk álles dat met de (zakelijke) auto te maken heeft. In deze speciale aflevering van onze podcast De Ondernemer Onderweg laat presentator Roland Tameling zich uitgebreid informeren over de veelzijdige succesformule – die dit jaar 100 jaar bestaat!

Presentatie: Roland Tameling 7 juli 2021

,,Eigenlijk zijn alle eigenaren van onze 425 vestigingen zelf ook ondernemers: zij denken in onderdelen én in oplossingen.” Strikt genomen werkt Marnix van Veen, Concept Adviseur bij Bosch Car Service, niet op de marketingafdeling maar zo te horen heeft hij zojuist de nieuwe slogan van het bedrijf bedacht. Samen met zijn collega Michiel Frijters is Van Veen te gast in De Ondernemer Onderweg, waar hij vol overtuiging vertelt over de kracht van hun formule. ,,Ik heb een buitendienstfunctie waarbij ik veel over de vloer kom bij onze vestigingen, en ik zie die ondernemerszin dagelijks in de praktijk. De mensen op onze 425 vestigingen zijn gek van techniek en denken goed mee om hun klanten zo snel mogelijk weer op weg te helpen.”

Bekijk hier video-afleveringen, op bezoek in een van de Bosch Car Service-garages: ‘Klacht is een kans: los het goed op en je hebt een fan voor het leven’

Dit jaar is het exact 100 jaar geleden dat de eerste vestiging van Bosch Car Service geopend werd in de Duitse stad Hamburg, legt Concept Manager Frijters uit: ,,Inmiddels hebben we wereldwijd meer dan 15.000 vestigingen en zijn we de grootste formule voor autoservice ter wereld. In Nederland hebben we ook een goede landelijke dekking: met 425 vestigingen hoef je in ons land eigenlijk nergens meer dan een kwartier te rijden om bij Bosch Car Service te komen.”

Alles onder één dak

Frijters legt het concept van Bosch Car Service duidelijk uit: ,,Onze vestigingen zijn universele autobedrijven waar je terecht kunt voor onderhoud aan alle typen auto’s. Belangrijk om te weten: we doen alle merken en alle modellen. Van bedrijfswagens tot personenauto’s en van klassiekers tot de nieuwste elektrische modellen: noem maar op. Het mooie van ons concept is dat we alles onder één dak hebben: we doen ook nieuwe auto’s, je kunt bij ons terecht voor private lease, enzovoorts. Op die manier bieden we echt een one stop shop voor alles wat met je auto te maken heeft.”

"Onze vestigingen zijn universele autobedrijven waar je terecht kunt voor onderhoud aan alle typen auto’s. Belangrijk om te weten: we doen alle merken en alle modellen. Van bedrijfswagens tot personenauto’s en van klassiekers tot de nieuwste elektrische modellen: noem maar op"

Volgens Marnix van Veen biedt Bosch Car Service voordelen die je bij concurrerende garagebedrijven niet tegenkomt: “Je hoort het al aan de naam: Bosch Car Service. We zijn een fabrikant van meer dan alleen boormachines en koelkasten: wij zijn de ontwikkelaar van veel van de onderdelen die in vrijwel alle automodellen zitten. Daardoor weten we zo veel meer van alle techniek, hebben we nauwkeuriger diagnoseapparatuur en kunnen we onze monteurs beter trainen zodat zij zo goed mogelijk aan jouw auto kunnen werken. Daar profiteer je van bij elk bezoek.”

Voor zakelijke klanten – van zzp’ers tot mkb’ers met een groter wagenpark – zit de kracht vooral in het meedenken met de klant, meent Michiel Frijters. ,,We snappen als geen ander dat je als ondernemer eigenlijk niet stil kunt staan, dus doen onze collega’s er alles aan om je bedrijfsauto snel en goed te onderhouden. Dat zijn echt professionals die weten wat er nodig is om andere professionals van dienst te zijn, al zijn zij ook niet bang om te improviseren zodra dat nodig is.” In het gesprek met Van Veen en Frijters dat je hoort in deze aflevering van De Ondernemer Onderweg komen talloze voorbeelden voorbij.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Broodje Verhaal

Hoe deze ondernemer van elektrisch motorrijden een groot succes wist te maken

Ondernemer Marchel Bulthuis is bij Cor Hospes in zijn keuken te gast voor de achtste aflevering van de Broodje Verhaal-podcast. De eigenaar van Electric Motorcycles vertelt de storytelling-expert over de vooroordelen over elektrisch motorrijden. Hoe poets je die weg met het juiste verhaal? Je hoort dat en nog veel meer in deze podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details