Nieuws Mobiliteit

Hoe deze ondernemer laadpalen nóg slimmer maakte

Slimme laadpalen. Of: slimmere laadpalen. Robin Berg is er met zijn We Drive Solar succesvol mee en trekt er inmiddels ook internationale aandacht mee. Samen met de nieuwste elektrische auto's ontstaat een netwerk waarmee over tien jaar de héle stad Utrecht zonder fossiele energie kan, is zijn stellige overtuiging.

Mathijs Steinberger (AD) 5 november 2020

Robin berg laadpalen

Robin Berg, de man achter 'de slimme laadpaal'. Over vijf jaar wil hij 2600 laadpalen in Utrecht hebben geïnstalleerd. Foto: AD/Angeliek de Jonge.

Hij zag het op de school van zijn kinderen in de Utrechtse wijk Lombok: er is een duidelijk verschil in gezondheid tussen kinderen die in de flats pal aan de drukke vierbaans Graadt van Roggenweg wonen en klasgenoten die uit de omliggende buurten komen. De eerste groep ademt meer vervuilde lucht in, waardoor de kinderen vaker ziek zijn en meer luchtwegproblemen hebben dan hun leeftijdsgenoten. ,,Het is het gevolg van auto's op fossiele brandstoffen die per se de stad in moeten'', zegt Robin Berg geërgerd in het AD. ,,Ik ben niet anti-auto, maar het rijden in een vervuilende auto moet niet meer de meest logische keuze worden.''

De Utrechter is een van de landelijke kopstukken als het gaat om elektrische auto's en accu's die de potentie hebben om volledig af te kunnen stappen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Met zijn bedrijf We Drive Solar plaatst hij slimme laadpalen in Utrecht en andere steden. Daarnaast verhuurt hij elektrische deelauto's die eigen laadpunten in wijken hebben. De vloot bestaat nu uit honderd Renault ZOE's en Tesla's, waarvan de meesten in zijn woonplaats staan.

We Drive Solar: in één jaar net zoveel nieuwe laadpalen als in de vier jaar ervoor

Berg (50) studeerde sociale geografie, maar besefte al snel dat hij liever ondernemer is. Hij legde voor bewoners van zijn wijk een eigen glasvezelnetwerk (LomboXnet) aan, dat draait op zonnepanelen. Berg gelooft in zonne-energie en ging aan de slag met laadpalen. Hij verdiepte zich in de techniek van op- en ontladen, om een accu als batterij te kunnen gebruiken.

Dit leidde in 2019 tot de plaatsing van de eerste zogeheten bidirectionele laadpaal in Utrecht, die ook kan ontladen. Het was een samenwerking met de Franse autogigant Renault, die er een prototype auto voor maakte. Laadpunten worden nu nog alleen gebruikt om te laden, maar het dubbele gebruik komt eindelijk in zicht.

Vorige maand was de ingebruikname van de driehonderdste laadpaal van We Drive Solar in het gemeentelijke netwerk van laadpalen. Het voelde als een kleine mijlpaal, zegt Berg. ,,In één jaar tijd hebben we er net zoveel geplaatst als de vier jaar ervoor. Er is veel geïnvesteerd om tempo te maken, want de behoefte is enorm. Als de aannemer klaar is, staat er vaak al dezelfde dag een auto te laden.''

Sterk groeiend aantal klanten

Daarnaast zag hij dit jaar het aantal klanten van zijn elektrische deelauto's sterk groeien als gevolg van de coronacrisis. ,,Veel auto's staan al 95 procent van de tijd stil. Door het vele thuiswerken is dat naar 98 procent gegaan. Mensen zien dat het bezit van een eigen auto steeds minder relevant is. Ook de verhoging van de gemeentelijke tarieven voor een tweede parkeervergunning speelt een rol. We plaatsen nu maandelijks auto's bij.''

Vanaf november gaan laadpalen 'slim opladen'

Het opladen van elektrische auto's gaat relatief eenvoudig. Na een rit gaat de auto aan de stekker. De accu wordt opgeladen, waardoor de auto weer de weg op kan. Daar gaat verandering in komen.

Vanaf november gaan de eerste laadpalen 'slim' opladen, rekening houdend met vraag en aanbod van stroom. ,,Rond 18.00 uur is er een piek. Mensen komen thuis van werk en sluiten de auto's aan op de stekker, er wordt gekookt en televisie gekeken. Met het nieuwe systeem laadt de auto niet 's avonds, maar overdag en 's nachts op.'' Daardoor wordt het stroomgebruik beter gespreid en hoeft de netbeheerder minder te investeren in het netwerk om aan de groeiende vraag op piekmomenten te voldoen. Ook wordt automatisch rekening gehouden met periodes dat er veel zon- en windenergie wordt opgewekt. Door in daluren op te laden, zijn gebruikers goedkoper uit.

Foto onder: Koning Willem-Alexander nam vorig jaar de eerste slimme laadpaal in gebruik.

Tekst loopt door onder foto.

Koning willem alexander laadpaal

Innovatie: laden en óntladen

De tweede innovatie heeft nog grotere gevolgen. Vanaf volgend jaar levert autofabrikant Renault de eerste modellen van de nieuwste generatie elektrische auto's. Die kunnen opladen én ontladen. Via de laadpalen die al met slimme technologie zijn uitgerust, functioneren de auto's als batterijen die stroom tijdelijk opslaan en later weer afgeven aan het stroomnet.

Want de achilleshiel van energie uit zon en wind is dat je niet kunt sturen op piekmomenten in stroomvraag. Het opslaan van stroom is peperduur. Daardoor zijn er nog steeds gas- en kolencentrales nodig voor een stabiele levering. Door op grote schaal elektrische auto's te gaan gebruiken als batterijen, ontstaat een netwerk dat volledig kan functioneren op duurzame energie. Utrecht wil de eerste stad van de wereld zijn met een bidirectioneel laadsysteem.

,,We kunnen een substantiële bijdrage gaan leveren aan de energietransitie van de stad. De ontwikkeling van de techniek in zonnepanelen gaat enorm snel. Over twintig jaar, als er genoeg wind- en zonne-energie wordt opgewekt, hebben we helemaal geen fossiele brandstof meer nodig. Er is berekend dat 10.000 elektrische auto's voor Utrecht genoeg zijn om het netwerk in stand te houden.''

Tegelijk worden elektrische auto's betaalbaarder en het gebruik ervan goedkoper, zegt Berg. Hij ziet de komende jaren het gebruik van deelauto's een enorme vlucht nemen. Niet alleen door het meer thuiswerken, maar ook doordat er steeds meer huizen in Utrecht bij komen en er simpelweg geen plek is voor meer auto's. ,,Steeds meer mensen willen in de stad wonen, maar die moet wel leefbaar blijven. Het mooie is dat elektrische deelauto's daaraan gaan bijdragen. De wereld wordt er mooier en schoner van.''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.