Mobiliteit

Bakfietsmaker SociBike is de Babboe-concurrent met een sociaal gezicht

Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Peter Schouten runde al eens een metaalbedrijf, een uitzend- én een adviesbureau toen hij een aantal jaar geleden aan het roer kwam te staan van SociBike. Deze bakfietsmaker uit Enkhuizen komt voort uit Soci-Com: een commercieel bedrijf waar mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag kunnen. ,,Bij Soci-Com kregen we een order van een klant om honderd bakfietsen in elkaar te zetten. Dat hebben we gedaan, maar daarna had die klant er geen zin meer in. Toen hebben wij het model overgenomen en laten aangepast.”

Peter zag toekomst in de fiets omdat steeds meer binnensteden ‘op slot gaan’ vanwege milieu-eisen. ,,Er is steeds meer behoefte aan de zogeheten last mile delivery. Hele wijken mag je niet meer in met de auto. Dat is voor ons fantastisch.”

Hele wijken mag je niet meer met de auto in. Dat is voor ons fantastisch

Peter Schouten SociBike

SociBike levert namelijk niet alleen een elektrisch aangedreven bakfiets die geschikt is voor ouders en kinderen, maar beschikt sinds kort ook over een cargovariant. ,,Dankzij de toegespitste bak is die heel erg geschikt voor bijvoorbeeld bakkers, die hun kratten er zo in kunnen schuiven. Branche voor branche gaan we uitvogelen wat voor soort bak er nodig is. En dan gaan we die markt bestoken.”

Lees verder onder de advertentie

Duizend verkochte bakfietsen

Recente data ontbreken, maar in 2021 werd het totaal aantal e-bakfietsen in 2021 in Nederland op ongeveer 125.000 geschat, waarbij de jaarlijkse verkoop rond de 20.000 stuks lag. Inmiddels is dit aantal flink gestegen. ,,Wij zijn een beginnend fietsmerk en zitten nu rond de 1000 verkochte fietsen per jaar”, legt Peter uit. Lachend: ,,Maar hebben wel wat meer nodig om een beetje leuk te gaan draaien.”

Dankzij het driewielontwerp is de vergelijking met de veelgeplaagde concurrent Babboe snel gemaakt. Toch is Peter bepaald niet bang dat ook hij problemen krijgt met de constructie. ,,Onze kale frames worden in Nederland geproduceerd, want alleen dan hebben we zicht op de kwaliteit. Ik heb zelf een metaalbedrijf gehad, dus ik weet hoe er hier gelast wordt. Dat is een vak, dat lassen.”

Peter Schouten met zijn SociBike. Peter Schouten Foto: SociBike
Peter Schouten Foto: SociBike
Lees verder onder de advertentie

Alles gemaakt in Nederland

Met prijzen startend vanaf 5500 oplopend tot 6500 euro zit de SociBike niet aan de onderkant van de markt. ,,Daar hebben we met deze kwaliteit ook niets te zoeken”, lacht Peter. ,,We moeten een beetje exclusief blijven.” De kosten zitten volgens hem vooral in de onderdelen, waarbij het frame al een zesde kost van de consumentenverkoopprijs. ,,Er zitten allemaal kwaliteitsonderdelen in. Van een volledig traploze versnellingsnaaf, beltdrive en track and trace, tot de lampjes die helemaal zijn geïntegreerd. Er kan niks afbreken, nergens hangen snoeren en alles is gemaakt in Nederland.”

Met deze kwaliteit hebben we aan de onderkant van de markt niets te zoeken

Peter Schouten SociBike

Misschien wel het opvallendst aan de SociBike is niet dat-ie in alle kleuren te leveren is of dat een kwart van de fietsen naar hondenbezitters gaat, maar dat de bakfiets volledig gemaakt wordt door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. ,,Hier werken allemaal mensen die ergens anders niet aan het werk komen. Ze hebben een WIA-uitkering, PDD-NOS, autisme, zitten in een rolstoel, hebben beperkt zicht of zijn statushouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn.”

SociBike Cargo met flightcase SociBike Cargo met flightcase Foto: SociBike
SociBike Cargo met flightcase Foto: SociBike
Lees verder onder de advertentie

Recht op een werkplek

De dankbaarheid die zijn werknemers uitstralen, daar doet Peter het voor. ,,Het is de kers op de taart. Ik heb veel verschillende ondernemingen gehad, maar ik voel me hier het meest thuis. Dat de opbrengsten iets minder zijn, dat is prima. Genoeg is genoeg.”

Het verschil met regulier werk is bijvoorbeeld dat SociBike gebruikmaakt van aangepaste tijden, aangepast werk en meer begrip. ,,Wij hebben hier iemand rondlopen die echt niet op tijd kan komen. Nou dan verleggen we je tijden toch? Dus die werkt altijd langer door.”

Ik heb veel verschillende ondernemingen gehad, maar ik voel me hier het meest thuis

Peter Schouten SociBike

Volgens Peter is het wel degelijk een uitdaging om met dit bedrijfsmodel een rendabel bedrijf te realiseren, maar lukt het stapje voor stapje. ,,Als ik helemaal terugga naar mijn eerste bedrijf, toen had ik ook al jongens van de praktijkschool, waarvan mijn compagnon zei: wat moet ik met die gasten? Maar zij wilden aan het werk en ik zag kansen. Dat is net als hier. Als je in je rolstoel door weer en wind hier naartoe komt om te werken, dan heb je ook recht op een plek in de maatschappij.”

Lees verder onder de advertentie

Made in Holland

Is er nog maakindustrie in Nederland op gebied van mobiliteit? In de serie Made in Holland gaat De Ondernemer op zoek naar innovatieve bedrijven die de Nederlandse mobliteitsindustrie op de kaart zetten. Hoe bereiden zij zich voor op de toekomst en waarom houden zij vast aan Nederland om te produceren? Van de sportauto’s van Donkervoort tot de elektrische bezorgvoertuigen van CargoLEV: deze bedrijven zijn klaar voor de toekomst.