Per 1 januari 2025 verandert het nodige rond de belastingregels voor bedrijfswagens. Zo verdwijnt de vrijstelling voor de BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen, feitelijk een aanschafbelasting voor nieuwe voertuigen) die nu nog wel geldt. Daardoor gaat de aanschafprijs van bedrijfswagens in 2025 met soms wel tientallen duizenden euro’s omhoog.
Wat gaat er veranderen rondom BPM op bedrijfswagens?
Het wordt belasting betalen over de aanschaf van een bedrijfswagen met een maximaal toegestane massa van 3.500 kilo, de Light Commercial Vehicles – ofwel LCV’s. De BPM die gerekend gaat worden, wordt straks gekoppeld aan de CO2-uitstoot van een voertuig. Eigenlijk zoals dat nu ook al bij personenauto’s het geval is. Daardoor ga je voor elke bedrijfswagen met een brandstofmotor – die dus op bijvoorbeeld diesel, benzine of LPG rijdt – aanschafbelasting betalen.
BPM: gemiddelde bedrijfswagen per 2025 12.000 euro duurder
Hoe meer koolstofdioxide er uit de uitlaat komt, hoe hoger de belasting. Per uitgestoten gram CO2 brengt de overheid straks 66,91 euro in rekening. Dat kan al snel flink in de papieren lopen; brancheorganisatie RAI Vereniging voorspelt dat een gemiddelde bedrijfswagen volgend jaar ongeveer 12.000 euro duurder wordt dan in 2024.
BPM: ‘busjes op batterijen’ nog wel vrijgesteld
Omdat elektrische voertuigen – op papier – geen uitstoot veroorzaken, zijn ‘busjes op batterijen’ nog wel vrijgesteld van BPM. Ook in 2025. Hetzelfde geldt overigens voor modellen die voorzien van een aandrijflijn die werkt op waterstof, maar die zijn op dit moment nog heel zeldzaam.
In de videoserie Wegwijs maakt mobiliteitsexpert Roland Tameling je in negen afleveringen letterlijk wegwijs in de veranderende wereld van mobiliteit.
Als eerste op de hoogte van mobiliteit en wetgeving? De Ondernemer Vandaag!
Bekijk hier de voorwaarden.