De meeste van onze steden, Almere daargelaten, zijn al vele honderden jaren oud. Lang voor de komst van internet, scooters, auto’s, parkeerplaatsen en zelfs fietsen. Kronkelende paadjes en wegen lenen zich prima voor voetgangers en een incidentele koets, maar zijn niet berekend op de huidige inwonertallen en het aantal voertuigen die daarmee gepaard gaan. Vooral in grotere steden moet je tegenwoordig aansluiten in de file om van A naar B te komen. Het is op termijn onhoudbaar, zeker niet duurzaam en nu al één van de grootste ergernissen voor gemeenten én haar inwoners. Check is hard bezig om daar met hun platform voor deelmobiliteit verandering in te brengen. Co-CEO’s Marco Knitel en Paul van Merrienboer werkten twintig jaar geleden al samen tijdens de studie in Maastricht maar verliezen elkaar hierna wat uit het oog om andere routes te bewandelen.
,,Marco en ik hebben de studie International Business aan de universiteit van Maastricht gevolgd en zijn samen in een studiegroep gekomen,” vertelt Paul. ,,We ontdekten dat we in veel dingen hetzelfde denken en in de dingen waar de één niet zo goed in is, is de ander dat weer wel, vult Marco aan. ,,In dat opzicht zijn we best wel complementair aan elkaar.” ,,Na een carrière bij Pon en daarna bij Greenwheels wist ik dat ik een passie had voor urbanmobility,” zegt Paul. ,,Terwijl ik na vijf jaar werkzaam geweest te zijn in de consultancy de unieke kans kreeg om in Nederland Uber en later ook Uber Eats op te starten,” zegt Marco. ,,Toen dat eenmaal goed werkte dacht ik dat ik in mijn eentje ook wel een bedrijf op kon zetten, maar ik leerde al snel dat ik beter werk met iemand naast me. Een klankbord én sparringpartner. Onze wegen kruisten elkaar toen ik de API van Greenwheels wilde gebruiken voor een ander project en zo raakten we opnieuw in gesprek en is het idee voor Check geboren.”
‘We kunnen onze eigen koers varen, dat is fijn’
Het idee voor Check ontstaat vanuit een verzoek van Ponooc, de venture arm van Pon. Nadat Paul vertrekt bij Greenwheels komt hij in contact met een voormalig collega en die vraagt hem om met een Duitse leverancier van elektrische scooters in Nederland een softwarematig platform voor deelmobiliteit op te zetten. Eenmaal gestart blijkt al snel dat de Duitse leverancier door regelgeving en andere onvoorziene omstandigheden niet samen op kan trekken en wordt besloten om alles in eigen beheer te nemen. Er wordt een online platform voor een deeleconomie gemaakt, deals gesloten met andere leveranciers en in 2020 gaat het bedrijf van start.
De Bol.com van het vervoer worden
,,Terugkijkend op onze start hebben we drie grote dingen gedaan, waarvan er twee tot de dag van vandaag nog heel goed werken en één een wijze les voor de toekomst is gebleken,” zegt Marco. ,,Door het volledige beheer in eigen hand te nemen kunnen we tot de dag van vandaag heel autonoom werken. We zijn winstgevend, hebben wel investeerders maar er hijgt geen private equity partij ons in de nek.” ,,We kunnen onze eigen koers varen, en dat is fijn,” vult Paul aan. ,,Ten tweede hebben we ons volledige software platform in house gebouw. gebouwd, zonder dat we daarbij afhankelijk zijn van andere partijen. Hierdoor zijn we enorm flexibel en kunnen we veranderingen snel implementeren. En die wijze les? We zijn heel snel na de start ook in Duitsland begonnen, maar die markt was compleet ontploft. Er was geen regulatie en veel te veel cowboys. We zijn daar vlot weer weggegaan en hebben duidelijk afgesproken dat de focus echt op Nederland ligt. Wij hebben de ambitie om hier de Bol.com van het vervoer worden.”
Voortdurend verbeteren
De kern van het businessmodel van Check is het streven om alle gebruikers van het platform te helpen om zo gemakkelijk mogelijk en op de meest efficiënte wijze in de stad van A naar B te komen. Met meer dan een miljoen gebruikers met een rijbewijs een zeer interessante doelgroep. Daarbij conformeren ze zich niet aan één type vervoersmiddel, al werken ze nu nog wel veel met scooters. De wens is om naar een compleet ecosysteem toe te werken en dat op een zo duurzaam mogelijke manier. Niet dat ze zich daar te pas en onpas mee vermarkten overigens, het gaat primair vooral om het platform en het gebruiksgemak voor hun klanten.
We profileren ons vooral als het meest functionele en makkelijke platform voor deelmobiliteit
Paul: ,,Natuurlijk werken we op een zo duurzaam mogelijke manier, maar wij geloven niet dat dit dé kernboodschap moet zijn waar je voor staat. Zeker niet als startup of scale-up. We profileren ons vooral als het meest functionele en makkelijke platform voor deelmobiliteit. Dat is immers waar onze doelgroep primair naar op zoek is.” Marco: Je kunt het vergelijken met een vegan restaurant in een stad. Als zij een nieuwe maaltijd introduceren komt daar een kleine groep mensen op af. Mooi, maar niet heel impactvol. Wanneer McDonald’s de nieuwe McPlant introduceert is de impact meteen veel groter. Wij willen eerst groeien en het best mogelijk product leveren en werken onder de motorkap aan een zo gezond en duurzaam mogelijk product. De droom is dat er in de toekomst drie platformen in Nederland zijn: de NS en bussen voor streekvervoer van halte naar halte, Uber voor iedereen die van A naar B gereden wil worden en Check, waaronder alles valt dat je zelf bestuurt.”
,,De droom is dat er in de toekomst drie platformen in Nederland zijn: het openbaar vervoer, Uber voor wie gereden wil worden en Check, voor alles dat je zelf bestuurt.”
Check wint Young Scaler Award
Dat er teveel voertuigen, parkeerplekken én mensen in de grote stad zijn is duidelijk en deelmobiliteit kan in veel oplossingen dé sleutel tot de oplossing zijn. Minder eigen voertuigen betekent meer ruimte en een betere keuze in welk voertuig te gebruiken betekent meer efficiëntie, ondanks het aantal inwoners. Het is in dat opzicht jammer dat er in het verleden cowboys zijn geweest die met ondoordachte bedrijfsformules de markt in een slecht daglicht hebben gesteld. Ook veranderende regelgeving die per gemeente verschilt blijft een uitdaging. Toch weet Check zich over alle hordes te sturen en gaat men met vertrouwen de toekomst tegemoet. Dat het bedrijf tijdens het recente nlgroeit Top 250 Groeibedrijven event de award voor beste Young Scaler wint is hier een bevestiging van.
Paul: ,, We willen flexibel blijven en snel keuzes kunnen maken. Juist door eerst te valideren en vervolgens de keuze te maken om op dat vlak verder te groeien of iets te killen kunnen we vooruit. We weten dat ons product in grote steden goed werkt, maar in sommige andere steden toch niet. Daarom zijn we uit steden als Zwolle, Enschede en Den Bosch vertrokken. Onze huidige mobiliteitsoplossingen werken daar nu nog gewoon niet.” Marco: ,,Door verder te gaan met de volgende groeifase en op verschillende plekken met carsharing te starten kan het zomaar zijn dat we in de toekomst ook in die steden terugkeren. We zijn op zichzelf niet zo van de awards en geloven meer dat het gaat om wie het beste product heeft, maar het helpt ons wel bij het werven van nieuw talent. En om de huidige medewerkers nog trotser te maken op de organisatie waar zij deel van uitmaken.”
Bekijk hier de voorwaarden.