Video Mobiliteit
Financieel voordeel en vertrouwen: hoe Maxus de bedrijfswagenmarkt verovert
Het nieuwe bestelwagenmerk Maxus wil de Nederlandse markt veroveren met een volledig elektrisch aanbod. Hoe pakt Maxus Motors Nederland dat aan, wat belooft het merk en wat maakt de modellen aantrekkelijk voor ondernemers? Directeur Ralf van Meer legt het uit aan presentator Roland Tameling in De Ondernemer Onderweg, bij de nieuwe Maxus e-Deliver 9.
Hoe kun je als nieuw bestelwagenmerk ondernemers uit hun bestaande bedrijfsauto laten stappen en hen overtuigen te kiezen voor een relatief onbekende partij? Over die vraag hebben Ralf van Meer, directeur van Maxus Motors Nederland, en zijn teams zich de afgelopen tijd gebogen met als doel het nieuwe bedrijfswagenmerk Maxus succesvol te lanceren in Nederland.
Voordat we zijn geheimen met je delen, eerst nog even wat uitleg over Maxus. Van Meer: ,,Maxus maakt onderdeel uit van de grote SAIC Motor Groep uit Shanghai, net als bijvoorbeeld het personenwagenmerk MG dat inmiddels erg populair is onder kopers van elektrische auto’s.” De Shanghai Automotive Industry Corporation is een enorme industriële partij met veel knowhow en flinke slagkracht. ,,Het bedrijf bouwt state-of-the-art voertuigen en daar profiteer je als Maxus-klant van. Voor Nederland hebben we gekozen om alleen de volledig uitstootvrije modellen van Maxus te gaan leveren. Voorlopig zijn dat de compacte e-Deliver 3 en de grote e-Deliver 9.”
Goed product, snelle service
Een gloednieuwe e-Deliver 9 staat te glimmen voor de deur van de studio op het Hilversumse Media Park, zoals je in de video kunt zien. Terwijl hij om de robuust aandoende bus loopt, legt Ralf van Meer uit wat de Maxus onderscheidt van de bekende concurrenten. ,,In deze laadruimte kun je 11 kuub laden, dus als ondernemer kun je in principe precies doen met deze bus wat je altijd gewend was van een bestelbus met een brandstofmotor”, zegt hij terwijl de twee achterdeuren van de Maxus openzwaaien.
Lees ook: De Ondernemer Onderweg: hoe Mobility Lab met startups samen mobiliteitsproblemen wil oplossen
Het trekgewicht van 1500 kilo is voor de meeste gebruikers ook ruim voldoende, net als het beloofde rijbereik. Volgens de sticker op de deur haalt de e-Deliver 9 een heel nette 353 kilometer per laadbeurt. ,,Wij leveren kwalitatief hoogwaardige producten”, weet Van Meer. ,,Maar wat minstens zo relevant is voor ondernemers bij de switch naar een nieuw merk, is de zekerheid dat alles goed geregeld is rondom service, onderdelen (‘er wordt nog altijd best vaak schade gereden met bedrijfsvoertuigen’) en zaken zoals de garantie. Dat hele aftersales-netwerk hebben wij allemaal goed voor elkaar, mede dankzij een professionele partner als Van Mossel, één van de beste dealergroepen en distributeurs van Nederland.”
Uitstekende werkplek
Die randvoorwaarden heeft Van Meer dus allemaal voor elkaar. Terwijl hij achter het stuur van de e-Deliver 9 stapt, benoemt hij nog een element in een Maxus dat je wellicht niet verwacht. ,,De goede inzetbaarheid en de juiste specificaties van een bus zijn belangrijk voor een ondernemer, maar deze cabine zal in de praktijk ook helpen de collega’s die in de bus rijden een optimale werkplek te bieden.”
Achter het stuur van de e-Deliver 9 ontbreekt het je inderdaad aan niets. ,,Hier zie je een cabine met de modernste technologie aan boord; er is bijvoorbeeld Apple Carplay aanwezig, je hebt stoelverwarming, een achteruitrijcamera en nog veel meer. Daarbij ziet het er allemaal heel hoogwaardig en modern uit én heb je - zoals het hoort - Nederlandstalige teksten in de schermen.” Van Meer heeft een punt: die aandacht voor details zagen we eerder nog wel eens ontbreken bij andere Chinese nieuwkomers.”
Compleet totaalpakket (met korting!)
Dit alles zorgt voor een compleet totaalpakket, waarmee Maxus steeds meer ondernemers weet te verleiden tot een overstap, concludeert Ralf van Meer. ,,We hanteren zeer aantrekkelijke vanafprijzen en leveren kwalitatief hoogwaardige producten, waarmee we een bovengemiddeld goede verhouding tussen de prijs van het voertuig en de waarde die hij biedt voor een bedrijf.”
En hoewel een volledig elektrische bestelbus een iets hogere investering vergt dat een ‘traditioneel’ exemplaar met een dieselmotor, denkt Maxus Motors Nederland ook op financieel vlak mee met (potentiële) klanten. ,,Tot voor kort konden ondernemers profiteren van de SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfswagens. Die overheidssteun is superpositief, maar inmiddels is de subsidiepot van 33 miljoen euro voor dit jaar leeg. Wij hebben besloten die subsidie vanuit onze eigen organisatie aan te vullen, waardoor ondernemers tot 5000 euro exclusief de btw kunnen besparen wanneer zij - voor het einde van het jaar - overstappen in een Maxus. Wij vinden het belangrijk de drempel naar elektrisch rijden te verlagen en denken onder meer op deze manier mee.”
Klik hier voor alle andere afleveringen van De Ondernemer Onderweg, ons wekelijkse update over slimme zakelijke mobiliteit. Elke week praat Roland Tameling je bij tijdens De Ondernemer Live op New Business Radio, terug te luisteren via je favoriete podcastkanalen én te bekijken via ons Youtube-kanaal.