Aviterra is gelieerd aan Jetex, dat zakenjets verhuurt op de luchthaven Dubai en 53 andere vliegvelden. De vliegende auto’s zijn voor het bedrijf een welkome aanvulling op de dienstverlening, aangezien de zakenjets niet geschikt zijn voor regionale vluchten en ook beperkt zijn in landingsmogelijkheden.
De PAL-V, die met ingeklapte vleugels kleiner is dan een Volkswagen Golf, kan nagenoeg op ieder goedgekeurd terrein landen. ,,Het is dé perfecte reisbehoefte voor de regionale behoeften van onze klanten’’, jubelt Mouhanad Wadaa van Aviterra in het AD.
Aviterra koos voor de meest luxe uitvoering van de vliegende auto: de PAL-V Liberty Saqer Edition, met een prijskaartje van bijna 740.000 euro
PAL-V timmert in een pand langs de rijksweg A27 tussen Breda en Gorinchem al sinds 2007 aan de vliegende auto. Het bedrijf kan het voertuig in principe al maken, maar moet eerst daarvoor alle certificeringen op zak hebben: elk onderdeel, van de brandstoftank tot aan de bouten, moet uitvoerig worden getest. Nu dat testen er bijna op zit, kan de vliegende auto echt in productie: PAL-V verwacht de eerste publieksversie dit jaar te lanceren. De order uit Dubai komt bovenop de 150 exemplaren die PAL-V al in de ‘voorverkoop’ van de hand deed.
Vliegles cadeau
Aviterra koos voor de meest luxe uitvoering van de vliegende auto: de PAL-V Liberty Saqer Edition, met een prijskaartje van bijna 740.000 euro. De instapprijs voor een PAL-V zal naar verwachting zo’n 400.000 euro gaan bedragen. Particuliere kopers krijgen bij de aanschaf ook een vliegles cadeau, al is vliegen met de Liberty volgens PAL-V vele malen gemakkelijker dan met ieder ander vliegtuig.
Waar de vliegende auto’s gaan worden gemaakt, is nog onduidelijk. Een deel kan in Raamsdonksveer worden geproduceerd, maar die ruimte is in de huidige vorm te klein voor grote productie-aantallen.
Lees ook: Dit is de vliegende auto PAL-V: ‘Sexy product voor mannen die van auto’s en techniek houden’