Nieuws Mobiliteit
Lightyear start strategische partnerships en schaalt productie op
Lightyear werkt aan een betaalbaarder model van haar zon-aangedreven auto. Het bedrijf bevestigt dat deze grote stap is gezet om de impact van het merk op schone mobiliteit sneller te realiseren. Het Brabantse bedrijf zal zich richten op de ontwikkeling van technologie, terwijl strategische partnerschappen worden opgezet om zo de productie van haar auto's aanzienlijk op te kunnen schalen.

De productie van de Lightyear One wordt opgeschaald. (Foto: Lightyear)
Lightyear blijft toegewijd aan haar missie om schone mobiliteit toegankelijk te maken voor iedereen, overal. Het bedrijf gaat een goedkoper model op de markt brengen. Om dit te bereiken, zal de producent zich richten op de ontwikkeling van kerntechnologie. Als gevolg van deze beslissing zal de productie van de zonne-auto’s worden uitbesteed. Dit is mogelijk door het aangaan van strategische partnerschappen.
100.000 auto's per jaar
Door haar kerntechnologie op te schalen, verwacht Lightyear klaar te zijn om rond 2023 de productie van meer dan 100.000 auto's per jaar te starten. De verwachte verkoopprijs zou dan aangescherpt kunnen worden tot 50.000 euro voor deze toekomstige modellen. Dit ambitieuze doel is in lijn met de missie: het is een bedrijf dat is opgericht om een positieve impact te genereren door middel van technologische innovatie.
Lees ook: De eerste auto op zonne-energie: zo ziet de Lightyear eruit
,,We zijn ervan overtuigd dat dit de weg is om onze ontwikkeling te versnellen, onze beoogde impact waar te maken en onze verantwoordelijkheid te nemen: schone mobiliteit voor iedereen'', vertelt ceo Lex Hoefsloot.
Mijlpaal in 2021
Lightyear zal zijn kerntechnologieën integreren in Lightyear One, 's werelds eerste zonneauto voor lange afstanden. Het bedrijf blijft zich inzetten voor de productie in 2021, met een exclusieve serie van 946 voertuigen. De serie vertegenwoordigt de fractie van een lichtjaar. En het platform om de volwassenheid van de innovatieve technologie van Lightyear op commerciële schaal te demonstreren.
''We zijn ervan overtuigd dat dit de weg is om onze ontwikkeling te versnellen, onze beoogde impact waar te maken en onze verantwoordelijkheid te nemen''
'Platform demonstrator’
In 2020 zal Lightyear vooral gericht zijn op de ontwikkeling van haar kern innovatietechnologieën. Deze focus is volgens het bedrijf nodig om ervoor te zorgen dat de technologieën juist ontwikkeld zijn; klaar om toegepast te worden op de eerste rijdende series van Lightyear One.
,,Zo'n sprong in efficiëntie is alleen mogelijk door terug te gaan naar een blanco vel papier en aan onze kerntechnologieën te werken. We ontwikkelen een revolutionair product en willen ons concept valideren in 2020. Dan zullen onze kerntechnologieën juist ontwikkeld en geïntegreerd zijn in een nieuw prototype van Lightyear One, die we willen presenteren als ‘demonstrator’ van onze innovatie'', benadrukt Arjo van der Ham, cto van Lightyear.
Lees ook: LinkedIn kiest Lightyear als 'meest veelbelovende start-up'
Lightyear zit momenteel midden in een nieuwe investeringsronde om zich voor te bereiden op de exclusieve serieproductie. Het technologieplatform en de exclusieve serie zullen dan als basis dienen om de investering te faciliteren die nodig is voor de opschaling in 2023.